A láthatatlan gyilkos

Mindig tamáskodva hallgatom a híradók tudósításaiban, amikor brutális gyilkosok szomszédjait, barátait, ismerőseit kérdezik, és ők – maguk is döbbenten az események miatt – erőtlenül bizonygatják, hogy mennyire jó ember volt a Béla.

A légynek sem tudott volna ártani. Vajon ennyire láthatatlan volna bennünk a bűn hajlama, a szándék? Vajon ennyire kiismerhetetlenek volnánk a közvetlen környezetünk számára is? Ennyire rejtve marad a démoni, ennyire mélyről jön az, ami tagadja bennünk az embert?

Pejó Róbert új filmje, a Látogatás is ezeket a problémákat boncolgatja. Műfaja látszólag thriller, ám a mű legsúlyosabb kérdése mégsem a „ki lehet a gyilkos?”, hanem a láthatatlanság mibenléte. Az a súlyos tapasztalat, hogy talán épp a boldogság fedi el a legteljesebben a mellettünk élő ember valódi természetét, miközben elvileg épp a másik megismerése jelentené boldogságunk alapját. Bár, és erre is célozgat Pejó, lehet, hogy épp a teljes és önkéntes vakság kell ahhoz, hogy elmondhassuk magunkról: néhány pillanatig boldogok lehettünk. A gyilkos megtalálása így a Látogatásban több, mint kriminalisztikai kérdés, sokkal inkább egzisztenciális.

Ezért a film lassúsága, a szereplők alaposabb körbejárása, a családi fészek aprólékos fényképezése, mely sokkal inkább a lakberendező és az építész hűvös és profi ízléséről tanúskodik, semmint a megtalált békesség melegéről. S bizony hiába az idilli, dicsekvésre méltó környezet, érezzük: a ház, a bűn eredője, végig idegenül üli meg a tájat. Pejó és a tökéletes munkát végzett operatőre (Pohárnok Gergely) a feszültség megteremtésében, a csak lassan formát öltő sejtések elővezetésében szinte hibátlanul teljesít. Az első perctől világos, hogy a csodás esti fények, a békák brekegése, a tó zavartalan tükre, a nádas susogása ellenére itt valami jóvátehetetlen készül.

Mindössze néhány hiba töri meg a filmet. Az épp gyereket váró Szonjához (Gryllus Dorka) és Thomashoz (Merab Ninidze) a férfi régi barátai érkeznek, Eva (Ursina Lardi) és Heinrich (Andreas Lust). Az már az első pillanattól nyilvánvaló a legfigyelmetlenebb szemlélő számára is (tangó a nappaliban), hogy Evát és Thomast nem csupán régi barátság köti össze, így a film derekánál Heinrich teljesen értelmetlenül és jókora fáziskéséssel „leplezi le” a viszonyt. A másik alapvető probléma a nyelvvel kapcsolatos: Szonja magyar lány, mindenki más osztrák, így maguk között németül beszélnek, ám mi ezt magyarul halljuk. (Az utószinkron miatt Gryllus hangsúlyai helyenként igencsak életlenné válnak). Így amikor Eva megjegyzi, hogy a snuff-videón, amely körül az egész történet forog, németül beszél az eltorzított hangú gyilkos, ez enyhén komikusan hangzik. Így a magyar kiszámolós dramaturgiai ereje (amire Szonja tanítja meg Thomast) szintén elvész.

A hibák ellenére Pejó Róbert filmje emlékezetes marad. A színészek teljesítménye (főként az egyre gyanúsabban viselkedő Heinrichet alakító Andreas Lusté), a képek ereje, a fegyelmezett és pontos rendezés megteszi a hatását: a Látogatás lassú ritmusa ellenére alig unalmas. Egy átgondoltabb dramaturgia, a történet logikátlanságainak kigyomlálása azonban még erőteljesebbé tette volna a filmet. Ám szégyenkezni így sem kell: a Látogatás megérdemelten hozta el a Filmszemle legjobb rendezésért járó, igaz, megosztott díját.

Az első perctől világos, hogy valami jóvátehetetlen készül (Gryllus Dorka és Merab Ninidze)
Az első perctől világos, hogy valami jóvátehetetlen készül (Gryllus Dorka és Merab Ninidze)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.