Fáynak főleg Németh Judit jön be

Szinte semmi nem tetszett maradéktalanul a MüPában bemutatott Trisztán és Izoldából. Szinte semmi, csak az egész. Vagyis, muszáj kicsit igazítani: Németh Judit Brangäne szerepében maradéktalanul tetszett, minden megszólalása magvas volt, pontos, szép, és a szerep olyan kicsi, hogy kevés lehetőséget ad a túljátszásra. Persze, hogy luxus egy Németh Judit kaliberű énekesnőt erre a szerepre szerződtetni, de szerencsére ezt még megengedhetjük magunknak.

Ami a többieket illeti, a két címszereplő közül a hölgy, Anna-Katharina Behnke nem kifejezetten szép hangú, és nem is bírta a megterhelést. Eleve kiegyenlítetlen hangja a második felvonás alatt szinte kettétört, és a kettős második részéről már csak azt lehetett hallani tőle, amit kikiabálhatott magából, vagyis az éles magasságokat, így a harmadik felvonásban, mondjuk, Izolda szerelmi halálának a nagyobbik hányadát inkább a közönség fantáziájára bízta. A halhatatlan férfi szerelmes, Christian Franz ebben a szerepében a legkevésbé jó, hiányzik a lényéből, hangjából a hősi, a nemes, a szőke – pont az, ami annyira üdítően hatott a Ring-előadásokban, most nem hat sehogy. Egy kicsit azt is érzem, hogy kiismertük már Christian Franz trükkjeit, kifejezésbeli fogásait, most is akkor vált színt a hangja, amikor szokott, ahol előre elképzeli a hallgató, és ilyenkor nem a boldog beteljesülést érezni, csak a rutint.

Kurwenal Tomasz Konieczny volt, feszes, éles hanggal, értelmetlen és kontrollálatlan hangerővel, Marke király pedig a mélység és magasság nélküli, lötyögősen éneklő Jan-Hendrik Rootering – 7-es busz a Thököly úton. A rendezés némileg önleleplező hatású volt a két fiatal hölgytől, Parditka Magdolnától és Szemerédy Alexandrától. Ami halovány benyomás volt a Parsifal esetében, hogy attól jó, hogy nagyon kevéssé van megrendezve, az most határozottabbá vált: a Trisztánt még sokkal kevésbé kellett volna megrendezni. A színpad bayreuth-i szürke, talpas poharakkal díszítve, a második felvonásra leszakad az első emeleti erkély, a harmadikra pedig a második emeleti is. Milyen szerencse, hogy nincs negyedik felvonás, mert azt már a szabad ég alatt kellett volna megtekinteni. Sokat kardoznak, zajosan és dobogva, bár nem ügyetlenül, meg is hajol a végén az állatok királyaként is tisztelt kaszkadőrmester, Pintér Tibor. Mindez elég fölöslegesnek látszik, és néha kifejezetten utálatos dolog, az ember a zenét várja, ehelyett vizet csobogtatnak vagy kardot csörömpöltetnek, szerencsésebb esetben is fejvédős emberek sétálgatnak.

Fekete-fehér a színvilág, nem nagy meglepetés, hogy aztán vörösre válik mindez a szerelem hevében, de azért van ebben felfedezés: Trisztán, aki folyton a sötétbe vágyik, végül el is jut oda, a Melottal folytatott, elég félresikerült párviadalban egy felvonás késéssel számomra is kiderül, hogy Melot nem orrba vágja Trisztánt, hanem megvakítja.

Mindegy, csak azt akartam elmondani, hogy a Trisztán és Izolda elsősorban karmester-kérdés. Hiába nem tetszik részleteiben, ha azt érzem, hogy tökéletesen logikus a zene, hogy a tempó elkapja az embert, hogy először az életben észreveszem, hogy a Trisztán a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem hosszú opera. Na jó, nem is rövid, de annyi, amennyinek lennie kell. Lehet, hogy az Opera zenekarát ki kell vinni a házból, és akkor táltosodik meg, de még valószínűbb, hogy a hibákkal együtt is élményszerű zenélés a karmesternek köszönhető. Fischer Ádámnak.

Sokat kardoznak, zajosan és dobogva (Németh Judit és Tomasz Konieczny)
Sokat kardoznak, zajosan és dobogva (Németh Judit és Tomasz Konieczny)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.