Az impresszionistákkal vonzana Normandia

A normandiai városok, Giverny, Rouen és Le Havre közös vállalkozása sikerrel kecsegtet, mert például Giverny-ben mozdulni sem lehet hétvégén, annyi a turista. Claude Monet háza és varázslatos kertje, a vízililiomokkal teli tóval és a japán híddal annyi embert vonz, hogy már a parkolóban alig találni helyet.

A házba, ahol Monet élt, hoszszú, tömött sorokban áramlik a nagyérdemű közönség, a festői park keskeny ösvényein pedig haladni sem lehet. Ebben az áradatban reménykedik Rouen is: hátha azok is ellátogatnak e tájra, akiket nemcsak a székesegyház érdekel. Le Havre is megmutatja, nemcsak kikötője van, hanem olyan múzeuma is, ahol Degas és Signac művészete kap helyet.

Monet varázsos kertje Givernyben
Monet varázsos kertje Givernyben

Négy hónapon át felváltva kínálják a jobbnál jobb kiállításokat ezek a települések, de szeptemberben Párizs visszaveszi a kezdeményezést, mert a Grand Palais-ban Monet lesz a főszereplő, kétszáz alkotással. Aki ezt a gyűjteményt látni akarja, már most foglalja le jegyét, máskülönben legfeljebb a méltató újságcikkeket olvashatja.

Ez sem utolsó mulatság persze, hiszen az impresszionistáknak nevet történetesen Louis Leroy hírlapíró adott, akit a csoport első kiállítása és Monet festménye, az Impresszió, a felkelő nap olyannyira magával ragadott, hogy az „impresszionisták” tárlatáról lelkendezett lapjában. S nem más, mint kollégája, Émile Zola ragadta meg az új stílus lényegét, amikor úgy fogalmazott, hogy a művészek nem a részleteket tanulmányozzák, hanem az egészet.

Rouenben Monet, Pissarro és Gauguin a napokban tárja ki a múzeum kapuit, míg Givernyben,Monet falujában július 18-ig tart a Szajna-parti impresszionisták című kiállítás, amely két fő teremre bontja a festményeket. Az egyikben azok a művek szerepelnek, amelyek az ipari forradalom térnyerését, a folyó vízi úttá válását, a gőzösök, a hidak megjelenését, az építkezéseket, a lázas munkát ábrázolják. A másikban viszont a vízi örömök jelennek meg. A parton kutyáját sétáltató hölgy, a hétvégén vidám párizsiakkal teli éttermek, a csónakázó fiatal polgárok, akik élvezik az életet, a folyót, és mindazt, amit a vidék nyújtani tud.

Ami Magyarországon a kiegyezés, az Párizsban a nagy kiáramlás időszaka volt. Az iparosok és tisztviselők vonattal és hajóval ruccantak ki a Szajna partjára, a művészek viszont ki is költöztek. Monet is vágyott a természet nyugalmára és szépségére, de csak 1890-ben vette meg a házat Givernyben, amelyhez hatalmas kert is tartozott. Útmutatásai alapján kertészek csapata alakította ki a parkot, amelynek ma minden egyes virágát, fűszálát amerikai, japán és persze európai turisták tömegei fényképezik a digitális tér végtelenségét megcélzó buzgalommal.

A vízililiomokról készült Monet-sorozat egyes darabjai szétszórva láthatóak a nagyvilágban, de érdemes Giverny-be a párizsi Orangerie-ből megérkezni, ahol két hatalmas ovális terem falait foglalják el a hatalmas pannók, amelyek az első világháború után megnyugvásra és szépségre vágyó közönségnek készültek. Giverny múzeumába e mostani különleges Szajna-parti kiállításra Párizsból és Washingtonból, valamint magángyűjteményekből is érkeztek képek, és nemcsak Monet, hanem Manet, Renoir, Seurat és mások alkotásai is láthatóak. Az épülettől pár perc sétára található az a ház és kert, ahol Monet 1926-ban bekövetkezett haláláig élt és alkotott.

A kiállításokról és a jegyfoglalásról bővebb tájékoztatást ad a www.normandieimpressionniste.fr és a www.grandpalais.fr portál.

Giverny, 2010. június

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.