Magánszférák és magányos kalandok

A terem bátortalan világítása ellenére a látogatónak feltűnik, hogy a Bartók 32 Galériában látható huszonöt vízfestmény milyen élénken tündöklik az üveglapok mögött. Szüts Miklós beavat a titokba: a míves keretekben nem tükröző, úgynevezett múzeumi üveg védi a képeket, megkímélvén a látogatót attól, hogy a művek nézegetése közben legfőképpen saját magát lássa a tükröződő üvegekben. Méregdrága ez az üveg – avat be a mester a titokba –, de ha én nem veszem komolyan a munkáimat, akkor hogy várhatnánk el a látogatóktól, hogy komolyan vegyék? Persze nehéz ezt ilyenkor kifizetni, de ez mióta világ a világ, így volt, nincs ebben semmi különös.

Szüts Miklós mindig ügyes kezű rajzoló volt, demintmondja, a képzőművészet teljesen véletlenül akadt belé. – Középosztálybeli családból származom, a képzőművészetről otthon nemigen hallottam. Persze nagyon szegények voltunk, de karácsonykor mindig töméntelen könyv volt a fa alatt: anyám egy éven át titokban gyűjtögette őket. Így aztán a mondatokban-szavakban vagyok leginkább otthon. Barátaim is szinte mind szóval bíbelődő emberek – mondja a fotográfusként is ismert művész. Aki, hogy festői önállóságát, kívülállását a változó politikai rendszerekben is megőrizhesse – mint sok más pályatársa – több évtizedig reklámgrafikai munkákkal tartotta el magát és családját. – A festészetemnek, annak, hogy merre húzom az ecsetet, semmi köze a napi aktualitásokhoz, ez egy egészen más szféra. Az úgynevezett üzengetős, „gyorsreagálású” művészet tőlem teljesen idegen – mondja.

Noha Ulászló utcai műtermében jó körülmények között dolgozhat, néhány hónapra minden évben elutazik – immár tíz éve rendszeresen – Franciaországba dolgozni, kirekeszteni a híreket, napi gondokat, kicsit visszamenni a családi gyökerekhez. Hiszen dédapja, Degré Alajos egyike volt az 1848-as márciusi ifjaknak, Franciaországból házasodott Magyarországra. –Hát a gyökerekkel nem nagyon foglalkozom, de Franciaországban néha – mondjuk vendéglői asztalfoglalásnál – telefonon anyám nevét szoktam bemondani. Az annyival egyszerűbb.

A tavalyi két hónapos távollét alatt született meg a Sebald utazása című kiállítás teljes anyaga. – Szociálisan érzékeny ember vagyok, szeretek társaságba járni, de választott szakmám egy nagyon magányos szakma. Ha nem Pesten vagyok, az olyan, mint Mohamed koporsója: lebegek ég és föld között, közelebb kerül a képek valósága a villanyszámlák és csöpögő csapok valóságánál. Tavaly ráadásul, szeptember–október lévén alig volt fűtés a műteremben: olyan hideg volt, hogy állandóan festeni kellett –magyarázza némi öniróniával, majd hozzáteszi: így aztán majd minden nap megfestett egy képet, ebből állt össze a március 12-ig látható egységes anyag.

– Amióta nonfiguratív festőből figurális festő lettem, sokat segít, hogy ha a képeim témája kiválasztása során valakinek vagy valaminek nekitámaszthatom a hátam. Így jártam a Winterreise-sorozat festése során Schuberttel, és így történt ez most Sebalddal is, akit régóta szeretek. Sebald folyamatosan az emlékezéssel bíbelődik, azt kutatja, hogyan állunk az emlékeinkkel és a valósággal: sokat járt ő a fejemben az ősszel, miközben kenegettem a papírjaimat. Ez persze nem az író, hanem az én Sebaldom utazása, aki nem azonos velem, de az íróval sem, utazás a múltba, jövőbe, valóságba és képzeletbe.

Amikor festői korszakai kerülnek szóba, annyit mond: voltak állomások, amikor festett csendéleteket, aztán kicsit enteriőröket, utána jöttek a lakótelepek, a főleg éjszakai városképek, mostanában meg ezek az útiképek. Mindig látszólag véletlenül került át egyik kosárból a másikba: nem az ő dolga ezt megfejteni.

Azt mondja, munkaeszköze a véletlen, azért is szereti az akvarellt, mert festés közben folyamatosan meglepetések érik. Nem festés közben pedig szerkeszti a 2000 című folyóiratot, saját weboldalán blogot ír, civil pikniket szervez a magánnyugdíjak megmaradásáért, és megrögzött demokrataként ahol alkalma adódik, szót emel a körülötte tapasztalható jogsértések és agresszivitás ellen. – Azt gondolom, nálunk a mai napig demokrácia van, de bontogatják, bontogatják, és emiatt olykor fel kell emelni a szavunkat.

Szüts Miklósnak munkaeszköze a véletlen
Szüts Miklósnak munkaeszköze a véletlen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.