Több, mint amit a szem lát

Fényképezni mindenki szeret, és a mai technikának hála, bárki tud is, ha beszerzi a céljának leginkább megfelelő gépet. Mégis van érezhető különbség egy profi fotós és egy amatőr által készített kép között. Mitől jó egy jó kép? Mennyiben készség, tehetség vagy „tanulható” tudomány a fényképezés? Erre kerestük a választ.

Mindannyian fényképezünk olykor, hogy megmentsünk egy kis darabkát életünkből az utókor és önmagunk számára. Kimerevítünk egy számunkra fontos pillanatot. Van, hogy jól sikerül, van, hogy kevésbé, de a digitális gépeknek hála annyiszor próbálkozhatunk, amenynyiszer csak szeretnénk. Jól sikerült emlékeinket pedig egy pici dobozban tárolhatjuk az idők végezetéig. Nem volt ez mindig ennyire magától értetődő. Egykor csak a festő- és rajztehetséggel megáldott művészek kiváltsága volt az élmény megörökítése. Aztán 1839-ben, amikor ismertté vált a fényképezés technikája, egy francia festőművész, Paul Delaroche így kiáltott fel: „A fényképezés megszületett, a festészet halott!”

– Azóta van a különös kapcsolat festészet és fotográfia között – mondja Albertini Béla fotótörténész, a Kaposvári Egyetem emeritus professzora, hozzátéve: a fotográfia területén éppen azok az izgalmas kísérletek, amelyek a képzőművészet és a fotográfia határait (ha egyáltalán vannak ilyen határok) megpróbálják átlépni, tágan értelmezni. Általában mindenki képes elsajátítani az alapvető technikát, amely egy kép elkészítéséhez kívánatos. Felmerül a kérdés, kell-e még ennél több is ahhoz, hogy bárkiből profi fotós lehessen?

– Kell egy bizonyos intelligencia és a világra való nyitottság – mondja Somogyvári Bálint, a Kaposvári Egyetem fotográfia szakos végzős hallgatója. Nélkülözhetetlen tehát egy intellektuális készség, amelynek következtében ez a megtanulható technika már valóban a fotográfus szándékainak megfelelően használható, és ezáltal válik a fotó művészetté. „Van egy bizonyos fajta érzék, a vizualitás iránti érzékenység, amely nem tanulható, de egyesekben létezik. Ezt azután a tanult eszközök segítségével képes kibontani” –mondja Albertini. A jó fénykép ugyanis amellett, hogy esztétikai értéket hordoz, több a valóság puszta leképezésénél, az alkotó belső lelki világának, érdeklődésének a kivetülése. Hordozza azt a gondolati tartalmat, amelyet a fotográfus látványban át akart adni.

A fényképezőgép, majd a fénykép csupán eszköz, amely azt a célt szolgálja, hogy az alkotó a saját szándékait, a világra vonatkozó véleményét megjelenítse. „A fényképezéshez kötődik egy általános hiedelem: Amiről fénykép van, az igaz” –ebből fakad a fotótörténész szerint a hitelesség problémája, hiszen sokszor nem a valóságnak való megfelelés a lényeg, hanem az, hogy a fotográfus mondandója hogyan jön át a képen. Hiteles képnek tehát azt tekinthetjük, amelyik akár különböző technikákat alkalmazva, képes elérni azt a vizuális hatást, amely a fotográfus szándékát alátámasztja. Ez persze nem érvényes a sajtófotókra, ott nyilván problémát okoz, akár végzetes következményekkel is járhat egy „képi hazugság”, egy manipuláció. Fotóművészeti szempontból azonban mindenféle „játék” tökéletesen megengedett, egy az egyben szándék kérdése.

– Megélni igazából az alkalmazott fotográfi ából lehet, ha lehet. Épp ezért túl a művészi megjelenítésen, technikailag is alátámasztott tudást kell, hogy szerezzünk – mondja Somogyvári. Albertini pedig úgy véli: „A mindennapos gyakorlatban is láthatjuk, hogy a fotográfiával a legnagyobb arányban, mint alkalmazott eszközzel élünk. Van aztán egy vékony határvonal, amelyet nem túl könnyű meghúzni, amelyen túl fotóművészetről beszélünk.” Abból is fakadnak gondok, hogy a magyar nyelv, szemben mondjuk az angollal, kicsit „finomszemcsésebben” fogalmaz. Megkülönbözteti a fényképészt, aki a fényképezésből él, például portrékat, esküvői képeket készít; használja a fotográfus szót, ideértve általában az amatőr- és magasabb szinten alkotókat; és fotóművészről beszél, ha esztétikai, társadalmi értékeket létrehozó személyiségre utal. Fotográfus tehát bárkiből lehet, igazi fotóművész azonban kevés van.

A fotográfusok, fotóművészek eljövendő generációja június 16-án megcsillanthatja tehetségét a Gödör Klubban, a Kaposvári Egyetem fotóművészeti tanszék végzős diákjainak diplomamunkáit bemutató kiállításon.

„Kell egy bizonyos intelligencia és világra való nyitottság”
„Kell egy bizonyos intelligencia és világra való nyitottság”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.