Óriási siker a digitális Beatles
Könnyű lenne ezt azzal elütni, hogy Hálaadás ünnepét követő „fekete péntek” – az amerikaiak éves vásárlóőrülete – környékén bármit rájuk lehet sózni, és hogy a Beatles népszerűsége mindig is töretlen volt az Egyesült Államokban 177 millió elkelt albummal. (Az évtizedben csak Eminem gyűrte őket maga alá az eladási listákon.) Tény, hogy habár – legalábbis 2012-ig – csak az iTunes értékesítheti digitális formában a slágereiket, semmi sem akadályozta eddig sem a CD-ről az okostelefonokra, az iPhone-okra, iPodokra való áttöltést. – Nem is szerette az a Beatlest soha, aki mostanára nem szerzett be számot digitálisan – nyilatkozta John Perry Barlow, a Grateful Dead amerikai rockzenekar volt dalszövegírója, egy online polgárjogokkal foglalkozó szervezet alapítója. „Miközben a digitális letöltésekre való áttérés nem igazán ér fel a banda első óceánon túli útjával, amikor (1964-ben) az Ed Sullivan-show-ban léptek fel, azt igazolja, hogy az online eladások uralják a zenei szakma értékesítési stratégiáját” – írta a The New York Times.
Nem mintha könnyen jött volna a félmilliárd fontos üzlet az iTunestműködtető Apple-lel. Bár a kaliforniai óriáscég vezetője, Steve Jobs Beatles-rajongó, a viszonyt beárnyékolta a névegybeesésből adódó régi nézeteltérés – hiszen az együttes ősi médiacége is Apple –, valamint az is, hogy a jogdíjak felett rendelkezők nem akarták olcsón adni magukat. Az iTunes repertoárjából olyanok is hiányoznak ez utóbbi okból, mint az AC / DC. A Beatles akkor sem ment egy bizonyos határ alá, amikor sokan mások menteni akarták a menthetőt, miután az internet megnyitotta a tömeges lehetőséget a kalózkodásra.
Voltak más megfontolások is. – Helyénvaló, hogy John születésének 70. évfordulóján léptük ezt meg – nyilatkozta Lennon özvegye, Yoko Ono. Egyben a zenekar megalakulásának 50., feloszlásának 40., illetve Lennon halálának 30. évfordulója van az idén, miközben két év múlva lejárnak az első Beatlesjogdíjak. Az EMI egy éve adta ki CD-n a teljes remastered anyagot, most pedig egy olyan nemzedék mindennapjainak részévé válik a zenekar, amely már Lennon halála után született. – Nagyon szeretem ugyan kézben is tartani az albumokat, de a Beatles az iTuneson ráirányítja a fiatalabb generációk figyelmét a lenyűgöző számokra, amelyek a kései 60-as évektől a mai napig uralkodtak a zenerajongók körében – írt be a Timesnak egy New York környéki középiskolás, Julie Kayzerman. Sokan nem garasoskodnak, ha az iTuneson azonnal megkapják ugyanazt a tartalmat, amelyet az Amazonnal CD-n postáztathatnának ki. Az, hogy ténylegesen melyik lehetőség az olcsóbb, több tényezőtől is függ. A digitális vásárlás mindenesetre rejtve marad a szülői szemek elől.