Pillantás a hídra

A Duna-kanyar tárgyú képeket gyűjtötte össze Szentendre Szőnyi halálának ötvenedik évfordulójára, bemutatván, hogy a legendás zebegényi életművében milyen nagy szerepe van ennek a tájnak. Egyszersmind szemléltetvén – pazar faluveduták, vízpartok, olykor parti emberek –, hogy mennyire viszonylagos, másod- vagy harmadlagos a tárgy szerepe a mesterműben.

Szőnyi István kilencszázhuszonötben költözött Zebegénybe. Ez életrajza szempontjából azt jelenti, hogy megnősült, a magyar történelem szempontjából azt, hogy tart a bethleni konszolidáció, a festészettörténet felől azt, hogy meghatározó az Árkádia-korszak. Az a sajátos magyar klasszicizmus, amelyet a forradalmi avantgárd után jött nemzedék, a részben a forradalmi avantgárdon nevelkedett művészgeneráció alkotott egy nagyon nem forradalmi korszakban. Hogy a háború után indult festők sokáig emlékeztek az avantgárdra ebben az avantgárdot nem tűrő keresztény-nemzeti provinciában, azt a Szőnyiéletmű és ez a tematikus válogatás is bizonyítja. Az éppen huszonötben készült Lovak a kertben éppúgy mereng vad zöldjeivel az expresszionizmuson, mint a nagy alapító, Kernstok ekkori, hasontárgyú vásznai, és az évtizedben még sok házon, tetőn felizzik majd az aktivisták színes konstruktivitása.

Ácsorgók a vízparton. 1937. Vászon, tempera, 90 x 200 cm
Ácsorgók a vízparton. 1937. Vászon, tempera, 90 x 200 cm

Nézzük a viadukt színeváltozását. A jubileumi gyűjtemény több darabján feltűnik, szereplő vagy címszereplő a jellegzetes vasúti völgyhíd, és változó látványa a nézőnek éppoly megunhatatlan, mint volt a jelek szerint a vissza-visszatérő mesternek. S ha Szentendrén most nincs is jelen a kilecszázhuszonnégyes Völgyhíd a Nemzeti Galériából, vonásait képviseli egy azonos című lavírozott tusrajz. A távoli olajkép még teljesen aktivista, nézete monumentalizáló alulnézet, és tulajdonképpen ez különbözteti meg igazán a tussal festett Viadukttól. Amely utóbbin az ívek távlatba kerültek, békülékeny szemmagasságba, de az építmény konstruktivitása még éppoly eleven, mint a facsoportok feketés drámaisága.

A huszonhetes, következő Viaduktnak, amely zárójeles (Zebegény) címet is kapott, nagyjából ez az állapot felel meg. A nézet távoli, előtér-drótkerítés és előtérfacsonkok távolítják középtérbe a motívumot, amely azonban még mindig terméskőbarnák súlyával és feszítő erős ívekkel uralja a hideg, fehéres tájat. A keret elvágja már a motívumot, apró, mintegy játék vonat old némi kedélyt a látványba, csupa olyan eszköz, amelyre az öt évvel későbbi temperák derűjének már nincsen szüksége.

A harmincas évtizedre maga a viadukt lesz messzi, magasból nézett és kicsi, mint a játék kocka. Már nem főszereplő, hiába a kettős cím, A Duna (Viadukt Zebegényben), csupán egy elem a színes házak, a színpompás fák között, a hatalmas és kékségesen uralkodó víztükör előterében. Állaga, színe is megváltozott. A háztetőkhöz képest halovány, derengő, foszlós a teste, a kontúrjai fellazultak, a kékes, kontrasztos árnyékok inkább oldják, semmint karakterizálják a puha boltíveket. Beteljesült a béke. Az érett Szőnyi tökéletes, megzavarhatatlan, de mindig hihető, sosem hazug nagy békessége, amelyet a lágyuló, pompás temperaszínek, az ugyancsak temperált, de tapintatosan egyértelmű formák, a tiszta és fenséges kompozíciók teremtenek meg. Itt okkeres, foltos lombok, téglaés karmazsinvörös elszórt háztetők és az a finom, megnyugtató feszültség, amely a nagy vízfelület, meg az elaprózott építmények között él.

A folyamat egyéb tárgykörben is élvezettel tanulmányozható. Hogy Szőnyi, a generációja, a Gresham festői miként kötöttek békét egy csendes humanizmussal, egyebek közt erről is szól a kiállítás. A magyar történelemmel nem számoló kritikájuk, az avantgárd elkötelezettség mindmáig felhánytorgatja ezt a szükségszerű békekötést, amelyet sosem, negyvenötig nem terjesztettek ki a kurzusra, s amely nagy piktúrát teremtett. Árkádia szimbolikus férfiaktjai huszonnyolcban levetik a cipőjüket, és fürdéshez készülődnek, harminchétben fehér lovakat úsztatnak a Dunában mindenféle jelkép nélkül, és a parton asszo nyok álldogálnak rózsaszín ruhára öltött almazöld kötényben, meg lilában, amelybe váratlan vörösek és finom kékek szövődnek. Olyan zengő színharmóniák, amilyeneket csak festőóriások képesek komponálni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.