Csak egy tánc volt?

Klasszikus konzervatív felfogású, eszközeiben modern nemzeti népszínházat álmodik Egerbe Blaskó Balázs, az egri Gárdonyi Géza Színház nemrégiben megválasztott direktora. Úgy tűnik, ebbe a koncepcióba nem fér bele az a tánctagozat, amelynek vezetője, Barta Dóra szintén ringbe szállt a színházvezetői posztért, noha előre sejthette: nincs esélye a győzelemre.

Nem elég szembesíteni a nézőt a valóssággal, hanem a látottak feldolgozására, a példa, a kiút megmutatására is kísérletet kell tenni – ebben látja az általa vezetett színház egyik legfontosabb feladatát Blaskó Balázs, akinek szavai szerint a néző nem mehet haza szorongva, negatív hangulatban egy előadásról, ahelyett, hogy átélne inkább egyfajta katarzist, megtisztulást. – Az úgynevezett „trendi színház” mindig azzal védekezik az esztétikát számon kérőkkel szemben, hogy nem tesz mást, csak tükröt tart a befogadó elé. Nos szerintem ez kevés, és nem is jó irány – mondja az igazgató. Hozzáteszi: természetesen erre nem az a megoldás, hogy csupa komédiát és „cukros” darabot tűznek műsorra, hanem az, hogy értékes, iránymutató műveket osztanak meg a közönséggel, például úgy, hogy „tájolnak” velük. Az általa megálmodott egri színház értékrendjét tükröző darab példának okáért Sütő András Káin és Ábelje, Móricz Zsigmond Rokonok vagy Páskándi Géza Vendégség című műve, a Csíksomlyói passió, a Mária főhadnagy, az Egy szerelem három éjszakája című zenés játék. – Ebből is látszik, hogy az első évadomat magyar szerzők ihletnék –mondja.

Barta Dórának táncosként ígért állást Blaskó Balázs
Barta Dórának táncosként ígért állást Blaskó Balázs

Szavai szerint egy-egy előadásra közismert művészeket szeretne hívni a hiányzó szerepkörökre, rendezőként pedigmásokmellett Dér András,Moravetz Levente, Radoslav Milenkovic, Csiszár Imre közreműködésére is számít. A szerződtetések után egyébként kiderült: az egri társulatot az utóbbi években meghatározók közül Kaszás Gergő, Görög László, Ötvös András és Szabó Emília elhagyja a várost. Színésznő feleségével, Bozó Andreával együtt távozik az eddigi igazgató, Csizmadia Tibor is, akinek rendezőként nem tart igényt munkájára az új vezető, mert – mint ahogyan Blaskó fogalmaz – nagyon más elképzelésük van a színházról.

De nincsenek közös hullámhoszszon az egri tánctagozat vezetőjével, Barta Dórával sem, aki szintén indult az egri színház igazgatói posztjáért kiírt pályázaton. Blaskó Balázs azt mondja: fontosnak tartja a tánctagozat létét még a szorító anyagi körülmények között is, de működését erősebben a társulathoz kötődően képzeli el a jövőben, s a táncosok vezetését is másra bízná. Jelzésértékű, hogy a fideszes egri önkormányzat egyeztető bizottsága azzal „üzent” a színházat fenntartó, szintén fi deszes vezetésű megyei önkormányzatnak, hogy ebben az évben plusz hétmillió forintos támogatást ajánlott a tánctagozat „változatlan személyi öszszetételben való további működtetésére”. Blaskó azonban ezt zsarolásnak érzi, s mivel a tánctagozat vezetőjének 2013-ig érvényes közalkalmazotti szerződése van, számára táncosként továbbra is munkát ajánlott.

– Sokoldalúan kialakított tánctagozatunk van, amely több bevételt termelt eddig, mint amennyibe a fenntartása került. Ezért is érthetetlen az új direktor álláspontja – vélekedik Barta Dóra, Harangozó-díjas Érdemes művész, a Gárdonyi Géza Színház 2009 óta működő tánctagozatának vezetője, arra utalva, hogy a jelenlegi törvények szerint az önálló táncos produkciókat kétszeres „szorzóval” támogatja az állam. – Minden táncosunk minősített, a szakmában elismert művész, a próza és a tánc két külön műfaja pedig itt szoros, egymásra inspiratívan ható munkát eredményezett. Gazdaságilag, művészileg bizonyított az elképzelés, nehéz elfogadni, hogy egy személy ellentétes véleménye felülírjon minden mást – teszi hozzá Barta Dóra, aki határozottan állítja: a józan ész azt kívánná, hogy az eddig elképzelt struktúra, tánctagozat és önálló együttes maradjon Egerben. – Mi kiszolgáljuk az „anyaszínházi” produkciókat, ahogy eddig is tettük: ha tánckarra volt szükség, akkor tánckarként működtünk, s elkészítettünk háttér-koreográfiákat is. Emellett megteremtettünk egy olyan tánckultúrát Egerben, amelyet elfogadott és szeretett a közönség. Az új igazgató népszínházat hirdetett meg, szerintem ez azt jelenti, hogy mindenféle közönségréteget meg kell párhuzamosan szólítani. A városban kialakult a minket szerető közönségbázis, akiket továbbra is szeretnénk a saját hangunkon, formanyelvünkkel szolgálni – emeli ki a tánctagozat vezetője, aki azt is hangsúlyozza: bízik a folytonosságban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.