Átmenet az átmenetbe

Valaki azt kérdezte tőlem a koncert után, hogy „és jól érezted magad?” Ekkor esett le a tantusz, hogy mi bajom is volt egész idő alatt: nem éreztem jól magam. Mert egyébként szinte minden tetszett. Az is (sőt, az nagyon), hogy a hangverseny előtt két nappal van egy ingyenes előhangverseny a jogi egyetem dísztermében, új helyszín, kicsit visszhangzik, kicsit mindennek bádoghangja van, de attól még Händel és Vivaldi vegyesen.

Ez is nagyon jó, tökéletes átverés, mintha amolyan félkönnyű zene volna, pedig nagyon veszedelmes terep, és nincs nagy hangmassza, ami mögé oda lehetne menekülni, mindent elárulnak ezek a gaz szerzők, mindenki személyes felelősséggel húzza a vonót. Az is jó, hogy állva játszanak, úgyis olyan bonyodalmas lenne megszervezni az átüléseket, és az is jó, hogy vannak átállások. Kísérletezik a zenekar, keresi magát, a közös jövőt, és joggal számít a közönség megértésére, inkább barátságos volt a két koncerten a hangulat, semmint közömbös.

Kísérletezik a zenekar
Kísérletezik a zenekar

Arról van szó, hogy nem visszavonulni kell időben, hanem a jövőről gondoskodni. Most éppen ez történik: Rolla János még hadrafogható, és ha hadra fogja magát, akkor többé-kevésbé a régi Liszt Ferenc Kamarazenekart halljuk. Így volt ez mondjuk a tavaszi fesztivál zárókoncertjén, bár már kezdek lemondani arról, hogy a vendégtrombitás Boldoczki Gábor egyébként örömteli nemzetközi sikereit meg tudjam legalább magamnak magyarázni. Most meg nem így volt, a kezek el lettek engedve, Rolla koncertmester helyett csak művészeti vezetőként volt jelen, és mivel hétfőn még a Filharmóniai Társaság zenekaránál működött közre, lehet, hogy így sem nagyon. Nem baj, egyszer el kell indulni, biciklizéskor is eljön az a pillanat, amikor az apuka elengedi a seprűnyelet, nem fut tovább a szerkezet után, csak nézi a bicajt, megtörli a homlokát, a gyerek lassan eltűnik a távolban, apa szusszanna, aztán az ordításra, csörömpölésre kicsit megijed.

Nagy ordítás most nincs, a hangverseny különösebb baj nélkül ment le. És visszatértünk a kezdetekhez, ahhoz a repertoárhoz, amely a nyolcvanas évek elején annyi örömöt szerzett a hallgatóknak: Vivaldi opus 3 és Händel opus 6. A Hungaroton aranykorának két reprezentatív albuma, a Vivaldi concertókat váltott szólistákkal vették fel, másmás ült előre a zenekarból. Az akkori társulatból, ha jól számoltam, hárman játszottak most is a hangversenyeken, Tfirst Zoltán, aki most Péter fia mellett játszik, Sándor Anna és Pista András. Amikor ülni szokott a zenekar, mind a második sorban ülnek. Akárhogyan vigyáztak az átmenetre, ez tényleg másik zenekar. Meg sem próbálom a kettőt összehasonlítani, de nem azért, mert annyira egyértelmű a különbség, hanem mert annyit változott minden. Akkor a Liszt Ferenc Kamarazenekar volt az elérhető legszebb vonóshangzás, mostanra komolyan veendő nagyzenekarok álltak a pályára. Akkor a világ tele volt jobbnáljobb ilyen méretű társulatokkal, azóta a megmaradtak közül is sokan megnőttek, kis vagy közepes szimfonikusokká váltak. Nem a kamarazenekarok idejét éljük.

Összehasonlítás helyett tehát maradjunk ennél a koncertnél, amely simán, de többé-kevésbé élmény nélkül zajlott le. A szólisták közül talán az ifjabb Tfrist játszott a legszebben, Hutás Gergely küzdelmesebben, de valamivel érdekesebben is, és Puskás Rodrigónál éreztem leginkább érettnek a produkciót. Ő volt a leginkább hangversenymesteri alkat, nála lehetett az irányítást látni-érezni, hogy marad fi gyelme a zenekar többi részére is. Vivaldi F-dúr négyhegedűs versenyében még ezt sem, a négy hegedűs igyekezett, és hogy mi megy a háttérben, azt a zenekar legmegbízhatóbb pontja, a cselló- és nagybőgőszólam döntötte el. Az a-moll kéthegedűs versenyben pedig, furcsa módon, nem a hegedűsök voltak a legérdekesebbek, hanem a csembalónál ülő Gyöngyösi Levente, ahogy a lassú tétel bevezetőjében eljátszotta díszítve a szóló anyagát, és az ember alig várta, hogy majd a tétel végén megtegye ugyanezt. És meg is tette. Ha panaszkodtam, hogy élményekben szegény volt a koncert, azért ez cifra nyomorúság.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.