Hogyan lett a pesti polgár?

Mayerffy Xavér Ferenc hatalmas márványhordójához már volt szerencsém, amikor néhány éve árulták a budai várhegy alá nyúló régi pincét, melyben a különleges borászati emlék rejtőzik. Mayerffyhoz, a serfőzőhöz és borosgazdához személyesen azonban csak most, fönn a Várban, a Budapesti Történeti Múzeum Pesti polgár, budai bürger című új kiállításán. Őszes, homlokba fésült hajú, kerek arcú, bajszos férfiú.

Egy szép olajkép mutatja őt „mellben” (ahogy azt kétszáz éve mondták). Mondjuk, előnyösebb ez a beállítás, mint Pargfieder pesti polgáré, aki mindjárt a kiállítás elején, római tunikába öltözve üdvözli a látogatókat egy életnagyságú olajképen. Talán, ha tudta volna, hogy az utókornak semmi érzéke nem lesz a klasszicista fennköltséghez, sosem vállalja ezt a pózt. Pargfieder egyébként II. József törvénytelen fia volt állítólag, s udvari szállítóként busás megrendeléseket kapott.

A kiállítás jelentős türelmet, előzetes érdeklődést igényel
A kiállítás jelentős türelmet, előzetes érdeklődést igényel

Kiből lett, s hogyan lett a pesti polgár? „A polgár”, a szónak ama régi értelmében, ahogy azt a XVIII–XIX. század fordulóján használták. Kiből is? Ha a polgárok nagykönyvének csak egyetlen oldalát vesszük, olasz, német, felvidéki és alföldi származásúakat találunk bejegyezve. Nem mindenki rendelkezett polgárjoggal, aki a városban élt, csak akit a közösség befogadott, s a polgárok könyvébe beírt. Többnyire iparral, vagyonnal rendelkező emberek, kereskedők. Még nemesek is. Széchenyi István például 1829-ben lett pesti polgár. Az 1848-ig érvényben lévő polgárkönyvben ott találjuk Kostály szabómestert, Prükler péket vagy Gumprecht üvegest például, aki a beírás szerint Danzigban született, az akkori Oroszországban. Részben ez a sokszínű eredet jellemezte tehát a pest-budai embert, polgárrá viszont a jogai és az erényei tették. Olyan erények, mint az iparkodás, a családi élet szentsége, a művelődés, a takarékosság, a társasági élet. És a taxa, vagyis az adó, amely gondosan be volt jegyezve mindenkinek a neve mellé.

Ennek a sokszínűségnek és értékrendnek a minél szélesebb bemutatása a kiállítás egyik iránya. Karikatúrák, életképek és olajportrék (melyeket bizony még egy szabómester is megengedhetett magának) idézik meg a pesti patríciusokat, és számos apró dokumentum, házassági szerződés, szállodai számla, Redout-belépő a pest-budai életet. Sőt még a betegséget és a halált is.

A kiállítás másik törekvése pedig e bürgervilág átalakulásának, kapitalizálódásának megjelenítése a városegyesítésig. Például a céhes élet felbomlása: 1859-ben szűnik meg a céhek monopóliuma, majd 1872-ben, az egyesítéssel oszlanak fel. Ekkor ér véget a klasszicista-romantikus polgárság kora.

Nem volt nagyon izgalmas világ a családi idillek, a békés munkálkodás, a potrohos polgárok XIX. százada. Nehéz is felkelteni az érdeklődést iránta. A kiállítás jelentős türelmet, előzetes érdeklődést igényel. Nem láttam azokat a tárgyakat, amelyek enélkül a felkészültség nélkül is hosszabb maradásra bírnák a látogatót. A szövegek viszont, mint a Budapesti Történeti Múzeumban megszokhattuk, túl hosszúak, és mint a vendégkönyvben is többen jelzik, túl apró betűvel íródtak. Én magam nem a falakon szeretek oldalakat olvasni, hanem a katalógusban, ami viszont most megint nem készült el. Így aztán a néző azt visz emlékbe, amit a fejében képes volt megőrizni. Talán a leglátványosabb elemek megmaradnak hazáig.

Mik is volnának ezek? Mondjuk Pollack Mihály tahi présházának antik hangulatú díszítőfestményei, vagy egy XIX. század eleji, legombolható ujjú női ruha, esetleg egy 1815-ből való válóperes irat, amelyet fejhallgatón is meg lehet hallgatni a tárló előtt állva. Ez az audio már rendszeres kiegészítő eszköze az utóbbi években a budavári BTM-kiállításoknak. Bizonyos tárlók előtt rádióhullámokon jövő hanganyagot érhetünk el vele, amely kiegészíti a látványt. Megálltam például az egyikkel a Giergl család tárlója előtt, melynek tagjai üveg- és ezüstművesek, festők, építészek és soktehetségű kézműves emberek voltak: de az itt hallható hanganyagban éppen csak róluk nincs szó. Így most én sem tudok többet elárulni az olvasónak, mint hogy láttam a vitrinben ezüst termékeiket és egy pakli tarokkot.

Láttam külföldi múzeumlátogatókat, akik betévedtek ide, és kíváncsi voltam, megfogja-e őket valami. Igen, a fülhallgató. De miután nem jöttek rá elég hamar, hogyan kell kezelni, és aztán ha megszólalt is, csak magyar szöveget hallottak benne, visszaakasztották, s rövid úton elhagyták a termet.

A kiállítás a „Felemelő XIX. század” sorozat része, s bár tudom, hogy ez kevésbé dotált, mint a tavalyelőtti reneszánsz év volt, sajnos kevésbé felemelő is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.