Véres vérfertőzés

John Ford 1633-ban született darabjának hőse, Giovanni, miként névrokona, Don Juan, illetve Mozartnál Don Giovanni, ateista lázadó, világnézeti bűnöző. Rajongva lázad a vallás, az erkölcs, a társadalom ellen és akárcsak spanyol eredetű elődeutóda, a világ rendjét nemi ösztönének szabadjára engedésével dúlja föl, gúnyolja ki. Ford Giovannija azonban nem akar minden elérhető nőt, hanem csakis egyet: a saját édes húgát.

S ezzel nemcsak korának, a korai kapitalizmus anyagiasságának, a barokkos álszentségnek dob kesztyűt, hanem magának az emberi természetnek. Örök tabut sért. Ford darabja az angol forradalom előtti évtizedekben az elvek, a követelmények, az értékek totális elbizonytalanodását mutatja. Giovanni és húga körül újkori kapzsiság és középkori bosszúszomj tombol, az ő vétküktől függetlenül is több gyilkos terv formálódik a cselekményben, amelyeket végül a vérfertőző szerelmi viszony kipattanása egyesít hatalmas öldökléssé. A szerelmes testvérpár morális fölényt érez elaljasult környezetével szemben, s ez a gőg magában hordja büntetését. A bosszút nem túlvilági erők, nem is a sértett férj vagy a felháborodott környezet, hanemmaga Giovanni hajtja végre. Ahogy nincs transzcendens beavatkozás, éppúgy nincs igazságszolgáltatás: az élet megy tovább, a halottakat elföldelik, a hatalmat képviselő bíboros elbagatellizálja az ügyet.

Budapest, 2010. szeptember 27.
Darabont Mikold Annabella (alul), Végh Péter Richardetto és Rusznák Adrienn Philotis szerepében John Ford Kár, hogy kurva című darabjának próbáján. Az előadást szeptember 30-án mutatják be a Magyar Színházban.
MTI Fot
Budapest, 2010. szeptember 27. Darabont Mikold Annabella (alul), Végh Péter Richardetto és Rusznák Adrienn Philotis szerepében John Ford Kár, hogy kurva című darabjának próbáján. Az előadást szeptember 30-án mutatják be a Magyar Színházban. MTI Fotó: Mohai Balázs

A rendező, Koltai M. Gábor nemcsak a darabot érti jól, de annak időszerűségét is. Ám erről nem annyira az előadás, mint inkább a műsorfüzetben közölt miniesszéje győz meg. Rendezői fantáziáját mintha inkább a darab különös rémségei ragadták volna meg, mint az a társadalomkép, erkölcsrajz, ami a művet újabb érdekűvé tehetné. A külsőségekben a mai világot éppúgy megtaláljuk, mint a régit. Vereckei Rita tervei szerint a Sinkovits Imre Színpad falait, padlóját csúf csempézet borítja, a játék egy hatalmas átlátszó műanyag asztalon, illetve körülötte folyik, Tihanyi Ildikó jelmezei pedig vegyítik a mai ruhákat és a régi századokra utaló jelmezeket. Jellemeket, magatartásokat inkább jeleznek, mint korszakot. A darabon végigvonuló filozófiai-világnézeti vita olykor hangsúlyt kap, Rancsó Dezső nem kegyeskedő pátert, hanem értelmiségi vitapartnert játszik, amikor Giovanni szélsőséges nézeteit ostorozza. A történet elbeszélése azonban – főképp a szünet előtt – gyakran unalomba fullad, illetve az unaloműzőül alkalmazott trükkök, ötletek elterelik a figyelmet azokról az emberi-társadalmi bajokról, amelyekben korunkra ismerhetnénk. Feltehetőleg több fontos mellékszereplő sem forrt eléggé össze szerepével a bemutatóra. Igazán erős, hatásos karaktert eleinte csakCsernus Ma riann különös apafigurája mutat. Végh Péterből a parókája, Szűcs Sándorból gyümölcsökkel teli nejlonszatyra, Gémes Antosból a szappanbuborékok a legemlékezetesebbek, Tóth Sándorból semmi. Ruttkay Laurán a lelkiismeretes igyekezetet, Horváth Illésen a tehetséget látni. Gula Péter fokozatosan bontakoztatja ki az események irányítását magához ragadó szolga erélyes alakját. Darabont Mikold érzékeny, átélt játéka végig inkább áldozatnak,mint az elvi lázadás aktív részesének mutatja a bűnös lánytestvért.

A szünet után, ahogy az eseménynek felgyorsulnak, az előadás is egyre érdekesebb lesz, míg végül elszabadul a rendezői pokol, dől a vörös festék, és végül egy valódi, bizonyára disznószívet is tőrjére tűz a főhős. Jól komponált, precízen groteszk iszonyatot látunk, miközben Pál András, akinek korábbi szerepéből, Dosztojevszkij Sztavroginjából (Ördögök, Pécs, 2006) is ismerős lehet az istentől elrugaszkodott értelmiségi szörnyeteg alakja, elkápráztat a tomboló őrület valószerűtlenül árnyalt festésével.

Majd bohózatként ér véget az előadás. A bíborossá alakult Rancsó Dezső két törpe félfőpap társaságában kenetteljes orrhangon hirdet békét, nyugalmat.

Nem jó, de lehengerlő produkció.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.