A sziget nyara
A mozifilmeknél bevált gyakorlat, hogy a jól csengő címeket újraforgatják – a jelenleg filmszínházakban futó Az utazó és A következő három nap például egyaránt (pár évvel ezelőtti) francia darabokat amerikanizál. A tévésorozatoknál ez a trend kevésbé jellemző, a klaszszikusok inkább nagyvásznon élednek fel: tavaly A szupercsapatból készültmozifilm, de láthattukmár a Charlie angyalait, Az angyalt, a Mission: Impossible-t is egész estés formában. A sorozatremake-ek az esetek jelentékeny részében csúfos kudarcnak bizonyultak. A jól bejáratott márkanév kevés, mintha a közönség így akarna üzenni a tévéadóknak: „őket már láttuk, tessék valami újjal előrukkolni!” Az elmúlt években gyorsan elvérző Kojak, a Knight Rider és a Bionic Woman felújítása után a Hawaii Five-O rizikós vállalkozásnak tetszhet: szintén remake, noha a honi közönség számára jószerével ismeretlen, az Államokban 1968-tól tizenkét (!) évadon át futott az előd, a folyamatos ismétléseknek köszönhetően az elmúlt harminc évben újabb generációkat szögezve a tévé elé.
A Hawaii Five-O előnye, hogy hiába voltak szereplői kedvelt figurák, korántsem váltak anynyira kultikussá, mint a David Hasselhoff megformálta Michael Knight vagy a Telly Savalas alakította Theo Kojak nyomozó. Emiatt a közönség számára sokkal könynyebb elfogadni egy új stábot és az eredetihez csak alapjaiban hasonlító koncepciót. Mert az új Hawaii Five-O talán csak a főcímzenén viseli magán a múlt árnyait: ízigvérig XXI. századi akciósorozat, a mai – kissé túlpörgetett – igényekhez szabva.
Az amerikai haditengerészet különleges alakulatának dolgozó Steve McGarrett (Alex O’Loughlin) szomorú hírmiatt tér haza: rendőrként dolgozó édesapjátmeggyilkolták. Hawaii kormányzója jó barátja volt az idősebb McGarrettnek, és most maradásra bíztatja Steve-et. Munkát ajánl neki: megkéri, álljon egy különleges rendőrségi alakulat élére, gátat szabva az Oahu szigetén egyre inkább eluralkodó bűnözésnek és korrupciónak.
A férfi kezdetben vonakodik,mivel teljes egészében a nyomozásnak szentelné az idejét, de újabb információkat szerezve apjáról, végül igent mond a felkérésre. Öszszeállítja csapatát, melynek tagja lesz a frissen Honoluluba költözött DannyWilliams (Scott Caan), ChinHo Kelly, az egykori honolului rendőr (Daniel Dae Kim), akit tévesen vádoltak korrupcióval és ezért fel kellett mondania, valamint a szexi Kono (Grace Park), aki frissen végzett a rendőrakadémián, korántsem mellékesen pedig profi szörfös.
A széria nagy költségvetésű pilotját Len Wiseman rendezte, akitől egyáltalán nem áll távol az akció: első nagyjátékfilmje a részben Magyarországon forgatott Underworld volt, és a nevéhez fűződik a Die Hard negyedik része, a Legdrágább az életed is. A pilot ezt a mozis igényességet ülteti át a tévéképernyőre: Honolulut mutató látványos nagytotálok és izgalmas akciójelenetek váltják egymást – tévésorozathoz képest az egész szokatlanul pörgősre és látványosra sikeredett.
