Kabbala kereskedelmi változatban
A díva és más hollywoodi sztárok is évekkel ezelőtt kötelezték el magukat a Berg család által alapított vállalkozás mellett. Az alapító, a most 81 éves Philip Berg eredetileg biztosítási alkusz volt, majd rabbivá nyilvánította magát. Az üzletet fiai és felesége viszi, igen jövedelmezően. Egyedül Madonna 18 millió dollárt adományozott nekik a The Wall Street Journal szerint. A család Kabbalah Centre néven világszerte hatvan tanulmányi központot működtet. Emléktárgyakat, amuletteket és kabbalákat forgalmaznak. A Madonna csuklóját díszítő rontáselhárító piros fonal karkötő ára 26 dollár. A kabbalista alapmű, a Zohár angol fordításának 23 kötetéért 415 dollárt kérnek, de árulnak CD-ket, DVD-ket, könyveket, így a népszerű Isteni szex című Berg-művet is.
Ugyan a kabbala a középkori zsidó misztikából ered, ez a kereskedelmi változat kevés kapcsolattal bír a vallással. Szó sincs arról például, hogy a követők – például Demi Moore és férje, Ashton Kutcher, továbbá Britney Spears, Lindsay Lohan, Gwyneth Paltrow – (vallásos) zsidók lennének. Paltrow az NBC amerikai tévécsatorna felmenőkutató műsorában felfedezte, hogy ükapja is kabbalista, valóságos csodarabbi volt. Cvi Hirs Pelterowitz állítólag olyan földöntúli képességgel rendelkezett, amivel képes volt megállítani a városát fenyegető tűzvészt.
Lesújtó véleménye van ezekről az állítólagos kabbalistákról Babits Antalnak, a filozófiatörténész maga is tanulmányozza és tanítja a zsidó misztikát. – Ez csak afféle „egy b-s” kabala –különbözteti meg a középkori eredetű misztikus tanítástól. Babits szerint az eredeti kabbalát kizárólag felnőtt férfiak tanulhatták. A mestertől a tudást kérdések formájában kapták, ezekre ellenkérdésekkel felelhettek.
A kabbala a zsidó szentírásban lévő titkos tanításokat, elrejtett üzeneteket keresi – magyarázza a kutató. Sokszor a héber szavakat alkotó betűk számértékéből, máskor a szavak fordítva olvasásából jutnak az üzenethez. Babits komoly tudománynak tartja a két b-s, „kóser” kabbalát, amelyet Gerschon Scholem, a judaizmus jelentős XX. századi kutatója a zsidó vallás titkos életének nevezett. A sztárok világával kapcsolatos misztikum sokkal inkább az üzlet, pontosabb a pénzgyártó marketing körébe tartozik. Jó esetben szabadidős „segíts magadon” öngyógyító tevékenység.