Ugyanaz elölről

Jobb lett a búcsú-Trisztán, az idei Wagner-napok záróestje, és nem tudom, szabad-e mondani, hogy ettől még jó nem lett. Olyan egy kicsit az egész, mint egy beugrás, lehet fejet csóválni, hogy nem az igazi, de legalább meg van mentve az este. Lehet fejet csóválni, hogy van ennél jobb Trisztán a világban, de itt eddig semmi nem volt, hacsak a régi emlékeinket nem kotorásszuk elő: magyar nyelven, hosszú és nagyon porosnak látszó, vaskos függönyök alatt, az izgalmasan összegyűrt padlón botladozó énekesekkel. Akármit panaszkodik is az igényes néző, jobb, ha nem felejti el, hogy mihez képest szabad igényeskedni.

A zenekar egyértelműen javult a bemutató óta, aki semminek sem tud felhőtlenül örülni, az esetleg felpanaszolhatja, hogy a két korábbi előadás próba volt a harmadikhoz, lehet, hogy ha sikerülne húszat eljátszani sorozatban, a huszonegyedik már szorosan ragaszkodna Wagner elképzeléseihez. Ami a rendezést illeti, lehet, hogy a húsz előadás sem volna elég a megszeretéséhez, és nem is elsősorban a nagy bayreuthi szürkeség, a feltűnő és fölöslegesnek látszó vívójelenetek miatt, hanem mert egyszerre kevés és sok. Van benne koncepcionális gondolat, hogy Trisztán története a sötétség utáni vágyakozás, ennek megfelelően a hős a második felvonás végén megvakítja magát Melot kardjával, egyébként elég ügyetlenül: hátat fordítva a közönségnek valamit machinál, és véres szemmel visszanéz, mint a rút varangy. De a rendszer nincs szépen kidolgozva, nem szállunk együtt alá valami sötét borzongásba, hanem egyre részvétlenebbül nézzük, hogy a hős mit vacakol, hogy körülötte hogyan törik szét, ha nem is a világ, de az erkély, padló. Már a fokozatosságot sem értem pontosan, a második felvonásra leszakad az első emeleti orgonaülés, a harmadikra pedig a második szint is, de egyáltalán nem értem, miért romosabb a világ akkor, mint korábban. Inkább belenyugszom, hogy nincs mit érteni, valamit mutatni kellett, ne panaszkodjanak a népek, hogy koncertszerű az előadás.

A főbb szereplők közül ChristianFranz most is imponáló, sőt most még imponálóbb, hiszen a szopránok egyre-másra dőltek ki mellőle, ő meg az irdatlan nehéz harmadik felvonást is úgy fújja, mintha csak most kezdődött volna a tánc. Van ennek hátránya is, ez a figura egy kicsit mégis bonyolultabb és érzékenyebb, mint a nagy Wagner-naiv, Siegfried, de ezt egyáltalán nem lehet érezni, néha szinte fáj az az üresség, ahogy csak küldözgeti a hangokat egymás után, és vagy meszszebb kell ülni tőle, vagy neki kellene valami életet lopni a szemébe, mert így nagyon nehéz bármit is átérezni.

A soros beugró Izolda volt, vagyis Barbara Schneider Hofstetter, kiegyenlítettebb és unalmasabb a hangja, mint az eredeti énekesnek, nem szakad szét a szólam nála magasságokra és maradékra, viszont sokszor csak a maradékot hallani, a szűk szájjal tátogást látni, és a meggyőződés erősödik, hogy nem volt Wagner normális, amikor ennyi munkát adott a nőknek.Mindezt súlyosbítja a szürke nadrágkosztüm, amelyről nehéz feltételezni, hogy bárkinek is jól állna, de ha mégis, akkor az alkatilag nem lehet Wagner-énekesnő. Akárhogyan is: a nehézség valószínűleg minden Wagner-opera hatásának része, ha sikerült volna egy órában összefoglalni ezt a tökéletesen cselekménymentes cselekményt, ha sikerült volna áttetszőre hangszerelni és az énekesek számára kényelmes szólamokat írni, akkor az egész akció senkit nem érdekelne. Szenvednek és szenvedünk, és a végén elégedetten távozunk. Jövőre meg folytatjuk.

Trisztán – Christian Franz
Trisztán – Christian Franz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.