A porcelángésa második élete

A szépet, a finomat, a tárgyban rejtőző történetet keresi Szász Károly üvegtervező. A ripityára törött szecessziós csészében is meglátja a jövőbeli medált, a vaskos, virágmintás bögrében a karkötőt, a Duna kavicsában pedig a potenciális gyűrűt. Redizájnnal foglalkozik: azaz új alkotássá formázza az antikot, anélkül, hogy megerőszakolná az eredetit.

A kinti negyven fokban is hűvös Szász Károly műhelye. Itt minden vizes. A gépek vízzel működnek. A cakkozó, a csiszoló, a simító. Itt a víz társa a gyémánt. Gyémántcsiszolóval formázza, szabdalja, vagdalja, lukasztja a tervező a tálalók mélyéről előhalászott étkészletek csorba cserepeit.

Porceláncsészefülek és hatalmas tá lak apró darabjai, kávékiöntők csőre és szétaprózásra ítélt bögrék díszcsíkjai várják a csiszoló gép táljában, milyen jövendőbeli funkciót szán nekik a „mester”, aki 2009-ben végezte el a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem üvegtervező szakát.

Szász Károlyt nemcsak az üveg izgatta – amitől egyébként is félnek az emberek, mert könnyen törik, szúrhat, vághat –, hanem a kő meg a porcelán. Restaurátori munkát vállalt, miután berendezte saját kis műhelyét, és megvásárolta egy nyugdíjba vonuló üvegcsiszoló mester ötcsapágyas, szuper berendezéseit. Vitték hozzá az ismerősök a szétrepedt, elpattant, törött tálakat, csészéket. Voltak helyrehozható darabok és olyanok is, amelyek esetében más restaurátor valószínűleg a kukára mutatott volna. De Szász Károly mindenáron meg akart menteni néhány csodaszép holmit. Elgyönyörködött a japán gésákban, a kanyargó virágindákban, a rokokó figurákban, és beléjük látta az ékszert.

Az első kollekció gazdája annyira fellelkesült, hogy továbbajánlotta a barátnőinek. Szász Károly végül azon kapta magát, hogy zsákszámra áll a műhelyében a porceláncserép. Egy kimondottan lomtalanításból élő antikvitásos töredékeit is megkapta. Máskor meg egy ismerős lepte meg két nagy üvegnyi porcelántörmelékkel a londoni Victoria & Albert Múzeumból. Bár nem idegen tőle a cserekereskedelem sem (a kapott nagyobb darabokból ékszert készít a megrendelőnek, az apraját megtartja), piacot keresett magának.

És talált. Például a budapesti Wasárnapi Művész Piacon, ahol az unikális darabokat nem önmagukban árusítja Szász Károly. Ad hozzá mesét is –ajándékba. Ha teheti, a porcelán gazdáját is kifaggatja a tárgy sztorijáról, és ezt színezi tovább a minták alapján. Egy 1700-as évekbeli porcelánkészletért anno állítólag egy telket adtak. Hát ez ne kiáltana történetért?

Ül a csiszolónál Szász Károly, nem tud egyetlen dologra koncentrálni. A gyémántkorong alá helyezi az egyik szeletkét, de a hullajtóban meglát egy másik cserepet, és inkább azzal kezd el foglalkozni. Azt mondja: bohém módjára kap bele-bele a készletébe. Aztán átül egy másik hatalmas vaskoronghoz, ahol meg úgynevezett szilícium-karbid szemcsés módszerrel csiszol. Újabb állomás a mosdó rész, majd a szalagcsiszoló gép, ahol olyan simára dolgozza a porcelánt, hogy már csak foglalatot kell hozzá gyártani.

Imád kísérletezni a fiatal redizájner. Nemcsak ékszert készít, hanem újragondolja a régi funkciókat is. Például új csészét formáz a töröttből, de nem ragasztóval, hanem üveggel. A hiányzó oldalt pótolja egy egyenes, átlátszó, megmintázott lapocskával. Úgy néz ki, mint egy félbevágott csupor, amelylyel akár felére csökkenthetjük a kávéadagunkat. Sőt, hogy mindezt fokozza: készített bal- és jobbkezeseknek való változatot is, hiszen ezeknél az újraformázott finomságoknál csak az eredeti, szépen festett porcelánrészből lehet inni.

Az ötletekből nem fogy ki Szász Károly. Örömmel párosítja például a vetélytársakat: Zsolnay eozinmázas darabkákból és Herendiből készít fülbevaló-intarziát melegre kötő ragasztóval. Bélyeggel kombinál üveget, körömreszelővel házasít gyűrűt, és kavicsokba is ültet színes üvegeket.

A műhely ajtajában álldogálunk, egy lépéssel a föld felszíne alatt. A bejárat előtt kiskert, porcelánokkal beültetve. Mikor a nagy fa és a bokor mellé földbe szúrta a kancsót meg a tálakat, azt mondták a szomszédok, ne hagyja kint, el fogják lopni. Szász Károly valamiért ennél jobban bízott az emberekben. Rosszul tette, mert egy méregzöld tányérnak egyik napról a másikra lába kelt. Azt azonban álmában sem gondolta, hogy valakinek ez szemet szúr, és a tányért visszapótolja a saját készletéből. Pedig így történt. Olyan mesébe illő. Mintha egy antik porcelándarabból csiszolt medálhoz készült volna.

Szász Károly sosem fogy ki az ötletekből
Szász Károly sosem fogy ki az ötletekből
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.