Esőcsináló játékok
Barométert lehetne igazítani a Veszprémi Ünnepi Játékok főszervezőjéhez, Mészáros Zoltánhoz. Kijelölhet ő bármilyen időpontot, lehet akármilyen forró, száraz a nyár, mondhatnak bármit a meteorológusok, az majdhogynem biztos: a szabadtéri fesztivál kezdetére leszakad az ég. Ahogy az elmúlt években oly gyakran, most sem volt ez másként, a négynapos rendezvény nyitónapján, csütörtökön majd pénteken és szombaton is konstatálhatta a fesztivál kitalálója, főszervezője: esik. Bár volt tartalék helyszín, a rendezők pedig meglepő gördülékenységgel – mondhatnánk: rutinnal – irányították a látogatókat a megyeszékhely modern sportcsarnokába, a Veszprém Arénába, mégis sokan átkozták az égie ket. Mert hát a Veszprémfest egyik meghatározó vonzereje éppen a helyszín volna: a vár központjában – az érseki palota, a Szent Mihály-székesegyház és a Dubniczay-palota ölelésében – lévő Szentháromság téren felállított színpadon lépnének fel az előadók.
– Legalább nem kell parkolóhelyre vadászni a belvárosban, a sztárok meg itt is, ott is sztárok – vont mérleget a költözésről az egyik fesztivállátogató, s alighanem rátapintott a lényegre. A világhírű amerikai dzsesszzongoristát, Chick Corea-t például abszolút hidegen hagyta, hogy a barokk tér helyett a modern arénában kell játszania: a fesztivál nyitónapjának estéjén elvarázsolta a közönséget a The Freedom Band nevű együttesével. Tehetsége mellett Chick Corea arról is tanúbizonyságot tett, hogy egy világsztár is lehet egészen „normális.” Első szóra, azonnal elfogadta ugyanis a veszprémi Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskola meghívását, s ha már ott volt – alighanem életre szóló élményt szerezve az érintetteknek – majd egy órát muzsikált együtt a növendékekkel.
A dzsesszt pénteken opera követte a fesztiválon: a világhírű argentin tenor, José Cura és a milánói Scalát is meghódító Komlósi Ildikó adott elő részleteket Leoncavallo, Ciléa, Mascagni, Saint-Saëns, Bizet és Puccini operáiból. José Cura – bizonyítva a rendhagyó fellépésérői szóló híreket – az előadás mellett-közben kisebbfajta show-t is produkált az Arénában: jött-ment a közönség sorai között, nevettetett, olykor pedig a függöny mögé „küldte” a karmestert, s maga vezényelte „magának” a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekarát. Szombatra némiképp lazítottak a szervezők a fesztivál komolyságán: a hetvenes-nyolcvanas évek egyik legjelentősebb amerikai funky csapata, az Earth Wind & Fire slágerei csendültek fel az együttes volt tagjainak köszönhetően. A vasárnap esti – lapzártánk után tartott – zárókoncertre az algériai születésű francia zenész, Hadj Brahim Khaled volt hivatalos, aki a hagyományos arab népzenei elemeket a nyugati pop-, dzsessz-, reggae- és karibi motívumokkal ötvöző zenei stílus, a rai egyik világszerte ismert képviselője.
Bár az csak néhány nap múlva derül ki, hogy egészen pontosan hányan voltak kíváncsiak az idei Veszprémfestre, az előzetes adatok alapján szinte biztosra vehető az újabb – immár hetedik – siker, hiszen legalább nyolcezer jegy kelt el a négy koncertre. A látogatók száma mellett a fesztivál népszerűségét jelzi az is, hogy minden eddiginél többen utaztak Budapestről, sőt külföldről is Veszprémbe az ünnepi játékokra. Mindez azt jelenti: sikere, híre és rangja is lett mára a Veszprémfestnek – nagy utat tett meg a fesztivál 2003-as megálmodása óta.
– Egy megérzés nyomán született a fesztivál – eleveníti fel a kezdeteket Mészáros Zoltán ötletgazda, a rendező Veszprémi Ünnepi Játékok Kft., többségi tulajdonosa, ügyvezetője. – Bár mindig is sokféle programot, fesztivált, rendezvényt kínált Veszprém, a minőségi zene és híres képviselői valamiért rendre kimaradtak a kínálatból. Zeneszeretőként ez egyre inkább bántott, s amikor egyszer fent jártam a várban, s megálltam a Szentháromság téren, belém hasított a felismerés: operáért, dzsesszért kiállt ez a hely.
Várbéli megérzésére hagyatkozva a – koncertszervező, étteremtulajdonos, egykori rádiós – Mészáros Zoltán a várossal együttműködve nyomban nekilátott a szervezésnek, s 2004-ben már meg is hirdették az első Veszprémi Ünnepi Játékokat. Bár akkoriban sokan kételkedtek abban, hogy az elsősorban komolyzenére, dzsesszre épített fesztivál felveheti a versenyt nyáridőn a strandokkal, a Balatonnal, a könnyed kikapcsolódást ígérő programokkal, már az első Veszprémfest igazolta Mészáros Zoltán elképzelésének helyességét: telt házas koncerteket hozott a 2004-es rendezvény. Azóta pedig töretlen – a szponzorpénzektől függően 100–200 millió forintból megrendezett, ma már a város idegenforgalmában is komoly szerepet játszó – ünnepi játékok sikere. Az elmúlt hét évben olyan „sztárok” léptek fel a fesztiválon, mint például Ramon Vargas, Al di Meola, Snétberger Ferenc, Paco de Lucia, Bobby McFerrin, Wayne Shorter, Joe Zawinul, Herbie Hancock, a Gipsy Kings, Jan Garbarek, Candy Dulfer vagy Salif Keita.
A fesztivál jövőjéről szólva Mészáros Zoltán megjegyezte: szeretnék bővíteni a programot, s ha minden a terveik szerint alakul, akkor 2011-ben már két koncertet tartanának mindennap. Abban viszont nem lesz változás: továbbra is ragaszkodnak a minőségi zenéhez, a világszerte ismert, elismert előadókhoz és – legalábbis esőmentes napokon – a veszprémi Szentháromság térhez.