Vagy megújul, vagy összeomlik
Mintha nem is Lechner Ödön 115 éves, életveszélyesnek nyilvánított épületében üldögélnénk, olyan lelkesenmesél az Iparművészetit tavaly október óta újra vezető Takács Imre a múzeumbővítésről. (A direktor állt már az intézmény élén, 2007-ben azonban Hiller István kulturális miniszter leváltotta. Takácsot hároméves pereskedés után helyezte vissza hivatalába a bíróság, majd a következő főigazgatói pályázat nyerteseként újabb öt évre kapott megbízást.) Imponáló az optimizmus, amellyel a főigazgató a jövő Üllői úti múzeumát vizionálja, miközben még a palota lanternájának, vagyis a kupolán lévő, négyemeletes ház magasságú kilátótoronynak is megrepedtek és mozognak az oszlopai. Nincs más megoldás, mint hogy a szerkezetet egy az egyben leemeljék, és „odalent” állítsák helyre. – Ha csak ezt a lanternát kellene újraburkolni kerámiával, már az komoly megrendelésnek számítana a pécsi Zsolnay-gyárnak – magyarázza az igazgató. Hát még, ha az egész homlokzatot újra kellene rakni kerámiával! Márpedig ez elképzelhető.
Korábbi felmérések az Iparművészeti komplett rekonstrukcióját 12-14 milliárd forintra tették. Ehhez képest Takácsék az utóbbi néhány hétben az életveszélyessé vált épülethibák kiküszöbölésére 60 millió forintot kaptak a kormánytól. Ez az állványozáson kívül mindössze a tetődíszek eltávolítására lesz elég. Honnan szerzik a maradék milliárdokat, erre a direktor mosolyogva annyit mond: ha az Iparművészeti külső-belső megújítását hat évre elosztott három ütemben képzeljük el, már nem is olyan illuzórikus ekkora állami támogatás.
Mindez ugyan határozottan ellentmond annak a koncepciónak, amelyik Takács Imre szerint a hatékony múzeumfinanszírozási rendszerek leghatékonyabbika. Hogy tudniillik az intézmény az utolsó fillérnyi működési pénzt is megkapja fenntartójától (nálunk a Nemzeti Erőforrás Minisztériumától), így soha nem kell aggódnia bérei és rezsiköltsége kifizetése miatt. Ám minden egyébről – könyvtárfenntartás, műtárgyvásárlás, kutatás, programok – saját bevételeiből kell gondoskodnia. A brit szisztéma magyarországi alkalmazásával csak az volna a gond, hogy az Iparművészetiéhez hasonló vészhelyzetekre nem szerepel bennük rubrika. A főigazgató szerint az angliai azért is követendő példa, mert az intézményigazgatókat arra inspirálja, hogy a szakmai színvonalat a jövedelmezőség szintjére emeljék. Hiszen csak kiváló programokkal képesek sok pénzt keresni. Az ugyan újabb kérdést vet fel, hogy a sikeresség (értsd: bevételnövekedés, vagyis látogatódömping) egyenes arányban áll-e a szakmai munka elmélyülésével. Ilyennek kell-e tekinteni például azt az utóbbi években idehaza is vitatott kiállításrendezési gyakorlatot, hogy a múzeum egy-egy művészsztár nevével csalogatja be az embereket, akik csak odabent jönnek rá, hogy a tárlat zömét tanulmányok, kortársak és követők adják. – Ha a közönség elég művelt, előbb-utóbb rájön, ha becsapják. Egyébként ezt a sztárkiállítás kontra szakmai munka szembeállítás mesterséges – állítja a főigazgató. – A világon mindenütt nyílnak úgynevezett blockbustertárlatok, vagyis kasszasikerek. Hogy százezrek özönlenek hozzájuk, még nem jelenti azt, hogy közben elmélyült szakmai munkát ne végeznének.
Mindenesetre ahhoz, hogy a magyar múzeumvezetők tisztán lássanak: mivel és hogyan gazdálkodhatnak, Takács szerint mihamarabb új múzeumi törvényre volna szükség. A szakember abszurdnak tartja, hogy a jelenleg hatályos 1997/CXL-es törvény egyaránt vonatkozik a falumúzeumokra meg a Magyar Nemzeti Galériára. Ezen kívül hasznos volna olyan alapvető elveket megfogalmazni, mint például hogy milyen gyakorlat szerint osztja szét a fenntartó évről évre a múzeumok éves apanázsát.
Ez egyébként az Iparművészeti esetében a 2008-as 659 millióhoz képest az idei szezonra már csak 495 millió forint. Elvben ebből zárolna még a tárca 61 milliónyit tartalékképzés címén, s ezzel pont elérné, hogy az előző igazgatói ciklusból 76 milliós adósságot örökölt intézmény működésképtelenné váljon. Takács Imre azt reméli, hogy esetükben a zárolást nem mechanikusan hajtják majd végre, hanem tekintettel lesznek a helyzetükre.
Ami biztos, hogy a régi-új direktor komoly látogatószám-növelést tűzött ki erre az évre, s ha a kormány elé terjesztendő felújítási-átalakítási tervezetük mellé is odarendelnék a teljes összegnek legalább egy részét, talán felépíthetnék végre állandó kiállításukat. Az új koncepcióban ugyanis egy 10 ezer négyzetméteres kiállítótér szerepel, s Takács szerint sok meglepetést okoz majd, ha be is rendezik. A tárlat első szintjére a késő római császárkortól a XX. század végéig tartó időszak tárgyait, valamint a keletázsiai gyűjteményt költöztetnék. Míg az épület alagsorában a jelenlegi lomtárak, szakraktárak és kazánházak helyére éttermet, gyerekfoglalkoztatót is magában foglaló közönségfogadó központ kerülne, addig U alakjának két szárnyában az időszaki kiállítási tereket alakítanák ki. A földszint többek között a középkori és reneszánsz galériák székhelye lenne, középen pedig a múzeum gazdag iszlámgyűjteményével büszkélkedne. Az első emeletre a barokk-klasszicista részleg mellett a másik jelentős kollekció, a szecessziós költözhetne. A második emeletet és az épület „hátsó fertályait” a látogatható raktárak kapnák, mindehhez persze szükség van a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem itteni műhelyeinek átköltöztetésére a MOME Zugligeti úti műhelyházába. Ráadásnak pedig felépülne a Hőgyes Endre utcai sarokban egy új szárny, amelyet a Ráth György Múzeum állandó kiállításának, valamint a könyvtárnak és az adattárnak szánnának.
Nem tűnnek ezek a tervek kissé illuzórikusnak az épület (pláne a kultúrafinanszírozás) mai állapotában? kérdezzük. – Csak két választásunk van – vágja rá Takács Imre. –Igazi „holnapmúzeummá” alakítjuk a Lechnerpalotát: új homlokzattal, kutatóhelyekkel, multimédiás eszközökkel, látványraktárakkal, izgalmas kiállításokkal és közönségélménnyel. Vagy hagyjuk végleg tönkremenni. Harmadik verzió nincs.