A sikerről a nézők döntenek

Felvásárolta a Cinema City International a Palace Cinemas négy leányvállalatát, köztük a Palace Cinemas Magyarország Kft.-t (tehát a MOM Park, a West End, a Campona és a Mammut mozikat), mire a Magyar Producerek Szövetsége sietett kijelenteni: veszélyben látják a magyar film jövőjét. Mindennek hátteréről Moshe Greidingerrel, a Cinema City International cégcsoport elnök-vezérigazgatójával beszélgettünk.

– A Cinema City most már egyeduralkodó a régióban, nincs kétség.

– Eddig is az volt. A Palace megszerzése előtt is mintegy hétszáz mozitermet üzemeltettünk, az utánunk következő konkurens csupán körülbelül kétszázat. Nem azért vettük meg tehát a Palace-t, hogy nagyobbak legyünk, de mivel a régió nagyvárosaiban, így Budapesten is nagyon jó helyszíneken lévő multiplexekhez juthattunk most hozzá, ésszerű lépés volt a terjeszkedés. Ezzel Európa harmadik legnagyobb hálózata lettünk.

 

– Évek óta lehetett arról hallani, hogy a Palace eladó.

– A tárgyalások több mint két évig tartottak – kisebb-nagyobb szünetekkel. A vita tárgya mindig is az ár volt, de az utóbbi két hónapban felgyorsultak az események.

– Azt tudjuk, hogy 28 millió euró lett végül a kialkudott ár. Ez elfogadható?

– Az üzleti életben nincs ilyen jelző. Legalább két évre lesz szükségünk, hogy értékeljük, túl magas, közepes vagy pazar volt-e az ár.

– A felvásárlás nem terjed ki a Palace Mozi Kft.-re, azaz a volt Hollywood multiplex mozikra. Ez öt multiplexet jelent vidéken, hármat pedig Budapesten. A versenyhivataltól tartva mondtak le róluk?

– Nem, ennek semmi köze a versenyhivatalhoz. Egyszerűen nem tudtunk megállapodni a tulajdonosokkal.

– Tényleg? A pletykák szerint egy euró az áruk a felhalmozott veszteségek miatt.

–A pletyka az pletyka. Annyit elárulhatok, hogy a tárgyalások alatt szó esett ezekről a mozikról is. Nem kizárt, hogy idővel végül üzletet kötünk.

– Már így is fellépett önök ellen a Kálomista Gábor vezette Magyar Producerek Szövetsége. Többek közt amiatt aggódnak, hogy most majd hátrányos helyzetbe kerülnek a magyar filmek. Meglepte ez a fogadtatás?

– Nagyon is, mert semmiféle szakmai alapja nincs. Pontosan tudom, hogy a Magyar Producerek Szövetségének elnöke egy forgalmazó cégben, a Hungaricomban is érdekelt, és mindhárom magyar filmet, melyet ők terjesztettek, felvette a Cinema City a műsorába, sőt kiemelt marketingsegítséget nyújtott a forgalmazáshoz. Mi az egész országban hozzáférhetővé tesszük a magyar filmeket, mivel nemcsak Budapesten, hanem a kisebb vidéki városokban is jelen vagyunk. Nézze, nem mi gyártjuk a magyar filmeket, és nem mi vagyunk azok, akik a filmalkotások sorsáról és sikeréről döntenek, hanem a nézők. Továbbá azt is érdemes tudni, hogy nagyon kevés országban van államilag támogatott artmozihálózat, és a magyar művek jelentős részét ebben mutatják be – minket pedig meg sem keresnek.

– Sokkolná, ha azt mondanám, hogy az önöket ért támadás politikai célzatú?

– Már olyan régóta vagyok benne az üzleti életben, hogy engem már nem igazán sokkol semmi.

– A Cinema City érdekeltségébe tartozó forgalmazó cég, a Forum Hungary még sosem terjesztett magyar filmet. Ez esetleg változni fog a jövőben?

– A helyi kultúra nagyon fontos nekünk, és a moziijainknak is az a jó, ha a világ minden pontján vetített művek mellett pluszértéket is tudnak közvetíteni. Lengyelországban például a bevételek húsz százalékát hozzák a hazai gyártású művek, és ezek közül évente három-négyet mi forgalmazunk. Mindig is nyitottak voltunk, a magyar filmet is tudjuk vállalni. A magyar piac azonban az utóbbi években sajnos arra állt be, hogy a gyártók vagy maguk terjesztik a produkcióikat, vagy egészen kis disztribútorokkal állapodnak meg.

– Ön néz magyar filmeket?

– Igen, de mivel nem beszélek magyarul, csak azokat tudom megnézni, amelyek eljutnak a nemzetközi vérkeringésbe. Amikor például Szabó István műveiből retrospektív vetítéssorozatot szervezett a jeruzsálemi filmfesztivál, végignéztem az életművet, és személyesen is gratuláltam a mesternek.

Tarr versenyez az Arany Medvéért

Joel és Ethan Coen A félszemű című westernjével veszi kezdetét ma este a német fővárosban a film nagyszabású ünnepe és egyben a filmipar szakmai találkozója, a Berlinale. Az 1951-ben alapított seregszemle az év első kihagyhatatlan mozgóképes nemzetközi eseménye, még a májusi cannes-i fesztivál előtt.

Külön öröm, hogy a Sorstalanság 2005-ös, akkoriban meglehetősen nagy vihart kavart szereplése óta most először várnak a szervezők magyar versenyfilmet a nemzetközi seregszemlére: mégpedig Tarr Béla A torinói ló című új alkotását. A film világpremierjére az alkotók jelenlétében kerül sor február 15-én este az 1600 férőhelyes Berlinale Palastban. A fesztivál fődíjáért, a berlini Arany Medvéért Tarr műve mellett tizenöt másik alkotás versenyez az idén, a nemzetközi zsűri elnöke Isabella Rossellini színésznő.

Nem A torinói ló az egyetlen magyar versenymű: a huszonnégy új rövidfilmet felvonultató rangos versenyben, a Berlinale Shortsban Kárpáti György Mór mutatkozhat be Erdő című filmjével.

„Engem már nem igazán sokkol semmi”
„Engem már nem igazán sokkol semmi”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.