A papírra vetett álom életre kel

Csillogó, állatszőrrel díszített, combközépig érő csizma, élénk színekben pompázó, kötött, méhkashoz hasonlító felsők, zuhanycsőből vagy küllőből készült ruhák – ilyeneket kevés átlagember viselne az utcán. A ruhatervezés művészi játék, önkifejezés, színek, anyagok, formák forgataga. A határtalan szabadság világa.

Ruhatervezőnek lenni csodálatos lehet, hiszen bármikor, ha eszébe jut valami különleges, valami egészen egyedi, csak lerajzolja, megtervezi, és könynyűszerrel meg is valósíthatja. Akár mindennap a saját műalkotásában járhatja az utcákat –gondolná az ember. Cséfalvay Fanni hamar felvilágosít ennek ellenkezőjéről. „Nagyon szeretek ruhákat készíteni magamnak, de nincs túl sok időm erre az egyetem és a pályázatok mellett” – mondja. Jövőre diplomázik a MOME divat- és textiltervezés szakán, jelenleg leginkább a diplomamunkájával van elfoglalva, és emellett, a sikeres pályázatainak köszönhetően, rendszeresen fotózásokra és bemutatókra jár.

Ismert tervezőként azonban már egyszerűbb a helyzet. „A ruháimat már nem igazán vásárolom. Pont ezért hoztuk létre 2008-ban a férfi vonalat” – meséli a Je Suis Belle márka atyja, Kiss Tibor. Hogy mitől lesz valaki sikeres ruhatervező? „Elengedhetetlen a kitartás, az odafi gyelés, a kreatív véna, és persze a türelem” – avat be a divattervezők világába Kiss, aki 2005-ben Dévényi Dalmával együtt saját divatmárkát alapított, amely mára széles körben ismertté vált. Állítása szerint a ruhatervezés abszolút tanulható, nem feltétlenül tehetség kérdése. „Az egész elindítható az üzleti szektorból is, csak jó stílusérzék kell hozzá” – mondja.

Cséfalvay valamelyest másként gondolja: a szakmai és bizonyos művészeti ismeretek persze elengedhetetlenek, de szerinte nem lehet akárkiből ruhatervező. Bizonyos készségek létfontosságúak, mint a harmónia felismerése, a szépérzék, a szín- és arányérzék. Ezek velünk született tulajdonságok, melyek fejleszthetőek ugyan, de eredendően vagy rendelkezünk velük, vagy nem.

Egy jó ruhánál mindennek stimmelnie kell, fontos, hogy az ember jól érezze magát benne; hogy a ruha, amelyet visel, hangsúlyozza az illető egyéniségét, erősítse a pozitív tulajdonságait. Ahogy az általunk kedvelt műalkotások – mondjuk egy festmény – az esztétikai értékén túl hordoznak egyfajta üzenetet, egy érzést, amellyel azonosulni tudunk, valami pluszt, amiért kedveljük, úgy az általunk választott ruha is hasonló tulajdonságokkal bír. Kifejezi, milyenek vagyunk, kiemel és megkülönböztet a többiektől a nagyvilágban. Érdekes kettősség ez, hisz a ruha egyaránt magán viseli tervezője és viselője egyéniségét és hangulatát.

„Ez nagyban önkifejezés, tükrözi a belső világot, van, hogy ha rossz a hangulatom, nem is tudok tervezni” –mondja Cséfalvay. Bármi megihletheti az embert, egy illat, egy anyag, egy hangulat, egy zene, vagy akár egy festmény. A mindennapi hatások alapján kialakul egy koncepció a tervező fejében, amelyet aztán papírra vet, majd elkezdi megvalósítani. Egy tudatos művészi játék az egész, melyben az alkotó képzelete szabadon szárnyal, bármit létrehozhat, amit csak elképzel.

Művészet-e a ruhatervezés? „Van olyan része, amely abszolút, és van, amely nem. Mindenképp el kell döntenie valakinek, hogy mire helyezi a hangsúlyt: eladásra tervez, vagy inkább kiállításokban, performance-okban gondolkodik” – mondja Kiss. Az egyetem falai közt a határ a csillagos ég: adott egy probléma, amellyel foglalkozni kell, például egy ökokosztüm tervezése az újrahasznosítás szellemében, és minden a tervezőtanonc fantáziájára van bízva –az anyagválasztástól kezdve a megvalósításig.

Ezek kreatív műalkotások. „Hihetetlen élmény, megtervezzük a ruháinkat egy pályázatra, nyerünk, és három hónap múlva pedig a POSZT-on látjuk viszont őket, egy színházi előadás elemeként” – meséli Cséfalvay. Az értékesítésre szánt darabokkal azonban egészen másképp áll a dolog. A nagy cégeknél általában egy anyaghoz kezdenek el tervezni, és törekednek arra, hogy az adott ruha viselhető legyen. Itt már kevesebb szabadsága van a tervezőnek, a darabok könynyen hordhatóak, de persze itt is vannak formák, melyek kedveznek a különlegességre vágyóknak.

A divat és a művészet nehezen választható el egymástól. Vegyünk például egy igényes divatbemutatót vagy egy öltözéktervezői diplomavédést: azt találjuk, hogy a különböző művészeti ágak szorosan összefonódnak – fotósok, vizuális művészek, grafi kusok teszik különlegessé az eseményt, csempésznek művészi elemeket az egymást követő, önmagukban is műalkotásoknak tekinthető ruhák sokaságába.

Cséfalvay Fanni és Kránitz Orsolya munkája
Cséfalvay Fanni és Kránitz Orsolya munkája
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.