Kodálynak igaza volt

Dzsaba, dzsaaaba, dzsabadzsaba dzsingin dzsing... Sokadik eufóriáját élte meg a pécsi bazilika előtti téren az egy hete nap mint nap összegyűlő másfél ezer ember, amikor szombat este a fenti szövegre komponált dzsesszes nótát kórusban eldanolta. Az alkalmi kart a svéd királyi zeneakadémián tanító Robert Sund vezényelte, a patinás intézmény pedagógusától meglepő, show-bizes elemekkel megbolondítva: olykor minél szélsőségesebb improvizációra biztatta kórusának tagjait, néha meg bártáncos koreográfiára oktatta „diákjait”. S a tér népe engedelmeskedett.

– Csodás, hogy ennyi ember együtt énekel és táncol – mondta a produkció után levegőt kapkodva a hetvenes éveit taposó pécsi kozmetikus, Szentklárai Jenőné, aki két, velekorú barátnőjével jött el a négytornyú dóm elé.

Az elmúlt héten Pécs megtelt kórusmuzsikával. A baranyai megyeszékhely – Európa Kulturális Fővárosaként (EKF) – megrendezte a Pécs Cantat kórustalálkozót, amelyen 1300 énekes randevúzott egymással. A 800 hazai résztvevő mellett Kanadától, Ausztráliáig, Észtországtól Tajvanig, Portugáliától a Fülöp-szigetekig 21 országból jöttek karok és kóristák. A kórusok félszáz koncertet tartottak a város múzeumaiban, templomaiban és közterein, esténként pedig – a kívülállók számára kedvcsináló – közös énekre gyűltek össze a bazilikánál. Pécs nyitott városnéző kisbuszát is elfoglalták a kórusok, és teleénekelték az utcákat; emellett a sétálókocsmázó dalosok spontán koncereteket is tartottak.

A Pécs Cantat énekesei tíz kórusműhely munkájában vehettek részt. Főképp Kodály és Bartók művein dolgoztak az internacionális teamek, de volt külön műhelyük a vegyes és az egynemű karoknak, illetve a gyermekés az ifjúsági korosztály énekeseinek is. A műhelyeket tíz karmester vezette, valamennyien meghatározó egyéniségei a kórusművészetnek. Bár a mesterek által irányított karok többségének státusza amatőr, ám ha fel akarnánk sorolni a díjaikat, rangos koncertjeiket, lemezeiket, rádiós és tévéfelvételeiket, akkor az újságban nem férne el a dicsőséglista. A hazai és külhoni zenekritikusok számtalanszor az égbe magasztalták e dirigenseket és együtteseiket. Vegyük például Tillai Aurélt és az általa fél évszázada vezetett Pécsi Kamarakórust – róluk a hazai és a külhoni szaksajtó sűrűn leírt efféle szavakat: makulátlan, lenyűgöző, tökéletes, megkerülhetetlen, etalon. A komlói zenei életet megalapozó, s immár 82. évében járó Tóth Ferenc meg azzal dicsekedhetne, hogy gyermekkórusának Kodály 1961-ben népdalfeldolgozást írt. No meg azzal is, hogy nem hord kalapot,mert anynyian köszönnek neki a városban, hogy fizikailag nem bírná kalapemeléssel.

Mindamellett azt a karvezetők és az énekesek elismerték, hogy pár nap műhelymunka nem elég a tökéletes produkcióhoz. De a műhelymunkának nem is a koncert a lényege: a megkérdezett énekesek azt hangsúlyozták, hogy számukra maga az együttmunkálkodás a legfontosabb és az, hogy megismerkedjenek a dalok egy újfajta megközelítésével. Ráadásul az sem akármilyen élmény, hogy a műhelykórusok 180–220 tagból verbuválódtak, márpedig ekkora karban énekelni különleges élvezet. Arról is beszélgettem az énekesekkel, hogy egyáltalán: miért jó kórusban énekelni, miért érdemes erre a foglalatosságra – a gyakran szorongató napi munka mellett – időt, energiát és pénzt áldozni.

