Agyő, Francia Filmnapok!
Mivel a tavaly már kilenc nagyvárost megmozgató rendezvény létrehozója és egyik fő támogatója a francia filmek külföldi népszerűsítésével foglalkozó UniFrance volt, őket kérdeztük a megszűnés okairól.
– Már tavaly év végén eldöntöttük, hogy nem lesz Francia Filmnapok többé Magyarországon – árulja el Joel Chapron, az UniFrance illetékese. Ennek oka, hogy – elsősorban a válságra hivatkozva – számos támogató visszalépett, és nem volt konszenzus a francia művek hazai terjesztői között sem.
– Nem rajtunk múlt, az biztos, mi szívesen részt vettünk volna – mondja viszont Bartók Anna, a Fórum Hungary marketing- és PR-vezetője. Ők négy francia fi lm jogával rendelkeznek, ezeket előbb vagy utóbb be fogják mutatni a mozikban. Olyan címekről van szó, mint a L’immortel – 22 Bullets című akciódarab Jean Reno főszereplésével vagy a magyar származású James Huth rendezte legújabb, élőszereplős Lucky Luke, illetve Luc Besson legújabb mozija, a Les aventures extraordinaires d’Adéle Blanc-Sec.
Azt már Csurdi Gábor, a Budapest Film forgalmazási igazgatója teszi hozzá, hogy két filmjüket, a Francois Ozon rendezte Rickyt és a Franciaországban elképesztő sikert elérő, Radu Mihaileanu rendezte Le Concertet is a filmnapokra időzítették. Ahogy fogalmaz, az ilyen művészfilmek, illetve közepes érdeklődést generáló művek piacra lépését jelentősen segítette a rendezvény.
Bár Chapron nem nevezett meg konkrét „ellenálló” céget, de több mint valószínű, hogy a Best Holylywoodról van szó, hiszen a forgalmazónak már nyílt konfliktusa is volt korábban a fi lmnapok szervezőivel. Az egyik ilyen, emlékezetes eset az volt, amikor az Olivier Marschall rendezte 36 című zsarufilm díszbemutatóját egy nappal a rendezvény előttre szervezték meg a direktor jelenlétében, ezt követően pedig a filmnapok programjából is kivették. Persze nem lenne fair egyetlen piaci szereplő nyakába varrni a megszűnést. Szakmai körökben az a vélemény sem ritka, hogy a franciák osztottak-szoroztak, és az erőforrásaikat olyan piacokra koncentrálják, ahol nagyobb eredményeket tudnak elérni. Mondjuk Kínára.
Mindemellett az is elképzelhető, hogy a legnyomósabb érv a megszűnés mellett szimplán személyes: a fesztivált kezdetek óta gondozó Didier Dutourt ugyanis időközben kinevezték a bukaresti Francia Intézet igazgatójának, és távozott az országból. Chapron állítja: számos szomorú emberrel találkozott, aki sajnálkozott a filmnapok megszűnése miatt, de senki sem jelentkezett, hogy Dutour helyébe lépjen. (Ezek után kíváncsian várjuk, hogy mi lesz a minden ősszel megszervezett Moziünneppel, mivel ez a rendezvény is a francia kulturális szakember kezében volt.)
Az UniFrance nem vonul ki teljesen a francia mozi magyarországi jelenlétének támogatásából: Joel Chapron elmondása szerint egy újfajta modellt kínálnak a gall filmnek terjesztőinek. Vállalják, hogy egy-egy premier alkalmával sztárokat hoznak Budapestre, és segítenek a marketingben. Chapron szerint azonban eddig ezzel egyedül az Anjou Lafayette élt. A többi cég azonban még arról sem nyilatkozik, mikor akarja piacra dobni azokat a francia műveket, amelyeknek a jogait megvásárolta.