Paraszt muri

Mohácsi János most Tóth Ede darabjával próbálta megtenni ugyanazt, ami oly nagyszerűen sikerült egykor a Csárdáskirálynővel, majd kevésbé a Mágnás Miskával. Valami mélyen nemzetinek tartott, de az újabb kortól idegen kulturális örökséget megidézni a modernizáció utáni világban.

A falu rosszát 1875 januárjában mutatták be, ugyanez év októberében megnyílt a Népszínház, amelyet alapítói a népszínmű otthonának szántak. A kiegyezés utáni magyar modernizáció az árvalányhajas, sírva vigadó álnépiesség jelmezében pompázott. Ám a népszínmű nem sokáig állta a versenyt az operettel, a Népszínház három évtized múltán csődbe ment. 1908-ban a kor illetékesei előléptették hát ideiglenes Nemzeti Színházzá, miután a meglévő Nemzetit gyanús körülmények közt leselejtezték és elbontatták. Nem egészen hat évtized múltán ezt az épültet is lerombolták. A népszínműnek évtizedeken át csak az emléke élt. A falu rosszát már csak parodisztikus célzattal állították színpadra olykor.

Ötletes mulatság, de mélyebb eszme nélkül
Ötletes mulatság, de mélyebb eszme nélkül

Mohácsi János most Tóth Ede darabjával próbálta megtenni ugyanazt, ami oly nagyszerűen sikerült egykor a Csárdáskirálynővel, majd kevésbé a Mágnás Miskával. Valami jellegzetesen magyarnak, mélyen nemzetinek tartott, de az újabb kortól idegen kulturális örökséget megidézni a modernizáció utáni világban. Történelmi folytonosságot felmutatni és kulturális folytonosságot teremteni, helyreállítani. Hasonló ez ahhoz, amit Bagó Bertalan Zalaegerszegen, Rusznyák Gábor Kaposváron, Vidnyánszky Attila Debrecenben, Bezerédi Zoltán pedig a budapesti Nemzeti Színházban Móricz Úri murijával kísérelt meg. Mohácsi huszonegyedik századi Paraszt murit próbált teremteni. A rendező nagy sikerek után és rengeteg egyéb munka közepette érkezett el A falu roszszához, és a kaposvári társulat is nehéz, bonyolult helyzetben fogott ehhez a munkához.

Ez utóbbi talán kevésbé látszik az előadáson, annál inkább az, hogy alkotója ezúttal nem dolgozott az ihletettségnek, igényességnek, koncentrációnak azon a fokán, mint amikor évadonként egy vagy legfeljebb két előadást állított színpadra. Pedig az átirat alapgondolata akár erős is lehetne. Az érzelmes és valószerűtlen fordulatokon át botladozó történetet a szabadságharc és főképp a világosi fegyverletétel emlékéhez köti. Egykori honvédek, a vereség keserűségét és szégyenét hordozó férfiak az előadás központi szereplői. Körülöttük nyüzsög, szerencsétlenkedik szerelmi bonyodalmaival a mit sem tudó ifjabb nemzedék.

Ebből sok jó bemondás születik, mindössze a drámai ívet összefogó mélyebb eszme nem bomlik ki. És nem születik belőle eredeti forma, sajátos ötletsorozat. Inkább a sokszor bevált gondolkodásmód, beszédmód köszön vissza, nem is beszélve néhány valóban erős, de már ismerős mondatról. Igaz, a Pécsett már bevált poén Kaposváron még hatásos újdonság lehet. Nem is lenne az önidézésben semmi kivetnivaló, ha az egyéb jelekkel, s főképp a produkció egészével együtt nem az alkotói tetterő megfáradásáról tanúskodna.

Mohácsi persze ebben a fáradtabb állapotban is szinte csak önmagával van versenyben. Más pályán fut, mint jóformán az egész magyar színjátszás. A falu rossza nagy részében igen jó mulatság, nemcsak akadnak benne jócskán újnak ható ötletek, de sok esetben akkor is hatásosak a viccek, ha kilátszik alóluk a kissé már elhasznált kaptafa. Kovács Márton ezúttal is lenyűgözően egységes zenei világot teremt az igazán népinek tudott és a művinek, álságos utánzatnak vélt stílus keverésével. Khell Zsolt első két díszlete bumfordi bájjal idézi meg a falu belvilágát, míg a harmadik egy jellegét vesztett világból pillant a messzibe tűnt falura. Kovács Zsolt most Gonosz Pista, az intrikus, tolvaj bakter szerepében remek, mint rendesen, a Feledi Gáspárt játszó Kocsis Pál most is pontosan értve beszéli a Mohácsi-nyelvet. Érdekes karaktert ad Sárközi-Nagy Ilona Finum Rózsi szerepében.

A címszerepben Gulácsi Tamás tévelyeg. Leginkább talán ő szenvedi meg, hogy ez a különben remek paraszt muri nemigen találja célját.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.