Elvonókúra és cserebere

Hogy még bent vagy már kint vagyunk-e a gazdasági válságból, egyelőre kevesen tudják. Egy biztos: a zárolások-elvonások időszaka most is tart. A független színházak együttműködéssel, bérbeadással, kultúratámogatási programmal próbálják túlélni a vészt. A pénzhiány dacára ugyanakkor új befogadóhelyek nyílnak.

Nem tudok más példát arra, hogy egy fővárosi kerület több milliárd forintot szánjon egy új kulturális épületre. De már bőven szerkezetkész a RaM Colosseum, amelyet a főváros első élményszínházaként defi niálnak: a rövidítést a Radnóti Miklós Művelődési Központból képezték, mivel az új létesítmény nem más, mint egy, a művházhoz tartozó multifunkcionális komplexum. A RaM, amelynek áprilisban lesz a megnyitója, a XIII. kerületi önkormányzat egyedüli beruházása, a Kárpát utca–Pannónia utca–Bessenyei utca által határolt területen. Lesz benne hidraulikus nézőtérrel ellátott, zsinórpadlással és karzattal felszerelt rendezvényterem, kétszáz személyes étterem, rekreációs rész, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár tagkönyvtára és kerületi nyugdíjasklub. A hozzá tartozó mélygarázs sem elhanyagolható méretű: 2550 négyzetméteres.

Az 5613 négyzetméter összterületnek a rendezvénytér teszi ki majdnem a felét. Színházként 638, rendezvényeken 600, a revük alkalmával 440 vendéget tud befogadni a Vadász György és irodája tervezte épület. A colosseum és az étterem működtetésére kiírt pályázatot a három jelentkezőből az Experidance – Román Sándor Tánctársulata Kft. nyerte el kétszer öt évre. Ez azt jelenti, hogy az Experidance a futó előadásait, a hét egész estés produkciót egy helyre koncentrálja, és a társulat menedzsmentje felel majd a ház művészetpolitikájáért. Élményszínházat ígérnek, újfajta zenés teátrumot, ahová világhírű táncshow-kat is invitálnak. A nemzetközi sikerdarabok töltenek ki minden hónapban egy hetet, egy következőt az Experidance és egy harmadikat a rendezvények, a „pénzes” események. Helyet adnak egyébként vidéki színházak zenés előadásainak is, például a miskolci Hotel Mentholnak, a fehérvári Godspellnek és a (független) musical Aidának.

Se állami, se kerületi támogatást nem remélhet a RaM, csak a bérleti díjakat, jegybevételeket és szponzori támogatást. Kétharmad művészet, egyharmad kereskedelmi tevékenység – így kalkulálnak, ráadásul a kerületnek bérleti díjat is fizetnek. Hogy mennyit, azt a felek üzleti titoknak minősítették.

Egészen más típusú színházakat fogad be a Szikra Cool-Tour House. A Nyugati téren, az egykor Szikra, majd Metró néven is futó, elhúzható tetejű moziból összeművészeti tér lett, bárral és bisztróval, biztos terep a független társulatoknak. Színházi produkcióinak nagy részét inkább az alternatív szcénából toborozzák. Nem mintha nem volnának itt show-k, éjszakai lazulás, a Machoswing Szabó Győzővel, Nagy Ervinnel, Keresztes Tamással, Kolovratnik Krisztiánnal és Debreczeny Csabával. És helyet kap a Hoppart, a Koma és a Táp, valamint az ide létrehozott előadás, a Paravarieté. Bár a Táp Színház folklór előadása, az Etchno techno zenei jelmezbe öltöztetve kimondottan a turistáknak szól.

