Coppola lubickol
Francis Ford Coppola. Ha tetszik, a modern amerikai filmtörténet egyik legnagyobb élő rendezőjéről beszélünk: az Apokalipszis most és a Keresztapa-trilógia kitörölhetetlen érdemeket szerzett neki. Coppola mindezek ellenére nem ül a babérjain, sőt: igen furcsa dolgokat művel. Egyfelől Oscar-díjasként az utóbbi másfél évtizedben főként a borászatára koncentrált, másfelől teljesen újragondolta karrierjét, igaz, ezzel tulajdonképpen ki is írta magát a filmiparból. Öreg fejjel nekiállt ugyanis független filmeket készíteni, mintha sosem lett volna arra lehetősége, hogy pályája elején kijátssza magát. Hoszszú évek hallgatása után (utoljára Az esőcsinálót tekinthetjük hollywoodi filmnek) visszatért a Youth Without Youth című újszerű és tőle merőben szokatlan mozival, amelyet – finoman szólva – vegyesen fogadott a szakma. A közönség pedig még vegyesen sem, mert elég kevés helyen történt meg az a csoda, hogy moziba is kerüljön.
Coppola legújabb filmjével, a Tetróval már más a helyzet. Még akkor is, ha ő ezzel a művel, független alkotóként még csak „második filmes”, de már Cannes-ban szerepelt, a sors iróniája, hogy pont a „Rendezők kéthete” szekcióban, ahol az új filmművészeti trendeket, az új hangokat igyekeznek bemutatni. A Tetro jó helyen volt, Coppola pedig lelkesen lubickol a független filmesek szabadsága által nyújtott lehetőségek között. Elképesztő, mintha tényleg nem töltött volna jó pár évtizedet az élvonalban, és mintha nem is ő lenne, akit a fél világ példaképének tart. Most inkább mások előtt tiszteleg – Almodóvartól Szabó Istvánig – ésegy olyan kétes hírű alakból csinál ismét vezető színészt, mint Vincent Gallo, aki a Brown Bunny című műve botrányos szereplése után úgy tűnt, soha nem térhet viszsza Cannes-ba. A Tetro kapcsán pedig külön öröm, hogy ismét láthatjuk a vásznon Klaus Maria Brandauert.
Coppola fekete-fehér és olykor színes mozijában (ezt már egyszer előtte a Rablóhalban – te jó ég, ez is mekkora remekmű!) mesterien bánik a film noir eszközeivel, olyan „kétszínű” univerzumot teremtett a műben, hogy ennél több szín csak rontott volna a vizualitáson, szétforgácsolta volna azt. A mű egyébként egy művészcsalád három generációjának története, akiknek különböző múltbéli titkok miatt nagyon meg kell szenvedniük a sikerért. A filmben két testvér találkozásán keresztül és nyomán kezd összeállni a mozaik. A rendező nyilatkozata szerint nem elég, hogy ez az egész sztori önéletrajzi ihletésű, de ő maga is benne él valamennyi figurában. Bizony, Coppola olyan sokoldalú alkotó, hogy ezt a nagyotmondást most el is hisszük neki.
Top 5
1. FILM Anyátlanok
Scott Hicks ausztrál–angol drámája arról, miképpen változik meg, Joe, a laza, nagydumás sportújságíró élete felesége hirtelen, tragikus halálakor.
2. FILM A tébolyultak
Egy amerikai film, amelyben egy csendes mintaváros lakóin megmagyarázhatatlan, gyilkos őrület lesz úrrá.
3. FILM Perzsia hercege – Az idő homokja
Mike Newell fantasztikus kalandfilmje mások mellett Ben kingsley-vel.
4. DVD Doktor House – 5. évad (6 dvd)
Ajándék a különc orvos rajongóinak.
5. DVD Köntörfalak – Limitált változat (dvd+cd)
Dyga Zsombor ezért a filmjéért az idei filmszemlén egyebek mellett a rendezői díjat is begyűjtötte...