A Kepes–Malinadosszié

Az első a bizonyosság: Kepes György festőnek is egészen kiváló volt. A kiállítás bejáratánál, az első teremrészben mindjárt három késői vászna bizonyítja, hogy a fotográfus, a mobil fények alkotója, a meghatározó dizájnprofeszszor és elméletíró megtanulta – Pesten vagy máshol, Csók Istvántól vagy a Munka-körben – a mesterség lényegét.

Továbbá, hogy a megtanultakat mester módján tudta gazdagítani. A hetvenhetes Viszszatekintés a bal felé eltolt izzó hasábjával, aranymetszésgyanús arányrendszerével, elegáns derékszögével és zuhanó diagonálisával maga a kiérlelt konstruktivitás. Amelynek lelket, életet és szépséget – igenis, szépséget – adnak a korombársonyos feketék, a szikkadt vaslemezszürkék, a színeken túlmutató, beragasztott magyar álmoskönyv és az óvatossággal felrakott galambfigura.

Szabály és lüktetés, rend és szabálytalanság. Ez az alkotói, termékeny szabadság élteti a mellette lévő évjárattárs Koromfészket, s kivált két teremmel beljebb a Négyzetet, amely horzsolt, változatos vörösével, a meg-megszakított keretével meg a lepergő, zöld élével olyan beszédes, hogy lehetetlen nem összehasonlítani az akkortájt már szintén amerikai Bauhausmester Albers néma négyzeteivel.

Aztán már nem sokat tudunk meg Kepes színkreativitásáról. A magyar művésznövendék, akit elég későn távolítottak el a képzőművészeti főiskoláról ahhoz, hogy a Bauhausban folytassa, de még időben ahhoz, hogy kilencszázharmincban Moholy-Nagyhoz Berlinben csatlakozzék, főleg fotogramjaival van most jelen. Igaz ugyan, hogy amikor az utóbbi Chicagóban megalapítja az Új Bauhaust, a Fény és Szín részleg vezetését bízza a honfi- és emigránstársra, de úgy látszik, ebből és a későbbi nagy alkotói periódusokból csak ezek a fekete-fehér remekek álltak rendelkezésre.

Megunhatatlan remekművek, a pazar kínálat azonban egyoldalú Kepes-képet teremt. A fény, a fényjátékok, a technikával megteremtett látvány alkotóját mindössze két e fejezetekbe illő mű idézi meg, a pompásan vetített Lángok kertje és egy fenséges vörös neoncsőoszlop. Az előbbi lírai és megrendítő, elvont és szívszorítóan konkrét, a másik agresszív és diadalmas, győztes és gyönyörködtető. Együtt arra képesek, hogy a látogató becsületszóra elhiggye: a tudomány és a művészet összebarátkoztatásának és összeszövetkezésének apostolát, a huszadik század különleges művészének kiállítását látja. Az idevonatkozó élmények a továbbiakban hiányoznak. Olyannyira, hogy Kepes színes, színjátszó és színváltó művei is jobbára fekete-fehér archív fotókon dokumentáltatnak, még csak vázlatok, netán színes videók sincsenek a Kepes-interjúkkal bőségesen felszerelt termekben.

Ami hiányzik, azt Malina más hiányérzetet keltő kiállításrészei mutatják be. A mérnök-konstruktőr, Kármán Tódor egykori fejlesztőtársa a rakétatechnikában elért eredményeit hagyta maga mögött, hogy életét Kepeshez hasonlóan tudomány és művészet kombinálásának szentelje, ámde – fájdalom, ezt kell a kiállításon látnunk – saját műveiben megmaradt konstruktőrnek. Kezdetben inkább szerelőnek, amenynyiben pályáját olyan drótfonattal borított nonfiguratív képekkel kezdte, amelyek erőben hasonlatosak a magyar negyvenes meg hatvanas évek előzmény nélkül próbálkozó absztraktjaihoz. Aztán ez a nonfiguráció mozogni kezdett, nyilván konstruktőrhöz méltó flott technológiával kezdtek vetülni és vetíteni, sugározni és átváltozni, de a mechanikusságuk nem csupán a működésükben nyilvánult meg. Bonyolult, érdekes mozgást végeznek érdektelen, gépies absztrakt formák, amelyek csak nagyon ritkán érik el a Függőleges vonal és oktogon szellemes eleganciáját.

Azt, amit régi tanárok spiritusznak neveztek, és ami a Kepes-művek lényege. Frank J. Malina a szintén bőséges dokumentumok szerint múlhatatlan érdemeket szerzett szervezőként, UNESCO-tisztviselőként és lapalapítóként a technikai mű vészetek fejlesztésében, e dokumentumok azonban itt sem pótolják az élményt. Az utolsó terem mellesleg túldimenzionált fakszimile-, fényképés iratgyűjtemény, benne jó néhány, a komikumot súroló családi privátfotóval. Megerősítve a benyomást, hogy az egész kiállítás adatdosszié lett, adalék tudományos ülésszakhoz és tanulmánykötethez, anélkül, hogy technika és művészet közös diadalának közélménnyé tett bemutatása volna.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.