Persze a pilot mindig csak egyfajta beetetésként szolgál: általában röviden vázolja az alapszituációt, és lényegesen nagyobb költségvetésből készül, mint a későbbi részek – fennállt tehát a veszélye, hogy a minőség jelentősen csökken. Szerencsére a Hawaii Five-O későbbi részei hozzák a pilot színvonalát. Aki azonban izgalmas karakterépítésre vagy szövevényes bűnügyekre számít, annak egyértelműen nem ez amegfelelő sorozat: a karakterek éppen hogy felskicceltek és a több részre átívelő problémák – például Danny hadakozása exfeleségével a gyerekláthatásért – közhelyesek és elnagyoltak. Helyette viszont kapunk a nyolcvanas évek akciófilmjeire emlékeztető, egymással állandóan civódó nyomozópárost, valamint egyszerű bűnügyeket, amelyek megoldásához már a csapat többi tagjára is szükség lesz (Grace Park például egyértelműen a testi adottságai miatt került a sorozatba, afféle dekorációként szolgál, ha már unalmasak volnának a tengerpartot mutató nagytotálok).
A klasszikus „egy rész, egy eset” recept előnye: akkor sem lesz hiányérzetünk, ha elfelejtünk megnézni egy-két epizódot. Sőt, egy hét múlva talán arra sem emlékszünk, hogy láttuk-e egyáltalán az előzőt – az alkotók a könnyed, ám feledhető szórakozás mellett tették le a voksukat, és ezt maradéktalanul teljesítik is.
Magyar betétdal?
Könnyen lehet a Hawaii Five-O sorozatnak lesz némi magyar vonatkozása is. A szériát gyártó CBS tárgyalásokat folytat a budapesti illetőségű The Trousers zenekarral, amely szerint a négyfős banda Too tough to tame című számát felhasználnák az egyik epizód betétdalaként. Úgy tudjuk, megállapodás még nem született meg a felek között, de a CBS konkrét ajánlatot már tett. A zenekar részéről elmondták, hogy nem maguk keresték az kapcsolatot a CBS csatornával, ez Magyarországról igen bajos is lett volna, hanem a sorozat zenei felelőse akadt rá dalukra az interneten.
Hawaii
Az USA legfrissebb állama, valamint az egyetlen, ami kizárólag szigetekből áll. Tekintettel kiváló földrajzi adottságaira, főleg a tengert, szörföt és trópusi levegőt kedvelő turisták rajonganak érte. Hawaii másik jelentős bevételforrását a filmek és sorozatok jelentik. Az elmúlt évtizedben olyan mozikat forgattak itt, mint Az 50 első randi, Pokoli édenkert, Lepattintva, Trópusi vihar és az Avatar. A legnagyobb szabású helyi vállalkozás mégis a Lost – Eltűntek volt, hiszen a sorozat hat éven keresztül jelentett munkát a helyieknek. A dolog pikantériája, hogy sem a Lost, sem pedig a másik nagy produkció, az Avatar cselekményét tekintve nem Hawaiion játszódik: előbbi helyszíne egy ismeretlen sziget, utóbbié pedig a Pandora nevű bolygó. A legtöbb film és sorozat azonban büszkén vállalva hawaii kötődését a cselekmény szerves részévé emeli a valóban nem mindennapi adottságokkal rendelkező szigetet. Arra is volt példa (és nem csak a Hawaii Five-O esetében), hogy a produkció címébe is bekerült: ilyen a Kék Hawaii 1961-ből Elvis Presley főszereplésével.
Adatlap
Az új Hawaii Five-O 2010. szeptember végén indult a konzervatív amerikai kereskedelmi adónak számító CBS-en, napra pontosan 42 évvel azután, hogy az eredeti széria pilotját vetítették. Az epizódot 14,2 millióan követték figyelemmel, és az új részek még mindig 10 millió feletti nézettséget érnek el. Mivel anynyira új sorozatról van szó, hogy az Államokban is az első évad fut, egyelőre nem lehet tudni, hogy berendelik-e a másodikat, de ilyen számadatokkal ez csaknem biztosra vehető. A közönség pedig nem csak nézi, hanem szereti is, amit a People’s Choice Awards legjobb új drámai tévésorozat díja bizonyít (az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem volt túl erős a mezőny). Itthon villámgyorsan a TV2 karolta fel és a péntek esti főműsoridőben vetíti.