– Mert énekelni jó – mondta a 48 éves Kele Szabó Ágnes, aki rajzot tanít a salgótarjáni Madách Gimnáziumban, és emellett a 14 tagot számláló Cantabile női karban dalol. – Zeneibe jártam, és hétéves korom óta mindig kórusban énekeltem. A kórus a közösség miatt is remek érzés. Egy zenészközösséghez tartozni hallatlan lelki élményt jelent. Kell a család, a munkahely, a barátok, de nekem ez is kell. Egyébként a férjem nem énekel, de tagja a kórusunk rajongói klubjának, és ott van minden koncertünkön. Ő is azt vallja, hogy az éneklés sok apró örömöt ad. Nagy örömök ritkán érik az embert, ezért a kis örömöket kell megbecsülni.

Mások is hasonlóan vélekedtek, és volt, aki beavatott abba, hogy őt szinte megmentette a kóruséneklés:

– Amikor a férjem meghalt, azt hittem, belepusztulok – idézte fel egy 61 éves pécsi asszony élete legnehezebb időszakát. – Addig kórusban énekeltem, de attól fogva nem volt erőm elmenni a próbára. Aztán egyszer a többiek eljöttek értem. Ma is köszönöm nekik.

Mellesleg a Pécs Cantat újra bebizonyította, hogy a kórusokra alapvetően azok kíváncsiak, akik maguk is énekelnek vagy énekeltek. Miközben a bazilika előtt tombolt a kórustagok jókedve, húsz méterrel odébb, a Pécs Cantat okán felállított boros és pecsenyesütő sátraknál ezren kvaterkáztak, de ők legfeljebb percekre hallgattak bele a koncertekbe, és nem kóstoltak bele a közös éneklésbe sem. A kérdésre, hogy „miért nem?”, azt felelték: sosem énekeltek kórusban, s nem is gondolnak rá, hogy ezt tegyék.

A Pécs Cantat kitalálója és művészeti vezetője, Lakner Tamás ebbe nem akar belenyugodni. Az 57 éves muzsikus a pécsi egyetem karvezető tanáraként, sikeres kórusuk vezetőjeként, az 1993 óta létező Bordalfesztivál irányítójaként és az épp 35 éves Szélkiáltó együttes alapítójaként biztos abban, hogy Kodálynak igaza volt, amikor azt hirdette: az éneklés boldoggá tesz és elvarázsol, ezért kell minden nap énekelni. Hogy erről meggyőzze a Pécs Cantat közönségét, a közös éneklés programjába könnyen megtanulható és élvezhető dalok egész sorát vette fel. Az egyik pillanatban még arról szólt a dal, hogy a „Bonchidai menyecskék, ugrálnak, mint a kecskék, szeretőjük mindig más, az uruk csak ráadás”, amásik pillanatban viszont már Kodály Stabat Materét énekeltette (vagy legalább dúdoltatta) a publikummal. Aztán Dés László, Schubert, Liszt, Bárdos Lajos és a Beatles dalai követték egymást. A cél érezhetően az volt, hogy mindenki jusson dalolnivalóhoz. A placcra vetődő publikum énekléshez kevésbé szokott tagjainak pedig egyszer csak megmozdult a szája. Nem mindenkinek, de egyre többeknek.

Bárdi László, a pécsi egyetem 78 éves sinológusa – aki már diákkora óta nem énekel kórusban – szombaton, az utolsó nap közös dalolása közben így meditált:

– Akik eljönnek egy ilyen fesztiválra, feltöltődnek zenével, barátsággal és szeretettel.

Akkor ők most viszik. Az se baj, ha osztogatják.

Az együtt éneklés sok apró örömöt ad
Az együtt éneklés sok apró örömöt ad
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.