Shakespeare-ből webthriller

A MAB profi színészekkel forgatott websorozat. Műfaja thriller. Na, de hogy magyar?

Rémálom valahol a belváros mélyén: egy körfolyosós bérház minden lakója meghal egyetlen éjszaka leforgása alatt. Az áldozatokon nincsenek külsérelmi nyomok, de az egyik lakás csurom vér. Ugyan mi történhetett itt az éjjel? A rémület beköltözött a Rottenbiller utcába, mi meg új sorozattípust köszönthetünk: Magyarország első thriller webszériája, a MAB decemberben debütált a YouTube-on.

– Úgy látom, a tévézés nagyon hamar át fog alakulni – mondja Horgas Ádám, a MAB író-rendezője. – Egyre kényelmetlenebbé válik a tévécsatornák által megszabott időhöz kötött struktúra. Praktikusabb, műsorkívánsághoz kötött rendszer fogja váltani. A tengerentúlon már virágzó műfaj a websorozat, engem vonzott a lehetőség, hogy ott legyek valami újnak a kezdeténél.

Aligha van a nézőre jobban figyelő formátum: egy epizód általában nyolc-tíz perces, ennyi idő alatt bőven kiderül, beszippant-e a sorozat világa. Dramaturgiailag is rengeteget ki lehet hozni az átlagos tévésorozatok részeinél hatszor rövidebb epizódokból, ugyanakkor kihívás is: ugyanennyivel több csavart, úgynevezett cliffhangert (függőben maradó cselekményt) kell beépíteni a történetbe.

– Mint minden sorozatnál, itt is az a kérdés, meg tudja-e a széria fogni a nézőket annyira, hogy a következő részt is látni akarják – mondja a rendező. – Tudjuk-e úgy folytatni a történetet, hogy függésre programozzuk a nézőket? A világháló kemény hely, kicsit olyan, mint az utcaszínház. Ha nem jó, amit csinálsz, nagyon hamar kiderül. A névtelenség bátrabbá teszi az embereket, a kommentek gyorsabban jönnek, mint a bokszban a mélyütések. Őszintébb és izgalmasabb terep, mint a tévé. Ahhoz pedig, hogy nyolcpercenként felfokozott drámai szituációkat és feszültséget teremtsünk, a létező legjobb választás a thriller műfaja volt.

Horgas Ádám kétszer rendezte színpadon a Rómeó és Júliát: egyszer saját társulata, az Atlantis számára, egyszer pedig a Rudolf Péter–Nagy-Kálózy Eszter párosnak. Innen, Mercutio monológjából és a kelta mondakörből ismerős Máb, a fekete mágia királynője. De ami Shakespeare-nél vásott csínytevés és csintalan lidércmunka, paripák sörényének összekócolása és vidám nyargalás a szunnyadó vitézek orrán, az a lélektani horror keretein belül már élet-halál harc. Máb királynő, a gonosz démon álmot bocsát a lakóközösségre, s megkezdődik a vérmocskos játszma: egyedül az maradhat életben, aki a többieket legyőzve kijut álmában a házból. Sötét misztikum, járkáló halottak, quija tábla, vérpára a tükrön, hideglelés és magas parafaktor: megannyi, nyugati szériákból már ismerős panel, ami így, magyar kontextusban a sokadik pillantásra is harsogóan frissnek és újszerűnek hat. De a MAB-ban még puskapor van, s ez az értő kezekben nagyot durran: az első magyar websorozat minden tekintetben korrekt zsánerszéria, pontról pontra teljesíti a thrillerek műfaji elvárásait, s mellette kap egy kis pluszízt is a hazai kontextus miatt. Szemet gyönyörködtető, ahogy a tipikusan magyar körfolyosón csoszognak a zombik, lendül a balta és folyik a művér.

