Amennyit a lámpa bevilágít

Az égig érő fű óta biztos voltam benne, hogy gyerekeknek kukásokkal és egyéb hivatalos szervekkel összebarátkozni csak filmekben lehetséges.

Faragó Roland, tizenhárom éves fiatalember az élő cáfolat erre. Ahogy a csöppnyi lakótelepi lakásba lépek, porszívózúgás hallatszik: a fiúk maguk takarítják a szobájukat. A berendezés praktikus, egyszerű: hatalmas gardróbszekrény, emeletes ágy, két íróasztal egymás mellett. A falon három bicikli lóg (a tárolóból ellopnák). Enynyi utal arra, hogy csak az anyjukkal élnek a gyerekek. Roland érdeklődése kicsi kora óta két területre koncentrálódik: a köztisztaságiak és a BKV világára. Még tán óvodás sem volt, amikor az első kukás-egyenruháját megkapta. Először csak a lakásban öltözött talpig hivatalba, használta söprűjét-lapátját anyja nem titkolt örömére, de ez nem volt az igazi. Élő, valódi terepre kívánkozott. Komoly stratégiai manővereket vetett be öcscsével, hogy testközelbe kerülhessen a hivatásosokkal.

– Először csak néztük őket, aztán elkezdtük behuzigálni a kukákat a házaknál. Öszszehaverkodtunk velük, és ők felajánlották, hogy beülhetünk a kukásautóba. Ott aztán ürítettünk, kezeltük a zúzót is! Előfordult, hogy Marika, a nagymamám, rájuk bízott, amíg lement vásárolni a piacra. Volt legalább tíz kukás ismerősünk, Misi, Józsi, Béla, Miki, Attila, Laci – akikre emlékszem. Most már sajnos nem járnak arrafelé. Így mi sem megyünk kukázni.

– Az újakkal nem barátkoztok?

– Nem, most BKV van. Tavalyelőtt nyáron unatkoztunk és elmentünk buszozni. Napi három-négy órát utaztunk körbe a lakótelepen, közben beszélgettünk a vezetővel, Ferivel, a 181-esen. Ő volt az első emberem. Beengedett minket a pihenőbe az Aszódinál, utána összeismertetett a töb biekkel. Táblát cseréltünk, nyitottuk-csuktuk az ajtókat, még lyukasztót is állítottunk.

A lyukasztóállítás csínját-bínját szakszerű rajzzal illusztrálva, hosszan meséli. Az íróasztalán piros zseblámpa, kis karral felhúzható, BKV-feliratos. Karácsonyra kapta. Közben az asztal fölötti polcról előkerül egy dosszié (van BKV-s, nagyipari konyhás és „egyéb”): BKV-jegy, havibérlet és hasonló csodadolgok gyűjtésére szolgál. Odébb, laza összevisszaságban kartonból kivágott táblák, a 181-es, 194-es és más buszjáratokéi.

– A dél-pesti garázsba nem jutottam még el, viszont az óbudaiban már voltam. A sofőrök a pihenőjük alatt általában esznek-isznak, beszélgetnek. Mi olyankor ültünk be mindig a buszba az öcsémmel. Józsi csak annyit kért, hogy mindent állítsunk vissza ugyanúgy, ahogy volt.

– Milyen járműveken jártál még?

– Háááát, ha én azt elmondanám! Metróval is mentünk, a hármason. A vezetőfülkében! – szeme, mint hatalmas fekete gyémánt csillan meg e mondatnál.

– Nem félelmetes ott a sötétben?

– Nem, egy kis lámpa ég. Jó érzés, hogy szűk, de mégis elfér benne a metró. Csak annyit látsz, amennyit a lámpa bevilágít.

– Hogyan kerül egy gyerek a vezetőfülkébe?

– Sokhetes munka! Egy hétig naponta kijártunk Kőbánya-Kispestre, ott ácsorogtunk a megállóban. Látta a vezető, hogy nagyon nézzük a metrókat. Figyeltük, ahogy kijöttek a kihúzóból.

– Honnan?

– A kihúzó? Az állomás mögött van egy peron, ahová beáll a szerelvény. A vezető átmegy a másik végébe, és átirányítja az ellenkező oldalra. Megígérte, ha elmegyünk vele, a Nagyvárad térnél beenged a vezetőfülkébe. Egy örökkévalóságnak tűnt az út, de beengedett, és közben mindent elmagyarázott. Persze ott nem nyúlhattunk semmihez.

Most kerül elő az A3-as karton, a metróműszerfal rajza. Színes gombok, feliratok: „kompresszor”,„AVR-indítás”, „aktuális szöveg”.

