VIP-jeggyel testközelbe kerülnek a sztárok

„Lehet egy csomaggal több?” Egyre gyakrabban teszik fel ezt a kérdést a sztárzenekarok, amelyekkoncertjeiken VIP-élményt kínálnak leglelkesebb, és tegyük hozzá, legtehetősebb rajongóiknak.

Az International Herald Tribune mutatott rá a jelenségre, hangsúlyozva, hogy egyes zenekarok mostanság nem átallanak a lélektani határnak számító kétezer dollárhoz közeli összeget is elkérni az egy-egy fellépéshez járó pluszszolgáltatásokért. A rekordot jelenleg a Bon Jovi tartja, a zenekar nem kevesebb, mint 1875 dollárt kért a kiemelt fi gyelemért, mely tartalmazta a színpadhoz közeli ülőhelyet – szó szerint: a Bon Jovi logóval ellátott műanyag széket minden VIP-vendég hazavihette. A csomag része volt még egy bőrtáska és a büféasztal is – azt döntse el mindenki maga, hogy ez vajon megér-e csaknem félmillió forintnak megfelelő zöldhasút.

A VIP-jegy mindenesetre nem friss találmány. Leleményes producerek mintegy egy évtizede vezették be a Broadwayn: ironikus módon épp a Producerek című produkcióhoz kapcsolódva. Ott akkor 480 dollárba került a produkció mellé adott, kulisszák mögötti élmény. A zeneipar villámgyorsan csapott le az innovatív pénzszerzés e formájára. Justin Bieber például 350 dollárért enged be rajongókat a hangpróbára, Christina Aguilera 800 dollárért pózol egy-egy közös fotó érdekében, 900-ért pedig együtt lehet vacsorázni az Eagles tagjaival, ők viszont érdekes módon nem pózolnak. A legtöbb ilyen szolgáltatáshoz általában jár hazavihető „bizonyíték” is, mint például a már említett Bon Jovi-szék.

Előfordult már, hogy budapesti koncerten is elérhető volt a VIP-csomag –mondja Márkus Éva, a világ egyik legnagyobb koncertszervező cége, a Magyarországra a legnagyobbakat elhozó Live Nation marketing- és PR-igazgatója. Beyoncé-val például ezer euróért lehetett találkozni a turné keretében, de a pénteken fellépő Kiss is kínált extra bánásmódot 950 euróért. Az árban benne volt a fotózás, az autogramosztás, egy számozott turnéplakát, néhány gitárpengető és száz dollár értékű voucher a Kiss online boltjába.

Nem is mellékesen, a csomag viszont nem tartalmazta a koncertbelépőt: a hivatalos megfogalmazás szerint a szolgáltatásban való részvétel feltétele a megváltott belépő. Márkus Éva hangsúlyozza: ezek a csomagok nem kerülnek be a normál hazai jegyárusításba, ezekhez az elsősorban a rajongókat megcélzó lehetőségekhez közvetlenül a zenekarok honlapján lehet hozzájutni. Így nem is tudja megmondani, hogy pontosan hányan éltek velük, de az biztos, hogy kereslet itthon nem túl magas.

Nemzetközi szinten azonban pezseg a show-biz. Randy Phillips, a Bon Jovi-turnét promotáló AEG Live ügyvezetője a Herald-nak elmondta: ma már a VIP-csomag az egyik legfontosabb elem egy turné letárgyalásánál, mivel előfordulhat, hogy ugyanannyi bevétel jön be a 10 százaléknyi VIP-től, mint a maradék 90 százalék koncertlátogatótól. Nem véletlen, hogy ekkora üzletre már külön iparág alakult az iparágon belül. Számos olyan cég létesült a közelmúltban, amelyik a zenekarok rajongói klubjának, online boltjának, illetve speciális koncertcsomagjainak promotálására szakosodott. A Live Nation számos ilyen céget tudhat magáénak, köztük a I Love All Access-t, SLO-t vagy a Musictoday-t.

Bár a VIP-csomagok szekere – nemzetközi szinten legalábbis – most nagyon fut, kérdés, hogy hosszú távon mindennek milyen hatásai lehetnek. Az üzletemberek szerint minden rendben, mivel a magas helyárat fizető VIP-eseknek köszönhetően lejjebb tudják nyomni az átlaghelyárat, így reményeik szerint egy átlag rajongónak több pénze marad a büfére és az ajándékboltra.Mások szerint viszont hosszú távon visszaüthet a VIP-rendszer,mert nem pusztán „vásárlókról” van szó, hanem rajongókról, akik érzelmileg is kötődnek a kedvenceikhez. Megvan az esélye annak, hogy egyszer csak betelik náluk a pohár, mert úgy érzik, ideáljuk folyamatosan azt üzeni: csak akkor kaphatsz meg, ha kifizetsz egy testesebb összeget. Különösen, hogy egyelőre mégiscsak azok vannak többségben, akik a többletszolgáltatásokat egyszerűen képtelenek megfizetni. Ennek fényében különösen érdekes, hogy bizonyos zenészek helyből elutasítják a VIP-rendszert. És nem csak ismeretlenek: Bruce Springsteen is például, akinek menedzsmentje kiköti: a koncertre eladott legdrágább jegy ára nem haladhatja meg a 98 dollárt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.