A Részletes ember

Gáti olyan, mint Gerd Müller, a német fociválogatott középcsatára volt annak idején: bármilyen helyzetből nyugodtan lőhet...

Amikor az ember azt olvassa Gáti György fotográfusról, hogy hároméves korában kezdett zongorázni, később kórusban énekelt, még az is megesett, hogy Révész Sándorral vagy Allen Ginsberggel fakadt dalra, volt londíner, bérelszámoló, anyagbeszerző, írt színpadi zenét és vicces rádióreklámot, szerepelt Arnold Schwarzenegger Vörös zsaru című filmjében, szóval, amikor ezt olvassa róla az ember, zavarba jön. Amikor pedig azt olvassa, hogy Gáti, immár fotográfusként dolgozott például az Erdőgazdaság – Faipar című periodikánál, majd a Karate Magazinnál, még inkább meg­ lepődik. És nem érti, egy efféle, kalandokra és szabadságra éhes ember miképpen tud fotósként elmerülni az alig észrevehető részletekben, aki ilyen szertefutó energiával éli az életét, hogyan képes olyasmit észrevenni a mindennapokban, amit csak a nagyon figyel­ mes, nagyon szöszmötölős emberek tudnak. Esetleg.

Pedig Gáti fölfedezi ezeket, semmi kétség. Bizonyította ezt már számos alkalommal, és most teljesen mindegy, hogy az Eiffel-tornyot fényképezte Párizsban vagy a Szabadság híd makroszkopikus részleteit Pest és Buda között. És különleges figyelméről, ha tetszik: különleges érzékenységéről meggyőződhetünk most is, az ÉRZÉK – Képek az Antroposzférából című kiállításán, mely a Budapest Galériában látható a Zsidó Nyári Fesztivál egyik eseményeként.

Gáti olyan, mint Gerd Müller, a német fociválogatott középcsatára volt annak idején: bármilyen helyzetben van, nyugodtan lőhet (exponálhat), többnyire nem téved. Nem kellenek neki szokatlan helyzetek, fantasztikus tájak, különleges emberek, Gátinak elég egy villanyvezetéken, ellenfényben fityegő foszlott műanyag zsák, egy képet tükröző szappanbuborék, egy létra, egy árnyék, egy piros óra, bármilyen kicsi szelete a környezetnek, hogy abból szép, szabályos kompozícióval és hibátlan digitális technikával művészetet csináljon. Művészetet meg filozófiát.

Művészetet, filozófiát meg humort. Óriási méretű nagyítások, szép, tematikus hármas egységek igazolják mindezt. Fáy Miklós kritikus megnyitóbeszédében valahogy úgy fogalmazott: talán nem is Gáti veszi észre a részletekben megbújó szépséget, hanem a fényképezőgépe, Gáti csak fut utána. Hanem Gáti utol is éri azt a gépet. Hiába fut, hiába menekül.

Top 5

1. FreeCikli

A kerékpár kultúrtörténetét a Kiscelli Múzeumban november 14­ig követhetjük nyomon.

2. Hol élsz te?

Arc kiállítás a budapesti Ötvenhatosok terén szeptember 22­ig.

3. Angyalok összeesküvése

Gross Arnold rézkarcai a café z acc Kultúrterasz kiállításán szeptember 25­ig láthatók.

4. A művészettől az életig

Magyarok a Bauhausban Pécsett a Janus Pannonius Múzeumban.

5. Ezeregyéjszaka meséi

Kádas Attila enrico dizájner álmodozása a c orvin Művelődési Ház – erzsébetligeti színházban.

Gáti György: A lecke
Gáti György: A lecke
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.