Bartók veszélyben
Kaposváron, az I. Nemzetközi Kamarazenekari Fesztiválon érte utol a Népszabadság tudósítója Kocsis Zoltánt, hogy megkérdezze, mit jelent a Nemzeti Filharmonikusok és annak fő-zeneigazgatója számára a BBC zenei magazinjának elismerése. A művész nem értékeli túl, hogy a már piacon lévő szeptemberi számban a Bartók három kompozícióját – Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, Divertimento, Magyar képek – tartalmazó CD-t választották a hónap diszkjének. Fontos számára, hogy „ráirányult a figyelem valamire, ami értékválságba került, és veszélynek van kitéve”.
Kocsis ez alatt azt érti, hogy felelőtlen muzsikusok a „margóra csúsztatják” Bartók Bélát, amikor nehéz alkotásait megfelelő zenetörténeti ismeretek, a minden részletre kiterjedő felkészülés nélkül adják elő. A Hungaroton gondozásában és a fő-zeneigazgató vezetése alatt napvilágot látó Bartók Új Sorozatra irányult figyelmet a „bartóki jelölő rendszer megdicsőülésének” tartja. Végre nyilvánvalóvá vált, hogy a Bartók által oly fontosnak tartott, metronómszámokkal jelzett tempót szigorúan be kell tartani.
Kocsis Zoltán elmondása szerint azért vágott bele a lemezkiadó, a zenekar és ő maga az új összkiadásba, hogy „megmentsék egy konglomerátumnak is tekinthető életmű gyorsan pusztuló rétegeit”. Ahogy egyébként a BBC MusicMagazine-nek adott rövid interjúban is kifejtette, Bartók zenéjének megértéséhez mélyen vissza kell nyúlni az általa magába szívott kultúrához, a teljesség igénye nélkül legalábbis a nemzeti romantikához, a francia impresszionizmushoz, a kelet-európai népzenéhez.
Miután a Nemzeti Filharmonikusok együttese a zenetörténet majdnem minden stílusát eljátszotta már, igazán tudja, mire van szükség Bartók műveinek előadásához. Kocsis hangsúlyozza, hogy azon Bartók-művekben is, amelyekbe a szerző egyetlen hangot sem vett át az általa alaposan megismert kelet-európai vagy akár arab népzenéből, az idiomatikus előadás jószerivel az egyetlen garancia a stílus tovább élésére. Ami a magazinban is említett, szokatlanul gyors tempókat illeti, Kocsis szerint „bűnt követnek el”, akik figyelmen kívül hagyják Bartók saját jelzéseit, és nem hallgatják meg eredeti felvételeit. Ő maga egy évet szánt az életéből a bartóki metronómjelzések tanulmányozására a Mikrokozmosz kapcsán, mire úgy érezte, képes megfelelni a perfekcionista zeneszerző „elvárásainak”.
Kocsis Zoltán többek között azért is örül a BBC zenei magazin kedvező megítélésének, mert az elősegítheti, hogy a Nemzeti Filharmonikusok, megérdemelten, az eddiginél több meghívást, fellépési lehetőséget kapjanak külföldön, beleértve a szigetországot is.