Hideg, mint a Nap

Csalódni fog, aki a berlini írónő regényét a címéért veszi meg: a könyvből ugyanis hiányzik mindenféle negédesség, angyalpor, lányregényes érzelem. A címben feltett kérdés hideg és célratörő, s ahogy haladunk előre ebben a nagyjából világháborútól világháborúig ívelő családregényben, úgy lesz egyre szenvtelenebb, mégis drámaisággal teli.

Hiszen mi ugyanúgy nem találunk rá választ, ahogy a főszereplő, Helene számára is elrejti a felelet feloldozását a saját sorsa. Lehet, hogy a szeretetnélküliség jobban meghatározza az ember végzetét, mint akármilyen világégés, kataklizma? Mert az utóbbi legfennebb elpusztít, de az előbbi lassan alkalmatlanná tesz az életre: szétzilálja legalapvetőbb kapcsolatainkat, és menthetetlenül közönyössé tesz. De ez nem Camus közönye. Valami sokkal nagyobb, az életet is felszámoló tompaság.

Julia Franck érdeme, hogy a világháborúk súlyos és megkérdőjelezhetetlen történelmi hátterében egy egészen más drámát mesél el. Egy vértelen, halottak nélküli tragédiát. (Pedig azt hinnénk, hogy a tengerrel szemben a cseppnek nincs és nem is lehet semmi ereje, hatalma, létjogosultsága.) Azt, hogy miként bomolhat fel az emberi társadalom egyik legerősebbnek hitt köteléke: az anya-fi ú kapcsolat. Az utolsó szentség az egyre több profán között. Sok minden vezet idáig. Helen őrült anyja, az első világháborús sebesülésébe belehaló apja, a morfiumhoz menekülő nővére, sikertelen szerelmek. S mindezek mögött a húszas-harmincas évek előbb bohém és tabuk nélküli Berlinje, majd a fajelmélettel súlyosbított, lakhatatlanná váló város.

Szinte semmit nem lehet az írónő szemére vetni. Jól kigondolt a keretes történet, a felépített szerkezet, találó a nem túl költői, mégis fel-felfénylő nyelv, és csakhamar személyessé válik a tankönyvekből ismert történelem is. S miközben izzik, forr, pusztul a világ, csalódások és örömök érik a főbb szereplőket, Franck mégis meg tudja őrizni a regény szenvtelenségét, egy hűvös, dermedt hangot, amely mindent és mindenkit maga alá gyűr. A szenvtelenséget, amely a mellbevágóan egyszerű, ám annál hatásosabb végkifejletben éri el tetőpontját. A szeretet nélküliség, akár egy furcsa fényű Nap, beragyogja a szereplőket. Hidegen, reménytelenül.

Mindössze a férfiszereplők tekintetében okoz némi csalódást a regény. Sem a nagy szerelmet hozó, filozófushallgató Carl, sem a lelkiismeretes náci Wilhelm nem több papírmasé figuránál. Az előbbi a hőszszerelmes, utóbbi a rossz férj minden attribútumát felvonultatja. Ráadásul Carl párbeszédei (az Istennel kapcsolatos fejtegetést leszámítva) a könyv legmanírosabb, leginkább túlírt részeit adják, szemben a bogaraival és lassú őrületével bizony remekbe írt anyával, a bohém Fannyval, az akaratgyenge Marthával, aki egyszerre kapaszkodik a drogokba és szerelmébe, Leontine-ba. A nők könyve ez, akik mellett az apák, fi úk és férfiak eltörpülnek. Felvillanó statiszták csupán, ha nem is egészen arctalanok. Néha szándékosan, néhol viszont azért, mert a szerzőnek nincs elég eszköze színesebbé, megfoghatóbbá faragni őket. Ám ettől függetlenül Julia Franck családregénye kivételes, ha nem is minden ízében kiforrott olvasmány.

Geopen Könyvkiadó, 455 old., 3490 forint

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.