A majdnem betiltott első magyar musical

Ritkán ünnepeljük egy színdarab születésnapját. Az Egy szerelem három éjszakája azonban nem átlagmű. Egyrészt az első magyar musicalként tartják számon, másrészt tele van költészettel és pesti viccel. A darab születésére és ötven évvel ezelőtti ősbemutatójára emlékeztek csütörtök délután a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

– Az ősbemutató szereposztásából már csak mi élünk, Bodrogi Gyulával – mondja Margitai Ági, az előadás női főszereplője.

A szerzőtrióból Vas István 1991-ben, Ránki György egy évvel később hunyt el. A darab írója, a 93 éves Hubay Miklós, rendezője, Szinetár Miklós és karmestere, Petrovics Emil, valamint a színésznő fogadta el a színházi intézet meghívását: emlékezzünk együtt az Egy szerelem három éjszakájára, amely teljes újdonságnak számított 1961-ben, Budapesten. Hubay Miklós azt mondja, a musicalműfajt el is felejtették neki lefordítani. Senki sem mondta, hogy ez komédiát jelent, ő tragédiát írt helyette – Radnóti Miklós utolsó éveit véve alapul.

Az Egy szerelem három éjszakája a Petőfi Színház (a mai Thália) második premierje volt. Hatalmas siker, akárcsak a nyitóprodukció, a Koldusopera. Mindkettőt a fiatal rendező, a színház igazgatója, Szinetár Miklós állította színpadra. De hogy is jutott el hozzá ez a műfaj? Hát nem a szemközti Operettszínházból.

Vámos László rendezővel és Gordon Zsuzsa színésznővel kiküldték Szinetárt az avignoni színházi fesztiválra. Útközben megálltak Bécsben, és beültek a Kiss Me Kate című musicalre. Annyira megérintette a műfaj a fiatal rendezőt, hogy rögtön érezte, ezt neki találták ki. Magyarországon ugyanis csak a kanonizált műfajok, az opera-operett-próza léteztek. Az operettekben pedig törvény uralkodott: két szerelmes pár összevész, majd kibékül, a szereplők: szubrett és táncos komikus, primadonna és bonviván, a lassú dal után jön a gyors. Szinetár – mint mondja – már akkor is utálta a törvényszerűségeket, az új műfajban azonban mindent lehetett, szabadon bonyolódhatott a cselekmény.

Egy nyolcadik kerületi művészetbarát nőgyógyásznak köszönheti, hogy megismerkedett a zeneszerző Petrovics Emillel. Az ismerős orvos szívesen játszott le lemezeket társaságoknak: mikor találkoztak, akkor épp a West Side Storyt. (Az esti csapat negyedik tagja a későbbi popcenzor-, menedzser, Erdős Péter volt.) Szinetár felkérte Petrovicsot – akivel aztán negyven évig mindenről pontosan ugyanaz volt a véleményük, később azonban ez valahogy megváltozott –, legyen a zenei vezetője az alakuló Petőfi Színháznak. A vezetés harmadik tagja pedig a dramaturg Ungvári Tamás lett. Mindhármójuk elképzelése találkozott: a zenés darabnak legyen irodalmi rangja. Író írja a darabot, költő a librettót és neves zeneszerző a muzsikát. Az első premiert, Brecht-Weill Koldusoperáját névjegynek szánták, és azt akarták, a magyar darabok is ezen az úton járjanak – emlékszik Petrovics Emil.

Ezért hozták össze ezt a szerzőtriászt, amelyre egy régi tévéfelvételen Ránki György úgy emlékezett: nem kimondottan hízelegve kérte fel Szinetár. Annyit mondott csak: – Nézd, elképzeltem egy hármas fogatot, két vadlovat már befogtam, te kellesz nekem harmadiknak.

Hubay Miklós szerint az Egy szerelem három éjszakája „csillagos órán” született, a darab nagyon kellett a közönségnek. Hol írnak ma musicalt a magyar költészetről és hol szerepel a pesti vicc? – teszi fel a költői kérdést.

A főpróbaidőszak nem ment túl simán, a művelődési minisztériumban szívesen eltekintettek volna a bemutatótól. A miniszterhelyettes, Aczél György többször hívta a direktort, hogy halasszák el a bemutatót, bár írásba ezt nem akarta adni. A színházi főosztály vezetője, Meruk Vilmos új, saját színházzal kecsegtette Ungvárit, ha elintézi, hogy elmaradjon a zenés darab. Mindennek dacára 1961. január 12-én zajos siker fogadta a premiert.

Szinetár szerint abból az időszakból nem maradt fent olyan magyar mű, amely azóta is életben lenne. Az elmúlt ötven évben körülbelül harminc feldolgozást ért meg az Egy szerelem: készült belőle film, tévéjáték és lemez is. Kivétel Petrovics és Hubay közös operája, a C’est la guerre.

– Az opera előbb készült el, mint a musical – meséli Petrovics Emil. Az volt az érdeme, ami az Egy szerelem három éjszakájának is: a hazai színház történetében először a magyar értelmiség megpróbált szembenézni valamivel. Mi történt a második világháború alatt? Hogyan viselkedett a magyar társadalom? Mit nem tettünk meg, amit meg kellett volna tenni?

Ez a mostani alkalom, a megemlékezés Petrovics Emilnek azért súlyos és drámai, mert közben újra felütötte a fejét az a szemlélet: tagadjuk le a felelősséget, és fogjuk másokra a bajokat és a bűnöket. Ennek megy ellenébe a félszázados zenés darab.

Magyarországon addig csak az opera-operett-próza létezett
Magyarországon addig csak az opera-operett-próza létezett
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.