Ginsberg, fotókban üvöltve

Mit csinált Allen Ginsberg (1926–1997), amikor éppen nem írt? Nem titok: olvasta például a The New York Timest, szemlélődött, az ágyban volt, tüntetett különböző ügyek mellett vagy ellen. Kevéssé ismerik viszont művészetének azt az oldalát, amely előtt egy tizenhárom dolláros, használt Kodak Retina fényképezőkép megvásárlása nyitotta meg az utat.

Pedig az Üvöltés szerzője költői pályája kezdetével nagyjából egybeesően, 1953-tól fényképezte a beatnemzedéket, köztük Jack Kerouacot és Neal Cassadyt, az Úton híres Dean Moriartyját. Később, a 80-as évektől haláláig is fotózott, akit legalábbis tudott. Kerouacot, aki addigra átitta magát a túlvilágra, már nem, de Bob Dylant lencsevégre kaphatta.

„Még a művészvilágon belül sem sokan tudnak eleget a fotóiról – vagy egyenesen semmit sem” – mondta Sarah Greenough, a washingtoni Nemzeti Művészeti Galéria kurátora a Beatemlékek címmel, májustól szeptemberig látható Ginsberg-kiállítás sajtóbemutatóján. Earl A. Powell, az intézmény igazgatója pedig egyenesen a képtár Robert Frank vagy André Kertész gyűjteményeinek sorába helyezte a magánadományból származó, csaknem nyolcvantételes Ginsberg-kollekciót. Ahogy a költőfotós maga mondta, a pillanat szentségét akarta megragadni. A képek expresszivitása felér egy vizuális üvöltéssel – legyenek akár provokatívak, mint amikor Ginsberg Peter Orlovskyt, saját élettársát örökítette meg tóparti kézenállás közben, meztelenül, akár pedig a hétköznapi banalitást adják viszsza – mint az elővárosi otthonának ebédlőjében, desszertje mögül bambuló „Buba”, Ginsberg nagyanyja esetében.

Kerouac a Keleti 7. utcán sétál, 1953-ban
Kerouac a Keleti 7. utcán sétál, 1953-ban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.