Pista, Fercsi, Jancsi

Megy valaki az ajtó felé, el se éri, nem nyúl a kilincshez, és már benn van a szobában.

A magyar filmgyártásnak is, akárcsak az Elveszett cirkálóban szereplő tehervagonnak, megvannak a maga tetemes, ímmel-ámmal beismert késései. Mint azt a Rejtő-fanok álmukból felriasztva is vágják, Wagner úr (a félreértések elkerülése végett: se nem filmes, se nem zenész) egy öt év késésben lévő vonatkocsi segítségével oldott kereket, s bizony nem egy olyan HU jelzésű filmes utánfutóról tudni, mely még nagyobb lemaradásban van a filmművészeti menetrendekhez képest.

Van persze bátorító, jó példa is; az ötvenes évek végén kitört francia új hullámot például – a korra egyáltalán nem jellemző módon – viszonylag hamar követték a hazai utórezgések. A hazai hullámlovasok ugyan nem a papa moziját tagadták, a papákat ebben az időben nem is lett volt ajánlatos tagadni (még valaki félreértette volna a papa személyét vagy a tagadás irányát), de szolid lázadásnak, a tűrt és támogatott fülkéken belüli forradalomnak azért beillettek ezek a szép kísérletek. S hogy miként is festettek a (francia) hatás alatt álló, új hullámos süvölvények; a szemtanú visszaemlékezéséért forduljunk bizalommal az idősebb pályatárshoz, Jancsó Miklóshoz, aki a Híradó és Dokumentum Filmgyár büféjéből szemlélte a megfertőzött társaságot.

„Valaha egyszer ott ültem a HDF büféjében. Figyeltem az új generációt. Szabó Pista mesélt. Akkor jött Párizsból. Kardos Fercsi, Rózsa Jancsi... és voltak mások is... Halk, célratörő, értelmes hang ... hogy képzeljük el, megy valaki az ajtó felé, el se éri, nem nyúl a kilincshez, és már benn van a szobában és már beszélget is. Ilyenek ezek az új filmek...” A maiak milyenek? – bigygyesztette még oda az első Balázs Béla Stúdióra való visszaemlékezés végére a költői kérdést Jancsó, de ennek megválaszolása kívül esik az új hullám taglalásán, melyet az Örökmozgó Filmmúzeum vállalt magára, természetesen Pista, Fercsi, Jancsi, valamint a korés pályatársak filmjeinek újbóli műsorra tűzésével.

A Gyerekbetegségekkel induló őszi etapban (a Legendás magyar új hullám című vetítéssorozat részeként) műsorra kerül a Hogy szaladnak a fák (Zolnay Pál, 1967), az Esős vasárnap (Keleti Márton, 1962), a Sodrásban (Gaál István, 1963) és Szabó Istvántól a Szerelmesfilm (1970) is.

Infó: Legendás magyar új hullám Örökmozgó (Budapest vII., Erzsébet körút 39.)

Top 5

1. FILM Adéle és a múmiák rejtélye

Egy huszonéves riporternő és egy 136 millió éves Pterodaktilusz-tojás Luc Besson új filmjében.

2. FILM Szelíd teremtés –a Frankenstein-terv

Munduczó Kornél Cannes-ban debütált új filmje.

3. FILM Mamut

Rendezte: Lukas Moodysson. Egy svéd, akit még Bergman is nagyra tartott.

4. FILM A kaptár – túlvilág

Egy visszautasíthatatlan ajánlat: Milla Jovovich 3D-ben.

5. DVD A fehér szalag

Épp csak az Oscarról maradt le: Michael Haneke filmrendezői szigorának legfrissebb gyümölcse.

Szabó István forgat
Szabó István forgat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.