Szinte már toposz, hogy a független színházak a túlélésre játszanak. Nagyjából azok, amelyek saját épületben vagy a függetlenek befogadó helyein dolgoznak. A Manna Egyesület közhasznú, nonprofi t civil szervezet viszont épp nekik ad gazdasági és jogi képviseletet, keres mecénást, ír pályázatot. Szaktanácsadást is vállal színházi csoportoknak, független társulatoknak, alkotóknak, gyakran olyan csapatoknak is, amelyek intézményi háttér híján nem tudnak regisztrálni az előadóművészeti törvény előírásának megfelelően. (Ez ugyanis az állami pályázatokon való részvétel kritériuma.) Így nem meglepő, hogy a Gáspár Anna által 2008-ban létrehozott ernyőszervezet szintén bajban volt, a mikor tavaly ősszel kiderült, a működési támogatásból 34 százalékot zárol (sejthetően: elvon) az állam. Akkor két nagy lehetőség állt a Manna előtt: átcsoportosítani és elhalasztani a premiereket, valamint együttműködéseket összehozni, és erre építeni a működési pályázatokat.

Ez utóbbi tűnt igazán hatékonynak. Mert ha mindkét fél saját mezőnyében külön-külön pályázik és nyer, együttes erővel kihozhatja egy előadás bekerülési és továbbjátszási költségeit. A Manna legközelebb Pelsőczy Réka rendező és a Hoppart közös projektjét, a Szeret...lek-et segíti, amelyet március elsejétől a Szikrában játszanak.

Gáspár Anna úgy véli, a tavalyi zárolás miatt a függetlenek pénze körülbelül március végéig tart ki, legtöbbjüknek két hónappal korábban be kell fejezniük az évadot. Ez főként azokra vonatkozik, akiknek megélhetését kizárólag a struktúrán kívüli színháza garantálja. A válságból talán akkor lehetne kilábalni, ha a produkciókat több helyen lehetne eladni. De a kortársművek, amelyeket fiatal – gyakran kevéssé ismert – rendezők állítanak színpadra, a vidéki művelődési házakban eladhatatlanok. A vezetők nem merik bevállalni az újat, a nem tuti sikert.

Mikor az ősszel kiderült, mennyivel kevesebbel kalkulálhatnak a struktúrán kívüliek, a MU Színház vezetése előre bejelentette: március végén, a színházi világnap után valószínűleg le kell húzniuk a rolót. – A gyakorlat felülbírálja az elméletet – mondja lapunknak Erős Balázs művészeti vezető. Más pályázatokon nyert újabb pénzeket a MU vagy partnerszervezete, így április–májusban, ha félárbocon is, de működik majd a hely. Januárban huszonhat előadásuk volt, áprilistól feleennyi sem lesz, és az üres napokra megpróbálják kiadni az épületet. Erős Balázs úgy látja, nem csak ők állnak ennyire csehül, áprilistól elenyészően kevés új független produkció készül majd, hiszen addigra mindenki feléli a pénzét. És nagy kérdés, hogy mi lesz jövőre. Az idei működési pályázatot még ki sem írták, újabb megszorítási csomagról szóló hírek borzolják a kedélyeket, így a folytonosságról álmodozni is nehéz.

A Merlin Színház is megpróbál előre menekülni. A Magács László vezette intézményt jóval könnyebb bérbe adni, mint a MU-t, nemcsak azért, mert nagyobb és hatalmas étterem tartozik hozzá, hanem mert a pesti belvárosban van. De ez sem elég a működéshez. A Merlin újfajta támogatási rendszert alakított ki, ebből remél extra bevételt. Különböző kategóriákban különböző szolgáltatásokat ígérnek, nem pusztán tiszteletjegyeket, hanem akár főpróbabelépőt, BKV-jegyet, kulisszajárást, közönségtalálkozókat is. Ők viszont akár felesleges újrapapírt és önkéntes munkát is várnak színházjegyért cserébe, meg bármit, ami a Merlinnek hasznos lehet.

A RaM Colosseum működtetői élményszínházat, újfajta zenés teátrumot ígérnek
A RaM Colosseum működtetői élményszínházat, újfajta zenés teátrumot ígérnek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.