Megmaradunk – ez a lényege a változásnak
Nem volt kihívója a Katona József Színház igazgatói pályázatán Máté Gábornak. Ezen épp ugyanannyira meglepődött, mintha lett volna. A színész-rendező úgy véli, ez azt jelenti: van olyan rangja a Katonának, hogy semmi ne kezdhesse ki a jelenlegi társulatot. Elődje, Zsámbéki Gábor aktívan részt vesz majd a színház életében, de nem akar jelentős pozíciót elfoglalni. Most úgy terveznek, a rendező Ascher Tamás, a színművészeti egyetem rektora lesz az új főrendező. Mi változik a Katonában, azon túl, hogy más lesz az igazgató? – kérdeztük Mátét, aki erre azt felelte: nyugtalanító változásra nem kell számítani. Ugyanazokkal a színészekkel, rendezőkkel akar együtt dolgozni, mint Zsámbéki. „Megmaradunk –ez a lényege a változásnak” – mondta. Ugyanakkor feltétlenül követni akarja a színházba járási szokásokat, a jelenlegi társadalmi helyzetet: mint mondja, muszáj dinamikusnak lenni. Főként a fiatalokat kell rávenni arra, hogy színházba járjanak. Nem titkolja, a Katona közönsége mára elöregedett. De nemcsak ez a probléma, hanem az is, hogy ezzel párhuzamosan egy meghatározó réteg pedig elszegényedett. Máté Gábor ennek betudhatóan egyféle ízlésbeli változást is észlel: akiknek ma még van pénzük, nem éppen olyanok, mint a régi nézők.
A recesszió a Katonát sem kerülte el. Szerencsére olyan erős az érdeklődés néhány bemutató iránt, hogy ezek „eltartják” azokat, amelyeket negyven előadás után le kell venni a repertoárról. Ilyen például a Barbárok, amely öt-hat vagy akár tíz éve még egy 150 estés szériát elvitt volna. Erre reagálni kell – jelentte ki Máté, de hangsúlyozta: ez nem azt jelenti, hogy ezután ne készülnének majd Barbárok-típusú, igényes előadások.
Az új direktor szerint a marketingtevékenységen kell változtatni, fel kell venni egy tehetséges fiatalt, aki ért a mai marketingkívánalmak nyelvén. Mindezeken felül fel kell venni a kapcsolatot a gimnáziumokkal, hogy megszólíthassák azokat, akik még nem ismerik ezt a fajta színházat. A nekik szóló kísérletező előadásokat fiatal rendezőkkel és a Katona „fölös energiákkal rendelkező” színészeivel készítenék el. Azt remélik, így talán könnyebben elmennek majd a Petőfi Sándor utcába is azok, akikhez már egyszer házhoz ment a színház.
A most kezdődő évad műsortervezésében már egy kicsit aktívabban vett részt Máté Gábor, mint korábban. Hiszen nem lehet, hogy ne tudja az új igazgató, mi lesz a reménybeli színházában februártól. Az már az ő elképzelése szerint alakult, hogy az évadot három bemutatóval kezdik: kettővel a nagyszínházban és eggyel a Kamrában. Mivel a társulatból két színésznő is kisbabát vár, nemcsak a régi darabokat próbálták beugró szereplőkkel, hanem Máté úgy vélte: jót tenne, dinamikusabb évadkezdést jelentene ez a három premier októberben.
Ő maga rendezi Tersánszky Józsi Jenő Cigányok című művét, amelyet Grecsó Krisztián dolgozott át a Katonának; Gothár Péter pedig Roland Schimmelpfennigtől Az Arany Sárkány című darabot állítja színpadra. A Kamrában ugyanakkor a fiatal Kovács Dániel rendezi Dorotha Maslowskától a Két lengyelül beszélő szegény román címűt művet.