Hasfelmetsző utódai

Hogy mennyire régen jártam Londonban, azt az olyan filmek mutatják meg nekem, mint a London Boulevard.

Az én emlékeim szerint London egy nyugdíjba vonult nép fővárosa, ahol néha elmerengenek a régi dicsőségen, meccset néznek, és az érzelgős nép virághegyeken állva siratja Lady Dianát. Közben meg kiderül, hogy van egy sokkal nagyobb léptékű folyamatosság: London a bűn hazája volt egy századfordulóval ezelőtt is, és most is az. Pisztolyos gengszterek, nagy öklű verőlegények eredtek a Hasfelmetsző nyomába, és velük szemben már nem áll ott egy Mr. Holmes, hogy kiderülhessen az igazság. A világot Londonban a bűn uralja, és legfeljebb az a kérdés, hogy melyi bűnös kéz szorítja a pisztoly markolatát.

Keira Knightley és Colin Farrell
Keira Knightley és Colin Farrell

Legalábbis ezt mondja Amerikából William Monahan, akit érdemes komolyan vennünk, mert tehetséges ember. Annyira tehetséges, hogy írt már sok jó forgatókönyvet, A téglát meg a Hazugságok hálóját, hogy most mást ne említsünk, és lám, megírta a London Boulevard-t is. Van ez a fajta tehetség: megnézi, mit érdemes csinálni, ami fizet is és szórakoztató is, és aztán azt csinálja. A moziknál persze nemcsak a betűvetés fizet és szórakoztat, hanem a rendezés is, így aztán William Monahan meg is rendezte a filmet, és erős a gyanúm, hogy akár el is játszotta volna a főgonosz Gantet, ha nem talál magánál sokkal jobb színészt RayWinstone személyében.

Nem kell túlbonyolítani az életet, a London Boulevard pont annyi, amennyinek látszik, biztonságos merítkezés a bűn hűvös és sötétkék vizében, olyan tempóban, hogy ne legyen időnk semminek se utánagondolni, és ne zavarjon bennünket a valószínűség és valószerűtlenség ravasz együttállása. Szerelmes és neurotikus színésznők, pimasz paparazzók, korrupt rendőrök, becsületes börtöntöltelékek, vaskos külvárosi kiejtéssel beszélő brigantik. Monahan nem találta föl a meleg vagy a hideg vizet, elég jól össze lehet rakni, miből is dolgozott:Guy Ritchie-t egyszerűsítette, átláthatóbbá tette, és hozzárakott még egy kicsit a Carlito útjából. Az ilyen típusú film automataként működik, hiá ba készül föl rá az ember, mégis izgul, hiába magyarázza már a stáblista alatt a történet logikátlanságait, mégis a háta mögé nézeget a parkolóházban. Az talán fontos, hogy jólesik a hatása alá kerülni, mert elképesztően jó színészetet látni. Megint kiderül, hogy lehet Colin Farrell jóképű, szexi, akármi, a sikere titka mégis az, hogy első osztályú színész; KeiraKnightley-nál meg csak az a feladat, hogy nem szabad túl nagy terhet rakni a vállára, az ijesztően sovány vállával és a harangvirágnyakával tökéletes áldozat és megmentenivaló. És mindannyiuk fölött ott van Ray Winstone a veszedelmes hangjával, ijesztő termetével, félelmetes nyugalmával. Van egy jelenet, az ágyhoz kötözött ember azt kérdezi: hol van Briony? Az ágy mellett pedig ott áll Winstone, és valami tökéletes és utánozhatatlan mosollyal biccent, amiben benne van az is, hogy ő már jó helyen van, meg az is, hogy az igazi szórakozás csak most kezdődik. A kamera leszalad a karján, kezében egy kalapács, a kalapács fejébe pedig véres hajszálak tapadnak. Egyszerre kell röhögni és kétségbeesni, de leginkább menni vissza a moziba, megnézni még egyszer, hogyan is volt ez a biccentés, mosoly, hogyan győz a gonosz ezen a földön.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.