Magyarok a Bauhaus után

Mindenekelőtt: ritkán lehet ennyi Kandinszkijt, Kleet, Feiningert, sőt Moholy-Nagyot egy kiállításon látni errefelé. Ráadásul nem tiszteletteljes művészettörténeti tárlaton, hanem eleven kiállításon, amely eredeti szerepében mutatja be Kandinszkij, Klee festészetét, Feininger ötágú csillagos katedrálisát és Moholy festészetellenességét. Várkonyi György rendezése igen jó ritmusban és arányban tárgyalja a Bauhaus működését; az előtanfolyamtól az építészetig, a színháztól a tárgyalkotásig alapos és meggyőző a fejezettagolás. Meggyőző és nem tolakodó a koncepció is. Az, hogy magyarok és magyarországiak fontos szerepet töltöttek be tanárként és növendékként már a weimari korszakban, de Dessauban, sőt még Berlinben is, továbbá, hogy ezek a magyarok nagy létszámban pécsiek voltak, cím, és mondanivaló. De kifejtése elegánsan arányos, nem állítja, hogy az intézményt magyar géniusz működtette, nem fedi el a Bauhaus-történetet honfitárstörténettel, a kettőt mesterien összefonja.

Más kérdés, hogy a hármas számú terem reveláció. Az A Pécsi Művészkör expresszionista festői fejezetcímet kapta és olyan élményt kínál, amely a korszakot szegről-végről ismerőket is elkápráztatja. Hogy Molnár Farkas huszonhárom évesen jól kezelte az ecsetet és a grafikusszerszámokat, hogy Stefán Henrik és Breuer Marcell jó posztaktivista képeket festett, azt korábbi kiállítások és publikációk jóvoltából tudni lehetett. Ám így, egy térben látni mindazt a zárványmodernséget, amely a szerb királyság által megszállt, de a Horthy-Magyarország által még meg nem szállt húsz körüli Pécsen diadalt aratott – nos, ezért az élményért önmagában is érdemes elmenni Pécsre.

Volt mit alakítania és kiteljesítenie Gropiuséknak, gyönyörű indulás. Ami viszont a folytatást illeti, annak demonstrálására csak korlátolt eszköz egy kiállítás. Az utolsó terem ugyan az eddigi gonddal szemlélteti plakátokban, tervrajzokban a Bauhaus-szellem itthoni utóéletét, ám a kudarc, a provincializmus és a gyalázat nem exponátum; az itthoni folytatás csak a Bajkay Éva szerkesztette hatalmas katalógusból, korábbi szakirodalomból ismerhető meg.

Molnár Farkas, ez a briliánsan sokoldalú tehetség hazajött és okos-pompás magánvillák megalkotása mellett szervezte a keresztény-nemzeti országban mellőzött modern építészeti mozgalmakat. Nagy, közületi megbízásokat természetesen nem kapott, aztán, a fasizálódó években összeroppant és addigi önmaga ellen fordult. Halálával a kenetteljes megalománia emlékműve, a Magyar Szentföld építménye úgy maradt félbe Budán, hogy az utolsó tervvázlatok már bizánci kupolával, hozzáadott gótikus ablakokkal tagadják meg mindazt, ami Bauhaus.

Wiener Tibor túlélte a szellemi erőszaktételt. Az építész, akit kommunista szervezkedés miatt többedmagával (sok magyarral együtt) távolítottak el kilencszázharmincban Dessauból, Moszkvában, majd Svájcban, Párizsban dolgozott, részt vett a spanyol polgárháborúban, és Chiléből jött vissza, hogy a felszabadulás után Sztálinváros főépítésze legyen. Korszerű városterveit sztálinira fazonigazították, ő maga „realista, közérthető (tehát nemzeti)” építészetről értekezett ötvennégyes, Szocialista realizmus című cikkében.

De mielőtt az utókor kényelmesen kérlelhetetlen erkölcsi ítélete elszabadulna: Sebők István negyvenkettőben Moszkvában eltűnt. Gropius és Moholy-Nagy munkatársa, mielőtt a Szovjetunióba ment volna, még hazalátogatott, részt vett a győri színház pályázatán. Az eredmény és társainak itthoni fogadtatása következtetni enged arra, milyen lehetőségekkel várta Magyarország.

Az építész Bánki Zsuzsanna és a textilműhely mestere, Berger Otti Auschwitzban pusztult el, a túlélők is, Pap Gyula, Bortnyik, sőt KállaiErnő, itthonmind megéltek legalább egy szakmai élet elleni támadást. A keresztény kurzus után Révai József következett, aki hosszú, részletes bekezdésekben semmisí tette meg a Bauhaust az ötvenegyes „építészvitában”. Aztán hosszú csend, az első magyar szakkiadvány hatvanháromban jelent meg Bauhaus szóval a címlapon. Az egyéni sorsok országállapotot is szemléltetnek, egy ország tárgykultúrájának, építészetének és szellemiségének az állapotát. Magyarországon így vezetett az út „A művészettől az életig”. Ha a főcím megalkotói nem is erre gondoltak elsősorban.

A kezdetekből – Molnár Farkas: Orvieto. 1921. vászon, olaj, 40x60,4 cm
A kezdetekből – Molnár Farkas: Orvieto. 1921. vászon, olaj, 40x60,4 cm
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.