Kinyitott a Google e-könyvesboltja
Kezdetben volt a Google gigantikus könyvdigitalizálási akciója, amelynek keretében eddig mintegy 15 millió kötetet szkennelt már a be a cég. Ennek egyik leágazása a Google a héten – legalábbis az amerikai olvasóközönségnek – megnyílt elektronikus könyvesboltja, amelybe négyezer kiadó részvételével hárommillió tételt ígérnek, jelentős részüket ingyen. A Google e-Bookstore megnyitása alaposan átrendezi az USA digitális könyvpiacát; ezt eddig a legnagyobb „fizikai valójában is létező”, illetve online könyváruház, a Barnes & Noble-lánc és az Amazon, valamint az Apple uralta. Az idei év, amikor is az Apple piacra dobta iPad táblagépét, és fél év alatt 7,5 millió darabot el is adott belőle, alaposan felgyorsította az eseményeket. Már az amerikai pénztárcákat igazán meg nem terhelő száz dollár (kb. 20 ezer Ft) alatti áron lehet e-olvasót kapni, és az árcsökkenés következtében – mint a nyáron beszámoltunk róla – az e-könyvek lekörözték a keményborításúak eladási mutatóit.
A Google e-boltját két okból tartják áttörésnek a szakértők. Technikailag azért, mert az ott vásárolt tartalom kompatibilis a legtöbb eszközzel, amellyel e-könyvet olvashatunk. „Egy tipikus felhasználó elkezdheti otthon az e-könyvet az iPaden, folytathatja ugyanazt a könyvet Android telefonon a metrón, és kinyithatja a webes böngészőjén az irodában – a könyv pedig mindig ott nyílik majd ki, ahol előzőleg abbahagyta” – magyarázza ezt el egy szemléletes példán a The New York Times. A nagy kivétel az Amazon Kindle olvasója, amely évi 3-4 millió példányban kel el – erre nem lehet áttenni a Google-boltból a könyveket. Az Amazon a rivális nagy lépése után egyetlen nappal egy kisebbet vissza is vágott: felturbózta a Kindle internetes alkalmazását, a Kindle for theWebet. A másik jelentős mozzanatnak azt tartják: a Google révén a kisebb, független könyvértékesítők is labdába rúghatnak. – Ez kiegyenlíti a pályát. Ha valaki e-könyvet akar vásárolni, nemcsak a nagy láncok kínálatából választhat –állítjaOren Teicher, az Amerikai Könyvkiadók Szövetségének vezetője.
A digitális könyvpiac ígéretes jövő előtt áll, ahogyan az e-olvasók egyre olcsóbbak, az alkalmazások pedig egyre felhasználóbarátabbak lesznek – maga az e-könyv pedig eleve olcsóbb a nyomtatottnál. Az ABI Research iparági elemzője szerint az e-olvasók piacán 2013-ban következik be robbanás, amikor 30 millióra nő az eladott darabok száma, csaknem megkettőzve az előző évit. A ma még teljesen Észak-Amerika által uralt piac ezzel párhuzamosan globálissá válik. – Két-három éven belül belépünk abba az időszakba, amikor sokkal több digitális tartalom válik elérhetővé más országokban és térségekben is. Először Nyugat-Európa csatlakozik, majd Kelet-Európa és Ázsia, különösen Kína – állítja Jeff Orr elemző. A szakemberek három tényező függvényében számítanak az elterjedésre: mekkora tartalom érhető el digitálisan az adott nyelven, mennyire olvasnak általában az adott országban, illetve megfizethető-e az e-olvasó a helyi átlagember számára.