Mást megérteni
Nehéz megmondani, mi kell ahhoz, hogy valaki tudományos teljesítménye eredményeképpen legyen népszerű. Mindannyian föl tudunk sorolni néhány tudóst, aki a széles olvasó, még inkább tévénéző közönség körében is ismert, és tiszteletnek örvend mint tudományága jelentős képviselője. Nem is egy pszichológus van közöttük. Úgy látszik gondolkodásunk és lelkünk működését sokan szeretnék megérteni, és megbecsülik azt, akiről feltételezik, hogy meg tudja fejteni az emberi viselkedés mozgatórugóit.
Amost áprilisbanmeghalt Popper Péter biztosan azok közé tartozott, akit szívesen megnéztekmeghallgattak az emberek, és ami meglepőbb, áldoztak arra, hogy elolvashassák eszmefuttatásait.
Ő pedig nagyon szeretett beszélni, megnyerően és meggyőzően érvelt, mindig talált valamiféle meglepő nézőpontot, amelyből újmegvilágításba helyezi a problémákat, amelyekről hallgatójamár régen azt hitte, teljesen érti, miről van szó.
És mert jóban volt magával, jóban volt az emberekkel, eszébe sem jutott lenézni azokat, akiknek előképzettsége nem engedte meg, hogy gyorsan átlássák, amit magyarázott. Állandó ki adója példás gyorsasággal jelentetett meg egy emlékkönyvet, amelyben neves pályatársai tisztelegnek előtte. Ebben írja le Csányi Vilmos a tőle hallott történetet, amelyből megértette, milyen különböző módon lehet a tudománnyal kapcsolatba jönni. A fiatal tudós megörült, amikor szobájából hallotta, hogy főbérlője esténként az Élet és Tudomány cikkeit olvassa föl feleségének. Hát még az egyszerű háziasszony is értően figyel a tudomány legújabb eredményeire! Később azután kiderült, hogy a hölgy csak megadóan hallgatta a férfit, és közben nyugodtan gondolkozhatott a másnapi ebéd elkészítésén...
Popper levonta a tanulságot. Talán ezért is törekedett rá, hogy írásai a lehető legtöbb embert magával ragadjanak.
Infó
KÜLÖNBEN JÓL VAGYOK
Popper Péter emlékére (Bodor Pál, Földes Anna, Láng Zsuzsa, Pléh Csaba, Vekerdy Tamás és mások). Saxum. 180 oldal.
POPPER PÉTER: KIADATLAN ÍRÁSOK
Saxum 152 oldal.
Top 5
1. VERENA KAST: ÁLMOK
Európa. A tudattalan titokzatos nyelve
2. BAGDY EMŐKE: HOGYAN LEHETNÉK BOLDOGABB?
Kulcslyuk. Az öröm tudománya.
3. BOLDIZSÁR ILDIKÓ: MESETERÁPIA
Magvető. Mesék a gyógyításban és a mindennapokban.
4. RATHUNDE, WHALEN, CSÍKSZENTMIHÁLYI: TEHETSÉGES GYEREKEK
Nyitott Műhely. A flow-elmélet az iskolában.
5. HENRY CLOUD, JOHN TOWNSEND: JÁTSZMÁK NÉLKÜL
Harmat. Hogyan kezdjünk hozzá a nehéz beszélgetéshez?