A legnagyobb nem létező
Szokatlan eljárás sorrendet állítani el nem készült művek között, a filmtörténet nagyjaival híresen jól bánó Taschen kiadó azonban odáig ment, hogy Kubrick Napóleonról szóló, elkészülni azonban soha nem akaró filmjét kiáltsa ki minden idők legnagyszerűbb megvalósítatlan alkotásának. Legalábbis ez (Stanley Kubrick’s Napoleon: The Greatest Movie Never Made) a címe annak a mindössze ezer számozott példányban kiadott, csaknem háromezer oldalra rúgó kiadványnak, mely a rögeszmés zseni grandiózus filmjének grandiózus előkészületeit tartalmazza.
Tízkötetnyi háttéranyagot, melyet potom 750 euróért dobott piacra a kiadó. Ennél valamivel olcsóbban lehet megismerkedni egy másik, a művészi tökélyért ugyancsak semmit sem drágálló filmrendező, Henri-Georges Clouzot híres, meg nem valósult filmjével. Kubrick el sem jutott az első csapóig (leginkább azért nem, mert éppen akkor – a 2001 Űrodüsszeia után – szeretett volna belevágni a Napóleonról szóló produkcióba, amikor MGM már nem kért a történelmi eposzokból), Clouzot viszont 1964-ben nagy erőkkel és szinte korlátlan anyagi támogatással nekilátott a Pokol című féltékenységi pszichodráma forgatásába.
Clouzot filmjével maga Clouzot végzett: híresen kiállhatatlan természete, művészi nagyot akarása és az önmagával szemben támasztott elvárások mind ellene dolgoztak a filmnek, melyet a férfi főszereplő távozása, majd a rendező infarktusa után már senki sem akart megmenteni. Harminc évvel később Claude Chabrol elkészítette ugyan az el nem készült film forgatókönyvéből a maga Pokol-változatát, de hogy milyen lett volna A holló és Az ördöngösök alkotójának filmje, arról csak egy tavaly bemutatott, s a fesztiválokon jól szereplő dokumentumfilm, a Henri-George Clouzot’s Inferno adhat felvilágosítást.