Díjzápor az örkényes előadásoknak

Noha a legjobb előadás A kétfejű fenevad lett, a legjobb rendezés meg a Bagossy László rendezte Kasimir és Karoline, a legtöbb elismerést az Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése című produkció kapta a Színikritikusok Díja 2010-es eseményen. A díjkiosztó vasárnap este volt a Budapest Bábszínházban.

Harmincadik alkalommal díjazták az előző évad legjobbjait – a Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján. A legtöbb díjat az Örkény István Színház, a budapesti Katona József, a Nemzeti és az egri Gárdonyi Géza söpörte be. A legjobb előadásnak A kétfejű fenevadat kiáltották ki a Katonából, amelyet Máté Gábor állított színpadra. Máté színészként is díjat kapott: a legjobb férfi mellékszereplőét (A szerelem diadala). A kétfejű fenevadból Fekete Ernő a legjobb férfi főszereplő lett, bár az elismerést nem csak ebbéli alakításáért adták. Ugyancsak Weöres Sándor műveiből készült önálló estje, a Mennyekbe vágtató prolibusz, és a díjhoz hozzájárult a vígszínházas Othello, amelyben Jágót játszotta.

A 2009–2010-es évad legjobb rendezése: Kasimir és Karoline, amelyet az Örkény színpadára Bagossy László állított. Az idei Pécsi Országos Színházi Találkozón (POSZT) ugyanezt a díjat kapta, akárcsak Hámori Gabriella, aki ott is, itt is a legkiemelkedőbb női mellékszereplő lett a Kasimirből.

Ebben az évben – úgy tűnik – gyakran összecsengett a POSZT-zsűri és a kritikusok véleménye. Az Örkény másik bemutatója, az Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése mindkét helyen több elismerést nyert. A produkció főszereplője, Kerekes Éva megkapta a legjobb női főszereplő díját, igaz, a kritikusoknál ezt megosztották közte és Törőcsik Mari között (Naphosszat a fákon, kaposvári Csiky Gergely Színház, Mein kampf, Nemzeti Színház). Ambrus Mária díszlete az Arturo Uiban nem csak Pécsen aratott sikert. A kritikusok díjazták az előadás jelmeztervezőjét, Benedek Marit is, aki kiváló kosztümöket készített még az egri Mayához és a Maladype Lorenzacciójához. A Maya produkcióban is játszott a legígéretesebb pályakezdő: Ötvös András, aki Für Anikóval vezette a vasárnapi gálaműsort, és mit sem tudott arról, hogy díjjal megy haza. Zsótér Sándor rendezte a Mayát és az Arturo Uit, de elismerést a HOPPartnak rendezett Chicagóért kapott (a legjobb zenés/ szórakoztató előadás).

A legjobb új magyar dráma: Háy Jánostól a Völgyhíd. A független produkciók közül a Szputnyik Hajózási Társaság Kockavetőjét értékelték, a gyerek- és ifjúsági előadások közül pedig Csákányi Eszter egyszemélyes előadását, a Keresztanyát (Orlai Produkciós Iroda és az egri Harlekin Bábszínház koprodukciója). A díjkiosztón, amelyre remek műsort rendezett Tengely Gábor, a legjobb színházi zene díját ugyancsak kiosztották. Ezt Kovács Márton vette át három munkájáért: Az elveszett levél (Pécsi Nemzeti Színház), A falu roszsza (kaposvári Csiky Gergely Színház) és az Úri muri (Nemzeti Színház).

Különdíjat adtak Alföldi Róbertnek a Nemzeti arculatának megteremtéséért, a Fővárosi Színházi Díj pedig Molnár Piroskának járt az örkényes Macskajátékért és két nemzetis produkcióért (Ármány és szerelem, Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból).

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.