Vár és szamár

Roger Silverstone: Médiaerkölcs Napvilág, 228 oldal, 3600 forint

Roger Silverstone előszavában szépen megköszönte a sok-sok orvosnak, hogy életben tartották őt, amíg a könyvét befejezte, aztán, sajnos, gyorsan meg is halt. Még a könyve megjelenését sem várta meg. Fontos ember volt ő, korunk egyik meghatározó médiatudora, aki a London School of Economics média tanszékének éléről vezette az ún. birminghami iskolát. A birminghamiak túlléptek a frankfurti iskola egyoldalú és bénítóan pesszimista kultúrkritikáján, melynek fényében a globális média nem más, mint a néphülyítés és az agysorvasztás lebírhatatlan globális gépezete. És nem estek át a ló túlsó oldalára sem, ahol a torontói iskola bálványozza kritikátlanul a médiatechnika viharos fejlődésében rejlő bámulatos lehetőségeket. Silverstone és követői nem átlagot vonnak és középre állnak, hanem dialektikus elemzésekben fogják össze a globális médiavilág, Silverstone szavával: a médiapolisz ellentmondásait. A médiapolisz, melyen kívül nincs számunkra hely, egyszerre probléma és megoldás, a valóság eltorzításának és megismerésének lehetősége, azonos velünk és idegen tőlünk.

Silverstone utolsó műve egy afgán patkolókovács egyetlen mondatából indul és bomlik ki. Mikor az afgán patkolókovácsot megkérdezte a BBC riportere, hogy szerinte miért bombázzák az ő faluját és környékét, így felelt: azért, mert „az al-Kaida sok amerikait megölt szamaraikkal együtt és lerombolta váraikat”. A patkolókovács egyrészt pontosan érti az események logikáját, másrészt egyáltalán nem érti a jelenkor amerikai életének szerveződését. Az ok megjelölése a patkolókovács részéről egyrészt univerzálisan érvényes, másrészt a helyi kultúrkörön kívül tökéletesen érvénytelen. A médiapoliszban, mely öszszeköti az afgán patkolókovácsot a londoni hallgatóval, közelivé válik minden távolság, ismerőssé válik minden idegenség, átélhetjük az azonosság és a különbözőség dialektikáját. És éppen ez „a média elsődleges kulturális szerepe: a különbözőség és az azonosság örök, végtelenített játéka”, ami nélkül az emberi lények nem tudnak élni. S ez a játék nemcsak kultúrák között, hanem kultúrákon belül is zajlik, a kreativitásnak és a hagyományőrzésnek, a kulturális állapot védelmének és a belőle való kitörésnek az állandó feszültségében.

Az elhagyhatatlan lakóhelyünkké váló médiapolisz funkciójából következnek a benne való létezés morális szabályai: hogy igyekezzünk polgári felelősséggel átlátni a média korlátolt és sokszor inadekvát ábrázolásain, hogy mindig kritikusan viszonyuljunk ahhoz, ahogy a saját médiánk ábrázolja a másikat, és ne felejtsük el, hogy médiapoliszban „a másság már nem a másik sajátossága”.

Silverstone könyvei sajnos nem olyan kellemes olvasmányok, mint amennyire fontosak. Szerzőjük szociológusként is túlságosan filozófus maradt, a kelleténél sokkal több akadémikus felvezetéssel, pontoskodással, elméleti kitéréssel, körülményeskedéssel halad előre, s a szöveg helyenkénti homályát és nehézkességét a fordítás még fokozza is. A magyar főcím, aMédiaerkölcs (Media and Morality gyanánt) kissé félremilyen normameghatározó kézikönyvről, tankönyvről lenne szó. Jobb lett volna kivételesen megmaradni a szó szerinti fordításnál (Média és moralitás). Silverstone előző nagy műve (Why Study the Media) sokkal jobb fordításban áll rendelkezésünkre, illetve állna, ha kiadnák, de egyelőre csu

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.