Szerencsés tehetségek

Miközben hétvégenként milliók tapadnak a képernyők elé, hogy a vélt vagy valós tehetségek jobb-rosszabb produkciót bámulják és hűházzanak bőszen, létezik a magyar könnyűzenének egy, a nagyközönség által alig ízlelt szelete. Nagyon finom szelete.

A kortárs könnyűzene fiatal aktivistái rendszerint füstös klubokban mutatják meg, miért érdemelnek figyelmet. Meg most éppen az A38 állóhajón.

A Talentométer első elődöntőjén járunk. Az A38 és a Szerencsejáték Zrt. közös kezdeményezésű zenei tehetségkutatójának mottója valami olyasmi, hogy a zenei életbe való betöréshez nem elég a tehetség, nem elég a szerencse – a kettő együttállására van szükség. Január 20-ig lehetett nevezni (ingyen), ekképpen mára kialakult az elődöntők mezőnye mind az öt műfajban, vagyis rock/metál, elektronikus, világzene/népzene, hiphop/reggae/ dancehall, valamint a most tárgyalandó dzsessz kategóriában. (A későbbi elődöntőkről és a továbbjutott együttesekről a www.talentometer.hu oldalon bővebb információ és hangzóanyag is található.)

Úgy negyvenen lehetünk, ami nyilván a vasárnap délutáni időpontnak is betudható. A For Notes kezd, őket nemrég a Jazz Showcase-en is láttukhallottuk. A rendelkezésre álló körülbelül húsz percet mesterien töltik ki instrumentális fúziós szerzeményeikkel, többször nyílt színi taps a jutalmuk, amit vitán felül megérdemelnek. Fordulatos, az észre és a szívre egyaránt ható, kitűnő kompozíciókkal jönnek.

Az alig húszéves Gotthard Mihály által vezetett Mike Gotthard Quartet a Dunántúlt képviseli a seregszemlén, mindjárt három szerzeménnyel, a Scott címűnél el is mondják előzékenyen, hogy „valakinek” a stílusára hajaz talán. Koller László basszista-szerző megjegyzi még, hogy ha valami hasonlít valamire, az azért lehet, mert minden mindennel összefügg. A korrekt kozmológiai eszmefuttatás után belecsapnak a komoly rockos-bluesos minikoncertbe, jó ritmus- és dinamikai váltásokat hallunk, a Midnight című szerzeménynél meg valóban csillannak az éjféli fénynél a meghitten éles városi pocsolyák.

Az Inner Spring zenéjére bevallottan nagy hatást gyakorolt Esbjörn Svenson, a műsor zárásaként egy feldolgozást is bevállalnak, a Spunky Sprawl szól utoljára. De előtte is kellemesen lebegő, gondolkodós, elszállós darabokat tesz le a színpadra a trió, előbb Sárközy Fanni, aztán Szendőfi Balázs kompozícióját, a harmadik meg közös opus, a Bird Watching. Kiváló.

A Heather Heavyweather teljesen saját dalokkal jön, amelyeket a banda így jellemez: „rövid, instrumentális karakterdarabok sok-sok improvizációval”. Fábián Juli énekesnő, a zsűri szakmai „elnöke” értékelésében kiemeli, nagyszerű ötleteket hallhattunk, sokféle ritmika és stílus keveredik ebben a fúziós muzsikában. A női basszusgitáros-dalszerzővel operáló csapat is mély nyomokat hagyott bennünk.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Az Artézis trió Babosi László kompozícióit játssza, ez is fúziós zene: dzsessz, blues, rock és a kelet-európai népzene dallam és harmóniavilága idéződik meg, itt-ott keményebb hangzásba csapnak, a hangszínváltások sem ritkák, olykor pedig konkrét punk a produkció – no nem a „pogósör-godsavethequeen”-i értelemben persze.

A Csemer Boglárka Quartetet hallva megtelik a szív melegséggel, és nem elsősorban a szemnek igen kellemes énekesnő könnyű fehér ruhája mián. Persze, az sem utolsó szempont. De a légies könnyedségtől, ahogy a finom hang és a finom hangszerelés összekapaszkodik Csemer Boglárka saját dalaiban, meg ahogy finom érzékenységgel irányítja a dolgok menetét, vágható csendet generál a hajón. Aztán pedig jócskán megérdemelt tapsot, persze.Most mondjuk, hogy tüneményes az egész?

A Mongrooves egész más tészta. A népes banda telivér funkyt varázsol a színpadra, örömzene a javából – és nem csak azért, mert láthatóan nekik van a helyszínen megjelent legnagyobb rajongótáboruk. A két énekes, Eszes Viki és Schwartz Dávid remekül kiegészítik egymást, s ahogy a zsűri fogalmaz, valóban nyári hangulatot csinálnak, végig a színpadon tartják a figyelmet a karizmatikus frontemberek. Is.

A délután utolsó fellépője, a 21 Kanyar, a csapat a funky és a dzsessz ötvözetét nyújtja, egy árnyalatnyi tarisznyás alterock hangulattal spékelve, erre rámondhatjuk: oké. Az itt-ott döcögő magyar prozódia mellett azért nagyon színes és energikus, jól felépített kiskoncerttel zárul a Talentométer első fordulója.

Félórás tanácskozás után a zsűri kihirdeti a továbbjutókat. Döntésük értelmében a For Notes, a 21 Kanyar, a Mike Gotthard Quartet, az Inner Spring és a Mongrooves mehet a középdöntőbe, utóbbi banda közönségszavazatok alapján méretheti újra meg magát. Nyilván egy hasonlóan kellemes vasárnap délutánon. Csemer Boglárkáékért meg majd valahol máshol rajongunk tovább.

Az Inner Spring trió tavaly a középdöntőbe jutott
Az Inner Spring trió a középdöntőben is felléphet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.