Szűz Mária és Sisi teljesen kész van
A templom újjászületése 2006-ban kezdődött a Hilton felőli oldalon kiépített új, föld alatti bővítmény mélyítésével, majd a külső kőrestaurátori és kőpótló munkákkal folytatódott, ezek mostanra fejeződtek be. Először a keleti homlokzat, majd 2008-ban a többi három oldal, végül 2009-ben és 2010-ben a templom nagytornya, a Mátyás-torony került sorra. A torony alsó részén még ma is látható állvány, de ezt azért állították fel, mert az előzőtől nem fértek hozzá a torony alsó részeihez. A díszítőkövek jelenleg zajló műszaki átadása után hamarosan ezt is elbontják, s ezzel véget ér a templom külső megújulása. A 150 ezer Zsolnay-mázas tetőcserepet már korábban, 2009-re kicserélték.
A Mátyás-toronnyal kapcsolatban a sajtóban megjelent egy felvetés, jelesül, hogy – a bécsi Stephansdomhoz hasonlóan –látogathatóvá kellene tenni az 55 méter magasan lévő koronázóerkélyt, ahonnan pazar kilátás nyílik a fővárosra. Ezt azonban a felvezető szűk csigalépcső korlátozott járhatósága miatt a tűzoltóság nem engedélyezi, és különben sem szerepel az eredeti tervekben. Igaz ugyanakkor, hogy egy kis kiegészítés után, vezetéssel és csoportosan látogatható lehetne a torony –csak módosítani kellene a programot. A toronyba három új harang is érkezik: ez nem a felújítás állami keretéből történik, hanem az egyház által külön elnyert norvég támogatásból.
Ami a belső megújulást illeti, az altemplom rendbetétele már tavaly év végére elkészült, jelenleg pedig a végéhez közeledik a munka az úgynevezett múzeumi termekben. A királyi lépcsőházban viszont, ahol valaha az uralkodó járt fel a királyi oratóriumba, még javában tart a díszítőfestés restaurálása. Sablont használva patronozzák (ecsettel pontozva festik) a sormintákat és a kvádermotívumokat az Aranyokker Bt. munkatársai. A karzaton elkészült a Máltai lovagterem is: már szabadon élvezhető a Szűz Mária előtt térdeplő Ferenc Józsefet és Erzsébet királynét ábrázoló kép, és ragyog a helyiség újraólmozott, antik ablaka is. Ugyanitt felépült egy lábakon álló karorgona, a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra kivitelezésében, amely a földszinti III. Béla kápolna kisorgonáját váltja majd ki. Szép instrumentum, mennyezetig érő tölgyfaszekrényben, bár kissé agyonnyomja a teret.
Így volt ez a kóruskarzaton lévő nagyorgonával is. Attól meg a rózsaablak nem látszott egyáltalán. Igaz, ez nem az eredeti, Schulek-féle orgona volt, hanem már később, 1909-ben építették. Most ez sincs a helyén, szétszerelték, jelenleg javítják, szintén a pécsiek. A tervek szerint úgy épül majd viszsza, ahogy Schulek Frigyes eredetileg tervezte, s a rózsaablak legalább félig látható marad. Most a rózsaablak színes üvege sincs a helyén, restaurálni vitték, így a templom a szokásosnál jóval világosabb, ömlik be a fény az ólomüvegétől ideiglenesen megfosztott rozettán.
A díszes királyi oratórium, ahonnan az uralkodó alkalmanként, mondhatni „páholyból” követhette a szertartásokat, még üres, bár a díszítőfestés restaurálása kész. Falat szárító „drótpókokat” is csak a földszinten, a kóruskarzat alatt látunk. Az oratórium tehát már száraz, köszönhetően a „pókoknak” és a tetőjavításoknak. De jól szolgálnak a lukacsos bronzajtók mögött rejtőző, régi szellőzőjáratok is. Ezeken a falba épített, húsz-harminc centiméter átmérőjű kürtőkön ma már géppel járatják a levegőt.
Elkészült a templom zömök Béla-tornyának toronyszobája is, valamint az ebből nyíló terem, az úgynevezett „kórus fölötti kiállítótér”. Frissen kéklenek a padló új, Zsolnay-pirogránit mozaikjai, a csúcsosan felmagasodó teremben pedig egy modern, vasszerkezetes galéria is épült, háromrétegű, üveglapokból álló járószinttel. Innen, a galériáról ablakokon át a templom padlására lehet bepillantani, és meg lehet csodálni a 120 éves, fenyőgerendákból ácsolt fedélszéket. Ez is a templom egyik látványosságává válik.
A múzeumi termeket év végéig fogják használatba venni, a munka pedig új helyszíneken folytatódik. Amikor ott jártunk, már épp állványozták a Gara-kápolnát; jövőre sorra kerülnek a templomhajók is, a csodálatos, de néhol már lemállott falképeikkel. Egyelőre ütemezés szerint halad a munka, annak ellenére, hogy a költségvetésből idén csak 400 millió jutott a felújításra. Azonban, ha jövőre is szűkített lesz a költségvetés, valószínűleg tovább kell módosítani a 2012-es céldátumot.