Jazz Showcase negyedszer a MüPában

A showcase-t az különbözteti meg a sima koncertektől, hogy a közönség egy része nem okvetlenül élvezethajhász rajongó, aki egy kellemes este reményében ül be a Művészetek Palotájába meghallgatni – jelen esetben épp – a fiatal magyar dzsesszistákat.

A MüPában immár hagyományosan megrendezett Jazz Showcase látogatói látható örömmel hallgatják a fellépőket, de nem cél nélkül: többen közülük nemzetközi kiadók, koncertszervező ügynökségek emberei, klubtulajdonosok, rádiók, lapok munkatársai, impresszáriók, akik a nemzetközi pályára is érdemes fiatal zenészeket kutatják világszerte. A showcase: tehetségbörze.

Tehetségekből pedig idén sincs hiány. Azt ugyan nehéz volna megmondani, az elmúlt évek alatt hány deal köttetett az itteni bemutatkozások után, de tény: az első ilyen háromnapos börzét 2008-ban rendezték, az idei tehát már a negyedik a sorban. A sorozatot egyébként holland mintára kezdeményezte anno Kiss Imre, a MüPa vezérigazgatója. Az elsődleges cél később többrétegű lett: a kezdetben döntően a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem friss diplomásainak és néhány éve végzett hallgatóinak bemutatkozási lehetőséget nyújtó seregszemléről nem zárják ki a külföldön ta nuló, az autodidakta zenészeket, illetve azokat sem, akik a standardtól egészen eltérő irányból közelítenek a dzsesszhez. A Jazz Showcase fontosságát mutatja, hogy az első fesztiválon fellépő Harcsa Veronika az idén már a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben lép fel, a Transform Quintetnek is hasznot hozott az indulás, de a Fábián Juli Jazz Riff és Balogh Roland kvartettjének életében sem múlt el nyomtalanul a budapesti börze.

Naponta négy-négy fiatal együttes mutatkozott be az idei fesztiválon, egyenként körülbelül 25 percben. Pénteken a For Notesszal kezdődött a hétvége az előcsarnokban, ami egyébként akusztikailag talán nem a legjobb helyszín egy koncertre, de hát. Sándor Bálint, Polgári László, Fonay Tibor és Fekete Ákos 2009 januárjában alakított kvartettjéhez később Cseh László szaxofonos is csatlakozott. A For Notes alapvetően instrumentális fúziós latin dzsesszt játszik, a standardeken kívül saját szerzeményeket is persze. Őket a Juhász Márton Quartet követte az immár barátibbnak mondható Zászlótéren.

A zenekar Arany Dobverő díjas névadója, valamint Fenyvesi Márton és Farkas Norbert triójához ezúttal Lakatos Sándor szaxofonos is csatlakozott, így lettek négyes. Modern mainstreamdszesszt nyomnak dinamikusan. Őket a Kertész Erika & E. K. Avenue váltotta, megint csak az előcsarnokban. Döntően első, Little Girl című saját lemezük anyagából adtak elő, az énekesnőt Rátonyi Róbert, Frey György és Szendőfi Péter kísérte. A nap különlegessége számomra a Masala zenekar volt amúgy, amelynek vezetője, Magyar Kornél évtizede foglakozik már az indiai és indonéz zenével, ilyenformán nem csodálkozhatunk azon, hogy ezek a hatások is nagyon fontos részei az együttes muzsikájának.Máshonnan nézik, máshonnan nézzük a zenét általuk. Az együttes vezetője indiai és indonéz ütőhangszereken, valamint a saját hangján, Horváth Balázs bőgőn, Komjáti Áron akusztikus gitáron, Zana Zoltán pedig a klarinét mellett EWI-n játszik. A betűszó feloldása: electronic wind instrument. Nyomán a nyolcvanas éveket idéző, mégis modern hangzás születik.

A Jazz Showcase-en szokás, hogy minden este „nagy öregek” fejelik meg egy-egy remekbe szabott koncerttel a délutáni produkciókat. Péntek este a Dave Liebmannel kiegészülő Gadó Gábor FrenchQuarteté volt a Fesztiválszínház színpada. Az idén 53 éves Babos Gyula-tanítvány, Gadó Pécsett született, de Budapesten kezdte pályáját, s hamar az élvonalban kötött ki mint dzsesszgitáros. Első saját korongja, a Special Times után Nikola Parovval turnézott Európában, 1995-ben pedig Franciaországba költözött. Mostani kvartettjét 2000-ben alapította, a felállás azóta stabil. Matthieu Donarier tenorszaxofonon, Sébastien Boisseau nagybőgőn, míg Joe Quitzke dobokon pakol a gitáros alá-mellé sodró lendületű zenét. Na és Dave Liebman, akivel most játszik először együtt Gadó: Liebman olyan mesterekkel zenélt korábban, mint Miles Davis, John Scofield, Elvin Jones, Chick Corea vagy éppen John McLaughlin. Számos zenei díj birtokosa, még számosabb szakkönyv és cikk szerzője, azt is mondják rá: reneszánsz ember. A modern kreatív és progresszív dzsessz egyik legjelentősebb képviselője Gadóékkal együtt hihetetlenül intenzív másfél órát varázsolt a színpadra, vastaps, ráadás. M. szerint olyan szexi volt a koncert, mintha a Macskanő és Gadget felügyelő találkozott volna egy feslett lebujban. És nagyon jól érezték volna magukat együtt.

Vonzások és választások

A negyedik Jazz Showcase második napján, szombaton a Kovács Linda–Orbán György duó mellett a Tamarazene, Király Martina és zenekara, valamint a Rozsnyói Péter Trió lépett fel, az esti nagykoncertet a Balogh Roland Fi nucci Bros Quartet adta.

A fesztivál zárónapján a Four Bones harsonakvartett, a Rafael Mário Quartet, a Kéknyúl Hammond Band és a Hodek Dávid Trio zenélt a jórészt szakmai közönségnek. A Jazz Showcase záróakkordjaként pedig Gonda János Vonzások és választások című koncertjét hallgathatták meg a dzsesszbarátok. A műfaj egyik hazai atyját Berkes Balázs és Kőszegi Imre kísérte.

Most mutasd meg!
Most mutasd meg!
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.