Magyarok Gropius köpönyegéből

Pécs régóta tartozik önmagának azzal, hogy méltó módon állítson emléket azoknak az onnan elszármazott művészeknek, akik a húszas-harmincas években csatlakoztak a weimari, majd a dessaui Bauhaus-iskolához, s ezzel tagjai lettek a modern művészet egyik legfontosabb csoportjának. A Walter Gropius vezette alkotóközösség működése idején több mint húsz magyar származású művész került kapcsolatba a Bauhausszal hosszabb-rövidebb időre, tanulóként vagy tanárként.

Közülük heten indultak Pécsről (bár más adatok szerint ennél többen voltak, akiknek volt közük Baranyához vagy Pécshez), így Breuer Marcell és Forbát Alfréd építész, Weininger Andor építész-festő-formatervező, Molnár Farkas építész-festő-grafikus, Fodor Etel fotográfus, Stefán Henrik és Johan Hugó festő, de ide szokás sorolni a dél-baranyai Berger Otti textilművészt és a horvát származású, de Pécs művészeti életében jelentős szerepet játszó Csacsinovics (Tarai) Lajos festőművészt is. E névsor mögött olyan teljesítmény áll, amit Pécs, mint Európa Kulturális Fővárosa büszkén mutathat meg, s ezt végre meg is teszi. Sőt a Janus Pannonius Múzeum Káptalan utcai kiállítóhelyén nyílt kiállítás ennél jóval többet is vállal: a Bauhaus magyar tagjainak eddigi legnagyobb, öszszefoglaló bemutatását A művészettől az életig címmel.

Ahogy Bajkai Éva, a kurátorok egyike fogalmazott, a tárlaton főleg a képzőművészeti anyag dominál, igaz, ma a Bauhaus általában építészeti megjelenéséről ismert. Bár tudjuk, hogy az élet és a művészet más területein is új utakat nyitott: a fotózásban, a színházban, a formatervezésben, a bútor- és a textilművészetben, a tipográfi ában, a szobrászatban, de a zenében és a gasztronómiában is. Az anyagot 13 német, 16 magyar, 3 amerikai és egy zágrábi gyűjteményből sikerült összeválogatni, közülük az egyik legfontosabb a berlini Bauhaus-Archiv, ahol a pécsi kiállítást december és február között szintén bemutatják majd.

A hazai látogató, aki végigböngészi a két épületet megtöltő tárlatot, olyan kérdésekre is megkapja a választ, hogy például miért éppen Pécsről kerültek olyan sokan Gropius iskolájába, vagy hogy mit adtak a magyarok a Bauhausnak. Hogy miért Pécs? Egyrészt talán mert a pécsiek közül többen is német származásúak voltak, baranyai német közegből jöttek, s így könnyebben tudtak azonosulni a weimari iskolával. Legtöbbjük már részt vett az első világháború végén alakult Pécsi Művészkör munkájában. Molnár, Weininger, Stefán és Johan egy expresszívebb festői kifejezésmódot keresve együtt orientálódott az 1919-ben indult a Bauhaus-iskola felé. Molnár és Stefán 1921 nyarán, itáliai útjukon, Fiesoléban találkozott az iskola egyik mesterével, és részben ennek hatására kapcsolódtak a Bauhaushoz. Amikor 1921 őszén Weiningerrel és Johannal együtt jelentkeztek Gropiusnál, Breuer és Forbát, a két pécsi építész már Weimarban dolgozott.

De nemcsak pécsiek, hanem más magyarok is eljutottak a húszas évek elején Gropius körébe. Egyesek nem is Gropius, hanem a festészetet és formatant tanító Johannes Itten hatására. E korai korszakban ott találjuk például a fémműhelyben dolgozó, formatervező Pap Gyulát, a kritikus Kállai Ernőt és a grafikai műhely vezetésére meghívott Moholy-Nagy Lászlót, de kapcsolatban állt a főiskolával ekkoriban Bortnyik Sándor is.

A kiállítás kisebbik épületében a magyar előzményeket, a Bauhaushoz vezető utakat jelenítik meg. Például a később építészként ismertté vált Molnár Farkas és Stefán Hugó alig ismert festményeit, grafikáit. Közöttük az 1921-es itáliai útjukról készült mappa képeit, amelyeket már a Bauhausban nyomtattak ki. De itt láthatók Csacsinovics (Tarai) Lajos ritkaságszámba menő épületvíziói is. Vagy az a Krónika című pécsi folyóirat, amelyben írásaik még a Bauhaus előtt megjelentek. Külön termet kap Bortnyik, de főleg Moholy-Nagy háború végi, illetve az utáni konstruktivista munkássága, amely később a Bauhaus irányát is befolyásolta. Egyebek mellett ezt mondják az egyik legfontosabb magyar hatásnak a Bauhausban.

Aztán a nagyobb épületben azt is láthatjuk, hogyan teljesedtek ki a magyarok, köztük a pécsiek Weimarban és Dessauban, a legkülönbözőbb területeken. Eredetiben ritkán látható alkotások jelenlétét élvezhetjük. Itt vannak Stefán eddig ismeretlen faszobrai, megjelenik Molnár 1923-ban készült Vörös Ház makettje, amely a kiállítás egyik emblémája lett. Külön erre az alkalomra elkészült Weininger híres gömbszínház tervének makettje is. Eddig csak a rajzai voltak ismertek, amelyek rendszerint fejjel lefelé jelentek meg a Bauhausról szóló könyvekben. Megjelennek az Auschwitzban meghalt Berger Otti szőnyegei, textiljei, montázsai, és a világhírűvé vált Breuer Marcell grafikái, bútorai is. Nemcsak az általa feltalált (biciklikormány ihlette) Vaszilij csővázas szék, hanem például lécszéke és híres női toalettasztala is. Breuernek egyébként jövőre emlékművet állítanak Pécsett, a pályaműveket már látni is lehet a Csontváry Múzeum épületében. A Pécsre később visszatért Forbát Alfrédtől egy lakóhajó terv tűnik fel. Pécsen megépített Bauhaus-házait pedig a kiállítás idején hetente kétszer induló, buszos városnézéssel lehet körbejárni.

Gazdag válogatás mutatja be a Bauhaus fotográfiai és grafikai termését. Elsősorban a Moholy-Nagy nyomában járó magyar női fotográfusok, Fodor Etel, Blüh Irén és Kárász Judit kísérleti és szociografikus fényképeit, melyek megjelenítik a Bauhaus mindennapi életét is. Például a különleges Bauhaus-eseményeket, a júniusi lampionünnepet vagy az októberi sárkányünnepet.

A Bauhaus a harmincas években a hazai építészetre és formakultúrára is jelentős hatással tudott lenni, a diktatúrák idején azonban nemkívánatos irányzattá vált. A fasiszták túl balosnak tartották, a kommunisták túl polgárinak. A hatvanas évektől került lassan vissza a köztudatba. Magyar szempontból most érkeztünk el eddigi legnagyobb számbavételéhez: ezzel a pécsi kiállítással.

Molnár Farkas 1923-ban készült Vörös Ház makettje a kiállítás egyik emblémája
Molnár Farkas 1923-ban készült Vörös Ház makettje a kiállítás egyik emblémája
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.