Egy eltéveszthetetlen hang

Sok színészt megismerni a hangjáról. Berek Kati nevéről is először a hangja jut az eszünkbe. Aki hallotta, örökre a fülében maradt. Nemcsak azért, mert mély zengése egészen egyéni, hanem mert pontosan hordozza, kifejezi az embert, aki megszólaltatja.

Szilárd, eltökélt asszony szól így, akiben nagy erők, erős szenvedélyek működnek. Színész közel hat évtizede, és színészként sok mindenre, sokféle ember megformálására használta a hangját, az mégis mindig, minden figurában, minden darabban öszszetéveszthetetlenül a sajátja maradt. Nem a bármilyen szerephez könnyen hasonuló, hanem a minden alakot erélyesen magához hasonító színjátszók közé tartozik.

Miután népi kollégistaként 1952-ben elvégezte a főiskolát, olyan osztálytársakkal, mint Soós Imre, Horváth Teri, Psota Irén, Váradi Hédi, a Nemzeti Színházban kezdett játszani, aztán 1970 és 1974 között alapítóként vett részt az akkori időkben fontos, alternatívnak számító kísérletben, a Huszonötödik Színházban. Utána viszszatért a Nemzetibe, majd a nyolcvanas évek második felében Győrben, azután Kecskeméten dolgozott. Sok alakítása közt emlékezetes volt Németh László erős lelkű, kemény tartású nőalakjaiként, amilyen Kurátor Zsófi a Gyászban, amilyen Bodnárné, és García Lorca mély szenvedélyű spanyol asszonyaiként is. Ő volt Gyurkó László Elektrája és az István, a király első előadásain az államalapító anyja. Játszotta Dürrenmatt öreg hölgyét, Örkény Orbánnéját – és Győrben Az ember tragédiája Luciferét.

A mimézis, az utánzás bizonyára kevés volt számára, hogy igazán önmaga lehessen. Berek Kati művészi nagysága nemcsak a színpadon és a filmen tudott kibontakozni. Igazi személyisége, erős, szenvedélyes természete versmondóként nyilvánulhatott meg igazán. József Attila és Nagy László költészete állt a legközelebb hozzá. Kulturális önismeretünk számára pedig felmérhetetlen fontosságú tette volt, amikor 1973-ban, a költő születésének százötvenedik évfordulóján egy televíziós stábbal kereste Petőfit. Ma is tanulságos, amit talált, illetve nem talált.

1993-ban súlyos agyvérzés érte, de nem lett volna ő, ha a betegség legyőzi. Nagy akarattal, küzdelmes tanulással visszaszerezte elvesztett képességeinek nagy részét, annyira, hogy a színpadra is visszatért. 2000-ben nemcsak elsők között lett a Nemzet Színésze, de részt vett Az ember tragédiája bemutatójában is, amellyel az új Nemzeti Színházat megnyitották.

Ma nyolcvanéves. Kívánjuk magunknak, hogy még sokáig köztünk maradjon.

Berek Kati
Berek Kati
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.