Paradicsomi szerelem
„Ingmar Bergman a legnagyobb, és erről nem nyitok vitát” – nemes egyszerűséggel így jellemezte Woody Allen a svéd művészt, akinek filmjei a számos díjat bezsebelő amerikai rendezőmunkásságára is nagy hatást gyakoroltak. Bergman hatalmas életművet hagyott maga után, melynek összes darabja kivételes művészi és intellektuális élmény. Most a pestiek szem- és fültanúi lehetnek a rendkívüli pályakezdés alkotásainak, 2011 első fél évében Ingmar Bergman korai filmjeit vetítik a Ráday Könyvesház hangulatos pincehelyiségében neves előadók magyarázatával kísérve.
Ez még nem az a rendező, aki később Európa kultikus alakjává vált, de látványvilága és szereplői már sejtetnek belőle valamit. A Bergmansorozat következő filmje a kevésbé ismert Egy nyár Mónikával, mely a több mint 40 filmet számláló életmű 12. darabja.
Bergman korai filmjeiben a fiatal generáció konfliktusait, identitáskeresési küzdelmeit ábrázolta. A fiatalok harca kudarcra van ítélve, mert legbelül ők is bizonytalanok, és ehhez párosul a megbénító társadalmi-családi fal. Harry és Mónika Stockholm szegénynegyedében él. A fiú egy porcelánraktárban, Mónika zöld sé ges boltban dolgozik. A lány alkoholista apja rendszeresen kezet emel lányára, munkahelyén pedig mindennapos zaklatásoknak van kitéve hamvas szépsége miatt.
Ki akarnak törni ebből a nyomorúságos világból, naivan elhiszik, hogy az álmok valóra válhatnak, csak bátornak kell lenniük. A filmben Mónika karaktere az erősebb, ő egy igazi lázadó vadóc. Bűnbe viszi az ártatlan Harryt,mindenben ő a kezdeményező. (Ez az addig liftkezelő Harriet Andersson első szerepe, Bergman kifejezetten rá írta a filmet, az ő itteni jelenetével kezdődik a meztelenkedés a svéd filmművészetben.)
Paradicsomi lakatlan szigetükön csak addig élhetnek boldogan, amíg a gyerekük meg nem fogan. Visszatérésük a társadalomba pedig nem lehet diadalmenet. A Bergman-filmek házassági konfliktusainak igazi előképe: az egyik tenni akar a családért – az ifjú férj keményen dolgozik és tanul –, a másik – itt a feleség – viszont éppen ezért úgy érzi, nincs családja...
Infó
Egy nyár Mónikával. A meghívott előadó Gelencsér Gábor. Bergman-filmklub a Ráday Könyvesházban (Budapest IX., Ráday u. 27.) március 17-én este fél 7-kor.
Bergman top 5
1. FŰRÉSZPOR ÉS RAGYOGÁS
1953-as film Perlaki István előadásával március 24-én.
2. SZERELMI LECKE
1954-es film Csejk Miklós előadásával március 31-én.
3. NŐI ÁLMOK
1955-ös film Kovács András Bálint előadásával április 7-én.
4. EGY NYÁRÉJSZAKA MOSOLYA
1955-ös film Sárosi Attila előadásával április 14-én.
5. A HETEDIK PECSÉT
1956-os film Kolozsi László előadásával április 21-én.