– Mennyi idő alatt tanultad ezt meg?

– Ami igazán érdekel, azt, ha egyszer elmagyarázzák, már tudom.

A kettes és hármas metró közötti különbségeket a laikus legfeljebb a piros és kék színekben tudná meghatározni. Roland aprólékosan sorolja.

– A hármason azért van egyedül a vezető, mert ott van az AVR-rendszer. Ha bekapcsolják, akkor az automata irányítja a metrót. A vezető csak nyitja és csukja az ajtót, meg az utasokat tájékoztatja. A kettesen van egy segédvezető is, akinek a vészfékezés a feladata az utastájékoztatáson és az ajtózáráson kívül. A szerelvények is mások, a hármason újabbak járnak. Van egy a kettes vonalon, amit mi mackónak hívunk, mert fekete fejű.

– Mi volna, ha olyan metrók lennének, amelyeknek egyáltalán nincs vezetője?

– Én azt nem bírnám ki! Azokkal nem lehet beszélgetni és ismerkedni! – azután, mintegy mellékesen, sőt, szerényen lefelé pillantva hozzáteszi:

– A fogaskerekűn is jártam.

– A vezetőfülkében?

– Ühüm! Odamentem, megkérdeztem és beengedett. Vezetőfülkéből sokkal izgalmasabb, mintha csak simán ülnénk a kocsiban. Ha én felnőtt leszek és járművet vezetek, biztos beengedem majd a gyerekeket, mert tudom, milyen rossz érzés, amikor elutasítanak, miközben azért mentem oda, és egész nap arra vártam, hogy végre bejuthassak a fülkébe.

– Ha választhatnál a Budapesten közlekedő járművek közül...

– A troli és a metró. Most hétvégén is összebarátkoztunk legalább négy sofőrrel a Csáktornya Park trolivégállomásnál. Voltam már a kőbányai troligarázsban is. A mobil mindig nálunk van, és óránként bejelentkezünk anyánál, hogy éppen merre járunk, így oda megyünk, ahova akarunk. Amikor a nagyipari konyhákhoz fűződő vonzalma eredetét firtatom, kiderül, hogy a nagyapjával járt először olyanban. Ő ugyanis ebédet szállított évekig. Roland ott sem tétlenkedett, segített badellákat pakolni, s közben mindent apróra megfigyelt. Azt mondja, igazából minden ugyanolyan, mint otthon, csak sokkal nagyobb. A nagyipari dossziéból, különféle katalógusok közül előkerül egy profi, színes nyomtatású ételadagolási táblázat. Az első soron megakad a szemem: krumpli. Óvodásnak 180 g, alsósnak 200 g, felsősnek 220 g, középiskolásnak 250 g jár.

– Ha nem BKV-zol, nagyipari konyházol, mit csinálsz? – kérdem, mert valami „normális” dologgal csak kell neki is foglalkoznia.

– Itthon vezetek – mutat az íróasztalára, amely a buszok műszerfalának tökéletes mása, alkoholos filccel gondosan kidolgozva. Roland precíz szakzsargon-használattal magyarázza a látszólag tökéletesen egyforma gombok funkcióit. Libegőjegy, HÉV-jegy, narancsszín BKV-jegyek és kék-sárga, lejárt havibérletek terülnek szét az asztalon.

Édesanyja, ahogy benyit a kávéval, elárulja, hogy a hétvégén komoly vonatjegykészítő kampány is volt otthon. Kartonból, aprólékos munkával alkották a sorozatot. Pecsét is van rajta, naná! Roland még sóváran hozzáfűzi, hogy a vonatvezetést azért kipróbálná. No és ha sok pénzt nyomna valaki a kezébe, Németországba utazna, mert ott gyártották a TW 6000-es, hannoveri villamosokat. Mikor távlati terveiről kérdezem, elárulja, hogy erre a nyárra tizennégy trolivonal bejárását tervezi. Ha felnőtt lesz? Nem akar külföldre menni dolgozni. A BKV az álma.

Isten szemében nincs szemét:

fürtödnek, melyből borod erjed,

ne hányjad el rohadt szemét:

attól édesebb lesz a bor.

Inkább gyönyörködve figyeljed,

hogy napban gyémánt lesz a por

s hallgasd a szemetes-zenét

amint utcádon csengve terjed.

(Részlet Babits Mihály A Csengettyűsfiú című verséből)

Faragó Roland ugyanolyan diák, mint a többiek, de a szabadidejét nem a számítógép előtt tölti: képzeletben buszt vezet
Faragó Roland ugyanolyan diák, mint a többiek, de a szabadidejét nem a számítógép előtt tölti: képzeletben buszt vezet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.