Brutálhumanizmus

A Godot Galéria most sem nagyobb, mint eddig volt, két kis szoba meg egy lépcsőtraktus, de emiatt nem lehet hiányérzetünk. Egyrészt azért nem, mert Gaál József két sorozata, a Faragott képek I–XV. és a Hindu fejek – Jaipur, 2009 teljességgel elfér bennük. Másfelől azért sem, mert Gaál darabjai olyan expanzívek, hogy fél tucattal megtelne ennél nagyobb légtér is.

Gaál első látásra riogat. Az emberi gyarlóság, az emberi nyomorúság, az emberi gonoszság és az emberi gyengeelméjűség panorámáját kínálja két tételben, s minthogy ezúttal arcképekre szűkít, kíméletlensége kivált mellbevágó. Ez a kíméletlenség, ez a kerülgetés nélküli valóságláttatás eddig sem hiányzott a kiállításokon lassan harminc éve megjelenő életműből, ám ezúttal a gyanús testhelyzetekben gyanúsan kétértelmű cselekedetek cselekvői szemtől szemben láthatók. Gaál tárgyilagos és szenvtelen. Látszólag nem haragszik, nem ítélkezik és nem érez együtt, érzelmileg nem kommentál, csak kötelességszerűen beszámol a gorkijinál mélyebb tapasztalatairól.

Ez az első réteg. Tizenöt festett fa dombormű és tizenkét keretezett kép, jórészt vagy csaknem kizárólag férfiakról. A reliefgalériában az alvó, esetleg holt, de mindenképpen lehunyt szemű és mindenképpen gyötört arcmás a legbékésebb. Homlokán mély ránc vagy sebhely, szája ferde, orra ellapult. Maga a nyugalom a mellette lévő fejhez képest, amelynek szemgödrei beteges mélységűek, de vastag ajkai annyira nyitottak, hogy csakis demagóg szónoklat jöhet ki belőlük. Egy nőies, talán nő egyed szája, arca gonoszul összeszorított, egynek a kerek feje nem szélesebb a bikanyakánál, egy teljesen elzöldült arc bután apró szemű, nem sorolva most az elferdült állakat és a szintkülönbségben ugráló szempárokat.

A festés jelentősen erősíti a hatást már a domborműveken is. Szavatoltan tisztátalan, szürkés, elegyes színek, gyakran a korlátokat és bádog alkatrészeket mázolók ízlése és ecsetkultúrája szerint; néven nevezhető vöröset vagy zöldet csak az indiai képsorozaton találunk. Ám hogy a címtoldalék ellenére Gaált ott, az Indiákon sem a dzsaipuri maharadzsa kifinomult pompája ragadta meg, az már a festésmódból is látszik. Hogy olajjal, temperával, esetleg más fedőfestékkel készültek-e a portrék, azt képenként lehet találgatni a zsíros-fényes, olajnak látszó ecsetnyomok, meg a közvetlenül alattuk húzódó tompa, azaz szikkadt felületek előtt. Még nyugtalanítóbb a formai szabadosság. Ha a domborműveken a kíméletlen karakterizálás, itt az elmosódott-elkapkodott ecsetattakok teszik torzzá az elmeszelt orrú, szétkent szájú, kegyetlen fehérrel félig megvakított arcokat.

És mégis: először itt, a képek előtt kell felfedeznünk, hogy Gaál az expresszionisták, közelebbről a Brücke művészetének örököse. Olyan szabadon zengő vöröseket, olyan harsányzöld arcból kivilágló vörös ajkakat (nyelveket?), olyan lendületes színrohamokat produkál, mint éppen száz éve a drezdai lázongók. Örökös, nem folytató: az elrajzolások szabálytalanabbak, a szín-indulatok tisztátalanabbak, az egész traktálás artikulálatlanabb, Gaálhoz képest a drezdaiak torzításai akadémikus fegyelemben készültek. A művek között eltöltött kellő idő után mégis itt kell felfedeznünk azt a humort, sajátos játékosságot és lappangó, de mindenképpen árnyaló érzelmi modulációt, amelyet némi idő elteltével a domborműveken is vakság volna nem észrevenni. Az egyik dzsaipuri lidérces fehér szemei ellenére nevet, egy másik a lecsorgó vörös (véres?) füle ellenére jóravaló férfi, a legárulkodóbbak pedig azok a gombócorrú, pingált arcú egyéniségek, akik a bohóc-tragikomikum Gaál József-i, nyers változatát sorra teremtik meg.

Ha a Brücke festői, akik szintén szívesen faszobrászkodtak, baltával estek neki az emberi érzelmeknek, Gaál famunkái részletezőbbek, aprólékosabbak. Ennyivel kegyetlenebbek. Ám az elmélyült látogató számára egyszersmind árnyaltabbak. A vastagnyakú jóságos bambaságába belefér, hogy segítő-, sőt áldozatkésznek látszik, a szigorú, ha tényleg aszszony, némi gyerekszeretet hozzáképzelhető, a nyitott szájú, réveteg imbecillisek ha mást nem, a szánalom és a megértés érzését kiváltják. Gaál látszatszívtelensége hiába áll ellent: brutalitása humánus, egy mai, megérdemelten brutális emberség értelmében.

A Hindu fejek – Jaipur, 2009 sorozatból
A Hindu fejek – Jaipur, 2009 sorozatból
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.