Művészeti piactér egykattintásnyira
A XXI. században minden egy karnyújtásnyira van tőlünk. Már nem kell boltóriásokban órák hosszat nézelődnünk, hogy rátaláljunk álmaink cipőjére, nem kell róni a belvárosi üzleteket egy ajándék felkutatásáért. Az internet segítségével webshopokból válogathatunk kedvünkre, bármi lehetséges: cipő- és ruhavásárlás, lakásdekoráció beszerzése, a határ a csillagos ég. Az internet nyújtotta lehetőségek a művészek dolgát is nagyban megkönnyítik, hiszen egyszerűen terjeszthetik alkotásaikat a különböző művészeti portálok segítségével. Szobánk üresen tátongó falára pillanatok alatt meglelhetjük a leginkább odaillő festményt, felvehetjük a művésszel a kapcsolatot, és könnyedén lebonyolíthatjuk az üzletet.
Festő vagy? Mindegy, kezdő vagy-e vagy amatőr, netán egyetemet végzett művész, a kapuk nyitva állnak. Regisztrálni kell, kattintani néhányat, és máris ott lebeg az éterben a műalkotásod. Bárki megtekintheti, bárki számára elérhető, a honlapok felületeit így a művészek jól tudják használni munkáik reklámozására. Az első ilyen művészeti portál a www.festomuvesz.hu honlap volt, ám az gyakorlatilag 1997 óta változatlan formában van fenn a világhálón. Épp ezért korszerűtlen, nem túl naprakész, és a dizájn is hagy némi kívánnivalót maga után – művészeti portál léte dacára. Az alkotók által beküldött képeket a mai napig egyetlen szerkesztő tölti fel az oldalra, emiatt a folyamat lassú, és így a művészek sem tudnak módosítani, hozzáadni a tartalomhoz.
Művészeti honlapokból nincs hiány, azonban sokuk mögött valamilyen üzleti tevékenység húzódik meg a háttérben: magyarán rendszerint százalékot kell fizetni a honlapon keresztül értékesített festmények árából. Ráadásul többségük ugyan megjelenési lehetőséget biztosít a művészeknek, de az oldalra látogató mégsem kap teljesen átfogó képet a hazai festők színes palettájáról, a művészek számára pedig nincs lehetőség véleményük, élményeik megosztására, az egymással való kapcsolattartásra. Ezt a hiányosságot akarta pótolni a 2008-ban létrejött http://www.kepafalon.hu/ portál.
Két évvel ezelőtt Fülöp Miklósban megfogant egy művészeti közösségi portál ötlete. Az alapvető cél itt is egy festőművészeti weboldal létrehozása volt, de több lett ennél. A honlap a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően komoly művészközösségi portállá nőtte ki magát, ahol az alkotók könnyedén kapcsolatba léphetnek egymással, értékelhetik egymás alkotásait, akár szövegesen, akár egy tetszési index és pontozó rendszer segítségével.
– Jelenleg 900 festőművész és több ezer látogatói regisztrációnk van, emellett majd 24 000 festmény látható a portálon – mondja Fülöp, a Kép a falon művészeti vezetője. „Én egyszerűen a neten keresgéltem, és ráakadtam. Megtetszett, regisztráltam és kapcsolatba kerültem a többiekkel” – avat be Baranyai Brigitta festőművész, akinek képei a Kertész29 Galériában július 31-ig tekinthetők meg másik kilenc Kép a falon művész munkájával egyetemben. Most először állítanak ki az alkotók együtt, az őket összehozó honlapot képviselve. A több száz pályázó közül részint a honlap tulajdonosai, részint a tárlatnak helyet adó galéria képviselői választották ki a művészeket.
A portál vonzereje abban rejlik, hogy bárki ingyenesen regisztrálhat, műkedvelők és művészek egyaránt. Rengeteg információ forog közkézen, kezdve az alapanyagok beszerzésétől az alkotótáborokon át egészen a kiállításokig, a fórumoknak és a chatnek hála a tagok könnyedén segíthetik egymást. A legtöbb művészeti weboldallal ellentétben itt a honlapon megtalálható képek értékesítése is kizárólag a művész üzlete, azaz az eladott alkotások után semmivel nem tartoznak a weboldal működtetőinek. Minden felmerülő költség a két tulajdonost terheli, akik állításuk szerint pusztán szerelemből csinálják a dolgot.
Fülöp szerint érdemes minél több portálon ott lenni, több lehetőséggel és ismertséggel jár, és anyagilag is jobban megéri, mint galériákon keresztül árulni a festményeket.
– A legtöbb virtuális galéria és azok dizájnja is megerősít abban a véleményemben, hogy nem ezek a formációk a magyar vizuális kultúra felvirágzásának letéteményesei – mondja Topor Tünde művészettörténész. A működési módjukat ő inkább személytelennek érzi, hiába kerül a vevő közvetlenül üzleti kapcsolatba a művésszel. Kényelmesebb ugyan online vásárolni, mint kiállításokra, galériákba vagy esetleg műtermekbe zarándokolni, és az eladási procedúra is könnyebb az alkotók számára, de a vásárlás élménye mégis valahogyan egészen más.