Az egymás mellett párhuzamosan futó két történetszál végig fenntartja az érdeklődést: az időben későbbi narratíva a másnapi nyomozást mutatja be, az ezt megelőző, másik cselekményszál pedig az éjszaka eseményeit meséli el. Az életéért küzdő főhősnőként a jelenleg szabadúszó, korábban Új Színház-beli Botos Éva kemény amazon: pillanatok alatt, hitelesen vált a riadt szemű, sarokba szorított naivából a túlélők tudatos magabiztosságára. Hirtling István a rejtélyes tömegmészárláson neurotikusan tipródó nyomozó, Almási Sándor borostás átlagzsaru, akinek nem az örök rendőrtoposz, a cigi fityeg a szája sarkában, hanem állandó szotyizással kergeti őrületbe főnökét. Parádés szereposztás (Fodor Annamária, Huszár Zsolt, Bánsági Ildikó), pergő események és egy forgatókönyv, ami nem vállalja túl magát, de mentes a magyar televíziós sorozatgyártás tipikus és visszatérő hibáitól: lubickolhatunk.

– Leginkább fapadosként jellemezhetnénk a forgatási körülményeket – meséli Horgas. – A színészek baráti alapon vállalták a szereplést, és a saját lakásunkban, általában éjszaka forgattunk, amikor nem volt fellépésük. Egyszemélyes stábként működtem: én voltam az író, a rendező, az operatőr, a vágó és a zeneszerző is. Van, amivel nem vagyok elégedett: pénzhiány miatt pusztán a HD-kamera mikrofonjával dolgoztunk, így a párbeszédek hangminősége nem a legjobb.

Az anyagtakarékosság és a kényszerűen kis költségvetésű websztorik poklának minden bugyrát megjárták: Horgas Ádám a nyári forgatás előtt és után is szponzorkereső túrára indult, kevés eredménnyel. Tárgyalt tévécsatornákkal, producerekkel, de pénzt nem sikerült szerezni. A nonprofit széria részei fokozatosan kerülnek fel a világhálóra, s mindig adott számú letöltéshez, általában ötezres nézettséghez kötött a következő rész feltöltése. A MAB stratégiáját több cég érdeklődéssel figyeli, Magyarországon kialakulatlan az ilyen kezdeményezések marketingkultúrája. Ugyan a széria második évada papíron már készen van, de szponzor hiányában elkészülése bizonytalan.

Adatlap

Cím: MAB (2010)

Évadok száma: 1

Epizódok száma: 16, ebből a netre felkerült eddig 12 rész.

Nézettség: Az első epizódot eddig több mint 31 ezren látták, s a részek nézettsége folyamatosan nő.

Szereplők: Almási Sándor, Bánsági Ildikó, Botos Éva, Fodor Annamária, Hirtling István, Huszár Zsolt.

Hol látható: www.shakuecho.com/blog/?page_id=1556

Élet a tévén túl

A sorozat többé már nem a tévé sajátja. A tengerentúlon komoly divatja van a webizódoknak. Vannak sorozatok, amelyek önmagukban állnak a világhálón, de már befutott tévés szériák is igyekeznek még több nézőt meghódítani az internet segítségével. A Monk – Flúgos nyomozó netsorozata, a Little Monk révén még többet megtudhat a néző a főhős háttértörténetéről. A Dexter webszériája, az animációs Early Cuts a pszichopata sorozatgyilkos korai éveit mutatja be. A webizódok felvezethetnek egy új évadot, kapott online részeket A Vámpírnaplók, a Lost, a True Blood és az Office is. Az is megesik, hogy egy nullköltségvetésű szerelemprojekt befut: a Jóbarátok Phoebe-jének, Lisa Kudrow-nak a netsorozata, a Web Therapy szintet ugrott, s valódi tévés szériává nőtte ki magát, annyira megtetszett az egyik kereskedelmi csatornának a betegeit webkamerán keresztül kezelő pszichológus ötlete.

Nálunk Pater Sparrow, az 1 című sci-fi rendezője jelenleg forgatja Hodor Aura nyilvánvaló titkai című websorozatát. A kora tavaszi bemutatásra szánt széria két-három perces epizódjai a fekete-fehér képregények és a némafilmek világát fogják megidézni, s egy kafkai, groteszk hangulatú Budapestet mutatnak be.

...Máb királyné

Lovak sörényét éjjel egybefonja,

Csombókos hajba süt varázsgubancot

S hogy szertebontod, az babonaság.

Boszorka ő, a lányt, ha háton alszik,

Megnyomja, terhet bírni így tanítja,

Hogy jól feküdjön majd asszony-korában.

(Shakespeare: Rómeó és Júlia (Kosztolányi Dezső fordítása)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.